Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Planare

Kad44 lager till remmspännare

Rekommendera Poster

Har precis plockat bort en remspännare ur min KAD44 (till kompressorn). Lagret hade totalhavererat varför plasthöljet slitits bort och remmen föll av.

ny spännare beställd. Frågan är: bör man smörja dessa lager? Man vill ju inte riskera få fett på remmar och hjul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken nya eller gamla remspännaren går att smörja, permanentsmorda lager. 

Spänn med rätt moment. Felaktigt moment käkar spännarhjulens lager och även vattenpumpar. Lättare att spänna med rätt moment om du har den nyare spännaren. Remmarna ska spännas i rätt ordning.

Ombyggnads kit ifrån gamla spännaren till nya finns på VP.

 

 

Remspännare nya.png

Remspännare äldre.png

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för värdefull info. Vet ännu ej vilken typ av spännare som levereras.  Ska montera och spänna enligt verkstadsmanualen med momentnyckel.
finns det något sätt att skydda dessa lager mot korrosion?. Det blir ju lätt lite kondens på dessa delar under vinterförvaringen. Jag tror det är detta som orsakat felet denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade den gamla sortens spännare som har ett öppet lager utsatt för fukt och korrosion. Se bild där plastdelen på den gamla är borta! Den  nya sorten kräver ett ombyggnadskit för att fungera. Finns den gamla sorten att tillgå eller måste jag skaffa ombyggnadskitet oxå? Berör i så fall detta bara remmen till kompressorn eller behöver man byta alla remmar och sträckare då? 
 

IMG_5442.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltvatten under motorn eller en tidigare läckande sjövattenpump, kan vara bovarna kring att kulhållare, täckskivor (Z) har försvunnit.

Fragment av dessa bör du hitta i under motorn. Jag brukar påpeka vikten av att inte ha sjövatten stående under motorerna.

De ger upphov till onödig korrosion på detaljer över tid. Därav tätar jag allt så långt det går. Om det är en drevbåt så kontrollera om styrgaffeln läcker in sjövatten. Se även upp med sjövattenläckage ifrån oljekylaren och sjövattenpumpen.

Du behöver kitet 877180. Det gör livet lättare när remmarna ska omspännas. Nu vet jag inte om du har multiribbrem eller två kilremmar till cirkulationspumpen. Då behövs mycket mer än ombyggnadskitet.

Excenterhjulet går väl att fortfarande att köpa?  Finns en servicebulletin kring denna modifiering.

Jag har troligen ett begagnat men helt excenterhjul liggande (syns på bilden), dock i södra delarna av landet.

 

Remspännarkit .png

Remspännare bulletin.png

Remspännare äldre.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för jättebra info. Jag fick en ny excentrisk, dvs gamla typen av spännare igår och monterade enligt handboken. Lagret var inneslutet så ingen smörjning behövs. Som du säger så har höljetpå det gamla nog fallit av.

jag håller torrt i motorrummet! Inget saltvattensläckage men lite regnvatten kommer in. På vintern oundvikligen kondens på motorn eftersom båten förvaras utomhus i Göteborgsområdet utan möjlighet till uppvärmning. Ett problem!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt utomhus i Skåne utan att märka att det blir kondens på motorerna.

Dock har vi i 7 år haft Nimbus med orginaltäcke och nu 2 år med NordWest som vi vrappar.

 

20230219_152711.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...