Patalm 0 Postad 15 Juli Hej jag köpte ifjol en ny båt (för mig) som hade sånna nymodigheter som autopilot. Använde den häromdagen på öppet vatten och allt fungerade perfekt! Vilken revolution?! Men nu var det ju det att efter en halv dag så började den krångla. Jag kan ställa kursen och den Håller i ca 30sek-1min. Sen börjar den ratta iväg ca 20 grader innan jag stängt av och börja svära. Någon som kan ha en aning om vad det skulle kunna vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 15 Juli (redigerade) Bilden visar bara manöverpanelen (ST6002) på autopiloten. Själva autopiloten är en större "låda" som sitter någon annanstans, med ett stort antal kablar kopplade till sig i nederkanten. Kan heta "S1", "S3G" eller något sådant. Till denna är bl.a. inkopplat en Fluxgatekompass (en svart plastklump knappt stor som en hockeypuck med en basplatta under), som skall vara monterad någonstans där den inte störs av magnetism från ström i ledningar, högtalarmagneter (flera meters avstånd kan behövas) eller annat. Om den sitter nära en ledning till t ex en belysning så kan den plötsligt börja ge fel kurs om man t ex tänder lampan. Kanske på toan.... Sedan har de flesta även en roderlägesgivare, en potentiometer som ger autopiloten en signal tillbaka om hur rodret står. Om denna är bara halvkass kan det bli konstigheter, men är den helkass brukar autopiloten kunna känna av detta. Hur många steg har du att ställa känsligheten (vill minnas att det hette RESP) ? Om det är utan gyro i autopiloten är det tre vill jag minnas. Har den inbyggt gyro är det nio (och beteckningen på autopiloten slutar med "G", t ex S1G). Raymarines gyro i dessa AP var en stor källa till problem och reklamationer, och det fanns även eftermarknads att koppla in i plinten istället. Många av framförallt de inbyggda originalgyrona drev med temperatur och tid och kunde rätt som det var få AP:n att styra helkonstigt. Men när de fungerade lyfte de AP:n till en högre nivå, då gyrot känner av krängningar mycket snabbare än kompassen, med snabbare kompensation som resultat. Minns inte om S1/ST6002 även kunde ta kursen från kompassmeddelandet på NME0183, men jag tror bara den använde fluxgatekompassen. Redigerad 15 Juli av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 15 Juli 58 minuter sedan skrev IngemarE: Till denna är bl.a. inkopplat en Fluxgatekompass (en svart plastklump knappt stor som en hockeypuck med en basplatta under), som skall vara monterad någonstans där den inte störs av magnetism från ström i ledningar, högtalarmagneter (flera meters avstånd kan behövas) eller annat. Om den sitter nära en ledning till t ex en belysning så kan den plötsligt börja ge fel kurs om man t ex tänder lampan. Kanske på toan.... Eller om någon ställer sin packning nära fluxgatekompassen och har metallföremål som t.ex verktyg eller en ståltermos i den. Det har hänt oss några gånger... Så börja med att leta reda på den och se om det hjälper att hålla saker borta från den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 15 Juli Enklare modeller typ ST1000 och ST2000 behöver oftast i början på säsongen en kalibrering. Står utförligt i manualen hur denna ska utföras. När mina autopiloter börjar få liknande hyss för sig, kör jag kalibrering. Är f ö dags att göra det nästa gång jag ska på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 15 Juli Vår ST2000 är känslig för avvikelser i magnetfältet vilka är utmärkt på sjökorten, men även på vissa andra platser, alltid samma, reagerar den. Kalibrera den som Hybro skriver, det kan göra underverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patalm 0 Postad 16 Juli Kör kanal nu men så fort jag ligger stilla ska jag leta upp vad det är för autopilot. Kalibrering känns ju aktuell hur som helst. Den ska ju ha fungerat tidigare så att den vore felplacerad känns orimlig. Däremot att jag ev lagt nått nära utan att veta om det. Återkommer! tack för hjälpen hörni! Ovärderligt👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 16 Juli 5 timmar sedan skrev Patalm: - - - Däremot att jag ev lagt nått nära utan att veta om det. - - - Kolla även andra sidan skottet där kompassgivaren sitter.... (Jag hade råkat lägga en yxa på andra sidan skottet, Det var inte så bra...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Juli (redigerade) Den kalibrering jag syftar på, är en intern elektrisk / jordmagnetisk kalibrering. Som läses av med en inbyggd fluxgatekompass. Alltså har egentligen inte med kalibrering mot ev magnetiska prylar i båten att göra, men förändringar i jordens magnetfält, runt själva kompassen. Utförs i vart fall på ST1000 och ST 2000 genom att gå in i ett kalibrerinsläge på menyn, sam köra båten i en stor cirkel, vilket ska ta en minsta tid. Redigerad 16 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Juli 16 minuter sedan skrev Hybro: Den kalibrering jag syftar på, är en intern elektrisk / jordmagnetisk kalibrering. Som läses av med en inbyggd fluxgatekompass. Alltså har egentligen inte med kalibrering mot ev magnetiska prylar i båten att göra, men förändringar i jordens magnetfält, runt själva kompassen. Utförs i vart fall på ST1000 och ST 2000 genom att gå in i ett kalibrerinsläge på menyn, sam köra båten i en stor cirkel, vilket ska ta en minsta tid. Den kalibreringen som nu nämnts i ett flertal inlägg är väl främst för att den skall lära sig avvikelsen och statiska störningar, samt hur båten reagerar på olika roderutslag för att kunna kompensera "lagom" hela tiden. Men TS autopilot fungerar ju på låst kurs - ett tag - för att sedan plötsligt spåra ur och dra iväg fel. Det har nog inget med kalibreringen att göra, utan beror sannolikt på något annat: 23 timmar sedan skrev Patalm: Håller i ca 30sek-1min. Sen börjar den ratta iväg ca 20 grader innan jag stängt av och börja svära Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser