Postit 0 Postad 16 Juli Hej! Som alla andra här inne med en AQ170 (sjövattenkyld) så har jag värmeproblem. Tyvärr så är jag inte särskilt begåvad när det gäller motorer och tyvärr så ligger båten i sjön utan möjlighet att ta upp den. Båten är köpt den här säsongen (Sunseeker DC 23 - 1978) Motorn går varm, jag bytte impellern som behövde bytas då halva av den var borta. Men det känns spontant som att dessa impellerbitar sitter någonstans? - Innan jag bytte impeller så kändes det på vattenintaget som att de fort blev varmt. (Se bild) - Nu när jag bytt impeller så känns rören svala/kalla. (Den snurrar också, har dubbelkollat det) - Jag har läst att det kan vara termostaten också, men jag hittar ingen. - Ser också att en tom slang går ut till drevet, och ser ut som man gjort någon by-pass, ska det vara så? (se bild) Jag har också kopparrör överallt, bör jag byta dessa till slang kanske? Hur demonterar jag allt för att se över resterande kylsystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 16 Juli Hej. Välkommen till maringuiden. Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet. Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket. By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören. Finns det ett sjövattenfilter? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 16 Juli (redigerade) 54 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Välkommen till maringuiden. Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet. Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket. By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören. Finns det ett sjövattenfilter? Ingemar Tack! Hur får jag loss oljekylaren? Det är en lång bult som jag får bort, inte så mycket mer. Jajjemen, har kollat det filtret. Redigerad 16 Juli av Postit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 16 Juli Du får lossa rören vid pumpen och fästet till sjövattenfiltret så kan du ta loss gaveln. Den tätas med en o-ring. Det ligger även en liten o-ring under skruvskallen. Om du har det filter som brukar sitta på 170 med ett rostfritt runt lock med två runda muttrar av mässing ovanpå, så ligger oftast varmgångsorsaken, där eftersom det är väldigt svårt att få locket tätt. Pumpen suger då luft. Jag har byggt om flera motorer och monterat ett annat filter och då har problemen varit lösta. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 17 Juli Tack ska testa idag. Hur sitter rören tätade i mässingskopplingarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 17 Juli Fick bort en hel del från oljekylaren, men efter tomgång i ca 5-6 minuter så kommer den upp på röd tempratur.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 17 Juli Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 17 Juli 12 minuter sedan skrev sanktanna: Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt? Ingemar Du kanske ska vara tydligare med vad du menar med "tätt" Men du menar väl att locket tätar och inte genomströmningen🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 17 Juli Se gärna vad jag skrev tidigare! Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 18 Juli 8 timmar sedan skrev sanktanna: Är du säker på att sjövattenfiltret är tätt? Ingemar Jag har tejpat runt locket provisoriskt för jag misstänkte först att det kunde vara så, men vet ju inte till 100% om det räcker. Jag får nog byta det, inte många kronor. Hur får jag bort det från kopparrören och vilket bör jag montera? Avgasbälgen (gummit) har också spruckit och läcker, kan jag byta den utan att få in hela mälaren i båten? Kan det ha något med allt att göra? Den är ju efter allt så bör inte ha någon påverkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli Om avgasslangen mellan avgasrör sköld och avgaskrök motor gett sig så tyder det på dåligt flöde av kylvatten. Hur mår avgaslimpa och krök? Om det är dessa som orsakar dåligt flöde så har du nog lite problem då dessa delar inte växer på träden idag, svåra att få tag i och svindyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 18 Juli 7 minuter sedan skrev Gelis: Om avgasslangen mellan avgasrör sköld och avgaskrök motor gett sig så tyder det på dåligt flöde av kylvatten. Hur mår avgaslimpa och krök? Om det är dessa som orsakar dåligt flöde så har du nog lite problem då dessa delar inte växer på träden idag, svåra att få tag i och svindyra. Hej, Tack! Jag har inte kollat läget på något utav de två. Kanske bra att göra det innan man gör massa andra inköp då.. Hur får man bort avgaslimpan på enklast sätt? iallafall så man kan kika i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli (redigerade) Börja med att lossa kröken från limpan, den måste ju ändå bort för att byta avgasslangen eller bälg vad man nu väljer att kalla den. Skruvarna, tror det är 4:a st kan säkert sitta satan. Redigerad 18 Juli av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 20 Juli Hej på er alla. Här kommer en liten uppdatering. Efter att ha lagat läckaget och kikat i kröken där allt såg bra ut så tog jag bort termostathuset och fördelarhuset. Det fanns lite skit i fördelarhuset, men jag tog också bort termostaten och satte igång båten. Då funkade allt!! Så imorgon blir det ny termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 21 Juli 2024-07-16 vid 19:05 skrev sanktanna: Hej. Välkommen till maringuiden. Gummibitarna sitter troligtvis i oljekylaren och då blir det dålig fart på vattnet. Termostaten sitter under ett termostathus längst fram på cylinderlocket. By-pass ska vara så. Finns ingen anledning att byta ut kopparrören. Finns det ett sjövattenfilter? Ingemar Nytt problem! Kopparröret från termostathuset har fått sig en känga så det är inte runt längre vid o-ringarna. finns själva röret som nytt eller någon övergång till slang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Juli Vilket av rören? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 21 Juli 3 minuter sedan skrev sanktanna: Vilket av rören? Ingemar Det från termostathuset ner till ”limpan” alltså efter själva termostaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Juli Finns inte nytt hos VP. Jag kan ha något, ska titta imorgon vad jag har. Återkommer. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 21 Juli 4 minuter sedan skrev sanktanna: Finns inte nytt hos VP. Jag kan ha något, ska titta imorgon vad jag har. Återkommer. Ingemar Du är en stjärna. tror du bilden nedan funkar att stoppa i? Om jag kapar slätänden? Sen en koppling på gängan. kapa röret som är nu, ta bort den trasiga delen. In med koppling nedan med o ringarna. Sedan antingen en klämring eller presskoppling på den rörstumpen som är kvar från termostathuset. Då blir allt stumt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Juli Om du inte har värre bråttom, utan kan vänta till i morgon bitti, så ska du få veta vad som finns här. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Postit 0 Postad 21 Juli 1 minut sedan skrev sanktanna: Om du inte har värre bråttom, utan kan vänta till i morgon bitti, så ska du få veta vad som finns här. Ingemar Uppfattat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Juli Hej. Jag har skickat ett meddelande till dig. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser