Gå till innehåll
lördag 17 augusti 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gjorde ett stort beslut i torsdags och slog till på en Crescent 465:a och kunde inte vara nöjdare.

Då jag är helt ny på båtar är jag lite fundersam på vad denna plugg är till för. Efter lite googlande har jag förstått det som att det är någon slags länsplugg? Men förstår inte vad man har den till. 

 

Allt gott!

IMG_9022.JPG

IMG_9023.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggen är till för att komma åt att länspumpa utrymmet under pluggen. På en båt jag hade var det plugg i båda ändarna av utrymmet så att det gick att öppna för ventilation under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-14 vid 20:27 skrev karlnik:

Hej!

 

Gjorde ett stort beslut i torsdags och slog till på en Crescent 465:a och kunde inte vara nöjdare.

Då jag är helt ny på båtar är jag lite fundersam på vad denna plugg är till för. Efter lite googlande har jag förstått det som att det är någon slags länsplugg? Men förstår inte vad man har den till. 

 

Allt gott!

 

IMG_9023.JPG

Den lilla gummipluggen heter "Rawlnut" och finns med olika diameter hos välsorterade järnhandlare. Hålet är oftast så litet (en vanlig diameter är 5-10mm) att det inte går att stoppa in en slang o länspumpa genom hålet. Rawlnut är en gummiplugg med invulkad mutter i botten. Ovanifrån sitter en skruv med bricka under. När du spänner åt skruven så expanderar gummipluggen och tätar hålet. Var försiktig när/om du lossar den, gummit blir ofta uv-skadat och riskerar att gå sönder när/om du försöker dra ur pluggen. Den sortens gummiplugg används ofta för att täta utrymmen som fungerar som flyttankar på "osänkbara båtar". För att dränera utrymmet mellan skrov och innerliner så kommer du att behöva ställa båten på aktern så vatten mellan skroven samlas längst ner o kan rinna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...