Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
patrikflink

Dragets kanal.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte gå igenom för första gången i mitt liv som stor pojke (gått igenom som liten pojke med pappa) upp mot Stockholms skärgård.

 

Vet att det är trångt, klarar djupet med vår motorbåt. Men önskar inget möte, eller är det möjligt?

 

Sända via VHF att jag går igenom och kolla på AIS via Skippo samt sända innan inträde på kanalen?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser någorlunda genom kanalen från ena änden till den andra så man ser om det är klart eller inte (från större båtar i alla fall), men det är inte fel att ge ljudsignal innan man går in. Få har VHF, så att begära fri lejd känns fel. Det är djupt hela vägen till kanterna, så det GÅR att mötas om båda båtarna inte är skitstora. 
 

Lägger in en bild jag tog för några år sedan. 

IMG_7948.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Peter_K:

Man ser någorlunda genom kanalen från ena änden till den andra så man ser om det är klart eller inte (från större båtar i alla fall), men det är inte fel att ge ljudsignal innan man går in. Få har VHF, så att begära fri lejd känns fel. Det är djupt hela vägen till kanterna, så det GÅR att mötas om båda båtarna inte är skitstora. 
 

Lägger in en bild jag tog för några år sedan. 

IMG_7948.jpeg

Har flybridge, så ser ganska bra.

Tack Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Har flybridge, så ser ganska bra.

Tack Peter.

Notera flaggstången på bilden som syns när man kommer från Nynäshamnshållet; den har jag misstagit för att vara en mast fler gånger än en 😁

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar anropa via VHF kanal 16 (låg effekt) samt tuta varje gång jag ska igenom. Har dock, trots anrop via VHF, mött Flora några gånger så de tycks inte lyssna på sin.

Vi brukar göra så att en gast står på badbryggan tills vi kommit förbi pålverken på vardera sidan och denne är beredd med en båtshake att dra in aktern till pålverken så kan skepparen boga in fören vid ett ev möte. Därefter är det för trångt att mötas och någon får backa. Jag tror inte man ser båtar just på väg in i kanalen. Alltid lite spännande!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Lägger in en bild jag tog för några år sedan. 

IMG_7948.jpeg

Den där flaggstången skulle jag vilja såga ner.

Det är väldigt lätt att få för dig att det är en segelbåt påväg in i kanalen norr ifrån.

 

Tillägg:

12 timmar sedan skrev Peter_K:

Notera flaggstången på bilden som syns när man kommer från Nynäshamnshållet; den har jag misstagit för att vara en mast fler gånger än en 😁

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att gå upp i Rassa vikar (1) när du ändå är där. Nästan alltid badbart.

 

Screenshot_20240717-002522_Chrome.thumb.jpg.396d19c53012881b362c053f2baacd7d.jpgū

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Passa på att gå upp i Rassa vikar (1) när du ändå är där. Nästan alltid badbart.

 

Screenshot_20240717-002522_Chrome.thumb.jpg.396d19c53012881b362c053f2baacd7d.jpgū

Är faktiskt med i planerna.

Men tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag brukar anropa via VHF kanal 16 (låg effekt) samt tuta varje gång jag ska igenom. Har dock, trots anrop via VHF, mött Flora några gånger så de tycks inte lyssna på sin.

Har du mött M/S Flora inne i Dragets kanal?
Måtten på M/S Flora är 19,29 meter lång och 4,01 meter bred

https://www.msflora.se/historik/

 

image.png.c3e52e0f73e4890f674902befc2cc3bc.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Har du mött M/S Flora inne i Dragets kanal?
Måtten på M/S Flora är 19,29 meter lång och 4,01 meter bred

https://www.msflora.se/historik/

 

image.png.c3e52e0f73e4890f674902befc2cc3bc.png

 

Japp. Jag kom från andra hållet och var lite förbi det ställe i bilden som ser trängst ut och Flora var på väg in, lite tidigare än på bilden, men trängde ut mig mot Dragfjärden. Så vi möttes men kunde inte mötas i kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plats som skulle må bra av lite dynamit!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar tuta innan inloppet och i värsta fall får man backa om det skulle bli ett för tight möte.
Det sprängdes i början av 1900-talet för marinens dåvarande torpedbåtar. Därefter har det enbart muddrats till ett djup av 2,2 m 1982. Max båtbredd anges här till 7 m. Får man inte plats i kanalen så får man gå utanför Järflotta.

Här en video från nätet vid passage av Dragets kanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev patrikflink:

Är faktiskt med i planerna.

Men tack för tipset!

Då får du ett annat tips som jag ör ganska säker på att det inte är med i planen.

Bottenholmen med två spännande laguner.

 

Du bör kunna ta dig in i viken, har själv bara varit där med mindre ht-båt.

Screenshot_20240718-004105_Naturkartan.thumb.jpg.168600b9b553c898899ac65eccfd44e6.jpgScreenshot_20240718-004508_Chrome.thumb.jpg.ad058ffab0203d818dfab303f342e410.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Mackey:

Då får du ett annat tips som jag ör ganska säker på att det inte är med i planen.

Bottenholmen med två spännande laguner.

 

Du bör kunna ta dig in i viken, har själv bara varit där med mindre ht-båt.

Screenshot_20240718-004105_Naturkartan.thumb.jpg.168600b9b553c898899ac65eccfd44e6.jpgScreenshot_20240718-004508_Chrome.thumb.jpg.ad058ffab0203d818dfab303f342e410.jpg

Tackar!

Ligger just nu på Fifång, blir att kasta loss imorgon då det är trevligare väder och vindar.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löjligt enkelt att passera!

Hade förväntat mig någon utmaning.

 

Intog Rassa Vikar, men ett misstag, sjukt mycket båtar och ett jävla party överallt med hög musik och extra mycket bas.

 

Nä, blir att kasta loss tidigare än beräknat imorgon!

Screenshot_20240719-203909.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-18 vid 00:53 skrev Mackey:

Då får du ett annat tips som jag ör ganska säker på att det inte är med i planen.

Bottenholmen med två spännande laguner.

 

Du bör kunna ta dig in i viken, har själv bara varit där med mindre ht-båt.

Screenshot_20240718-004105_Naturkartan.thumb.jpg.168600b9b553c898899ac65eccfd44e6.jpgScreenshot_20240718-004508_Chrome.thumb.jpg.ad058ffab0203d818dfab303f342e410.jpg

Överväger faktiskt att gå till ditt tips, känns som om vindarna blir rätt där imorgon för natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Intog Rassa Vikar, men ett misstag, sjukt mycket båtar och ett jävla party överallt med hög musik och extra mycket bas.

En fredag eller lördagkväll är inget bra val, tänkte inte på det.

Borde ha varnat. 😥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Överväger faktiskt att gå till ditt tips, känns som om vindarna blir rätt där imorgon för natten.

Länge sedan jag var där, men...

Det kommer säkert en del badsugna dit också, särskilt när det är helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...