Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Hrbo

Extra batteri flipper 625 (förbrukning)

Rekommendera Poster

Hej. 
önskar koppla i. Ett extra batteri för förbrukning (främst kyl/kylväska, mindre tv-skärm ev)

finns plats bredvid det startbatteriet. Har inte skruvat ut säkringspanel så vet inte exakt hur det ser ut bakom än. 
 

men det finns en extra brytare där för förbrukningsbatteri. Finns endast en grov pluskabel på befintligt batter som går iväg. så ingen möjlighet att flytta över eventuella förbrukare till nya batteriet nere i batterilådan. Och jag antar att eventuell säkringar sitter i panel alternativt bakom. 
 

nån som känner igen panelen och hur man bör koppla. Är det bara att dra upp +kabeln från det nya batteriet till den oanvända huvudbryatren? Och sen välja antingen ett eller båda ON ? -kabeln till det andra batteriet för kortast väg? Om båda är i lägen ON så antar jag att dom blir parallellkopplade och båda laddas?

 

ps vad är directsupply för liten brytare?

 

/Henrik
 

 

IMG_5719.jpeg

IMG_5720.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha lossat panel och tittat på baksidan.  Så verkar det som att det går en bygel från batteriswitch till förbrukareswiitch. Vilket innebär att man måste ha båda igång. 
dock finns inget minuspol här. Och ligger säkert något dolt jordhålan någon annanstans

 

 finns även ett relä antar att jag ska ta bort bygeln. Koppla ett nytt förbruarbatter direkt till den switchen. 
 

men först via Reläet? Som ser till att det laddas antar jag när motorn är igång. Och här ser jag ingen kabel att styra Reläet med?

 

minus får väl gå till andra batteriets minuspol?

 

IMG_5733.jpeg

IMG_5736.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inser att jag inte vet vilka övrig kablar som är för generator , tändning, startmotor etc så kanske den enklaste lösningen är att koppla ihop batterierna med så grova kan ar som möjligt med Biltemas skiljerelä i motorrummet. Och dra en ny matning till förbrukaren samt ta bort byglen?

enda nackdelen är väl då att man inte kan nyttja förbrukarbatteriet som nödstart?

 

IMG_5720.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Hrbo:

Då jag inser att jag inte vet vilka övrig kablar som är för generator , tändning, startmotor etc så kanske den enklaste lösningen är att koppla ihop batterierna med så grova kan ar som möjligt med Biltemas skiljerelä i motorrummet. Och dra en ny matning till förbrukaren samt ta bort byglen?

enda nackdelen är väl då att man inte kan nyttja förbrukarbatteriet som nödstart?

Att du inte får så många svar beror nog på att det är svårt att förstå hur ditt elsystem ser ut. Det räcker inte att se en elpanel o en kabelhärva. Att ge exakta råd efter de ingångsvärdena riskerar att bli dyra råd (någon koppling blir fel o du får kortis i systemet). En del tycker att 12V inte kan vara så farligt jämfört med 240V växelström men det gäller bara om du får strömgenomgång genom kroppen. Ett 12V batteri innehåller en massa energi o får du kortis i en icke avsäkrad kabel (t.ex. mellan batteriet o dina huvudströmbrytare) så riskerar du att det tar fyr då kablarna blir jättevarma av strömrusningen.

 

Lite generellt:

Minuspolerna på batterier och minusanslutningar till alla förbrukare ansluts till en gemensam plint. Det finns av olika fabrikat i tillbehörsbutikerna för båt/bil-tillbehör där de båda batterierna och minuskabeln till elcentralen kan anslutas till separata skruvanslutningar. Undvik att samla flera minusanslutningar på batterianslutningen, det blir rätt oöverskådligt.

 

Du kan självklart bryta byglingen mellan de två huvudbrytarna och dra en separat kabel från ett förbrukningsbatteri till huvudbrytaren (det är t.o.m. att rekommendera att göra det). Sen måste förbrukarna självklart vara anslutna till utgången på huvudbrytaren (det går inte att förstå av dina bilder hur anslutningarna ser ut idag..).

 

Sen måste det självklart finnas laddning till båda batterierna men det är svårt (omöjligt..) att avgöra hur det ska utformas med hjälp av den information som finns i dina bilder.

 

Att använda förbrukarbatteriet för nödstart löser du enklast genom att skaffa en startkabel (vanlig bilstartkabel) som du tillfälligt kan koppla mellan pluspolerna på batterierna (minuspolerna är ju redan sammankopplade i den gemensamma plinten). Att behöva utnyttja nödstarten ska vara så sällan förekommande att det inte krävs en permanent lösning för det. Dessutom minskar risken att det blir kvarglömt en sammankoppling mellan batterierna om du måste lyfta på locket över batterierna o koppla din nödstartkabel.

 

5a1ade57e584eb433ff3c38fc2adb621.jpg.8bc15fc2c48d8aedd3e8aadd6df54546.jpg

Ett exempel på minusplint

https://erlandsonsbrygga.se/kopplingsplint-4pol100a/?_gl=1*1q91rne*_up*MQ..*_ga*ODU1NzcwMy4xNzIxMjE0NjAy*_ga_GN6S51QVZX*MTcyMTIxNDYwMS4xLjEuMTcyMTIxNDY0OS4wLjAuMA..

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 
tack för svar. Nej det kanske är lite svårt att se men 12v uttag och stereo och något mer ser jag redan nu är inkopplade efter förbrukarswitch och allt sådant är ju avsäkrat i den tavlan. 3st 25A och 2st 10A. Exakt vad som går till vet jag inte exakt.


så för att få spänning till 12v uttag mm så måste jag i dagsläget slå på startswitch och sen förbruakarswitch då den är byglar efter startswitchen. 
 

att ta bort den byglen och sätta plus på ett nytt batteri bredvid det gamla ändrar ju inte så mycket, mer än att man inte laddar ur startbatteriet vid stillalliggande och nyttjade av kylväska  etc. 
 

och för att enklast få laddning till förbrukarbatteriet verkar Biltemas relä enklast. 
 

och eftersom ingen minusplint finns synlig så är det väl enklast att koppla ihop dom på batteriet bara. 
 

eventuella extra säkring kan man ju sätta dit på kablarna? Om det verkligen behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Hrbo:

och eftersom ingen minusplint finns synlig så är det väl enklast att koppla ihop dom på batteriet bara.

Nja, nu tycker jag du skall läsa @Lintotts inlägg minst en gång till. Och om du fortfarande tycker det låter omständligt och onödigt jobbigt så betänk att man elsvetsar med lågspänning och en ström på 50-100A. Batteriet kan ju lassa ur sig det tiodubbla, och detta genom de ganska klena kablarna du har i elsystemet. Så ha respekt även för 12V-systemet.

 

41 minuter sedan skrev Hrbo:

eventuella extra säkring kan man ju sätta dit på kablarna? Om det verkligen behövs.

Säkringar är till för att skydda kablarna. Du ifrågasätter om de verkligen behövs, och det är en farlig inställning till säkringar. De behövs !

 

Snarast borde du passa på och städa lite:

- Rita upp ett elschema över båten, så som du tror du vill ha det. Har du tur finns något att utgå ifrån som stämmer någorlunda. Du måste ju ändå tänka till, så det är lika bra att göra det på papper först än att börja koppla utan att ha en plan.

- Efter batterierna skall du ha huvudbrytarna och, minst på förbrukarsidan, en huvudsäkring.

- Laddsammankopplingsreläet bör ha säkringar mot resp. batteri-plus.

41 minuter sedan skrev Hrbo:

och eftersom ingen minusplint finns synlig så är det väl enklast att koppla ihop dom på batteriet bara

- Nej. Du har idag en "ren" anslutning på batteriet med EN grov och bra kabel. Fortsätt med det, batterikabelskorna är inga kopplingsplintar. Här är länk till en annan minusplintvariant, som även kan ta hand om många småkablar till förbrukarna (och är betydligt mer prisvärd).

- Men den grova minuskabeln från batteriet du har idag lär ju landa någonstans där den kopplas ihop med övriga minus, kanske t.o.m. på en minusplint. Följ kabeln.

 

Som sagt, ta inga genvägar när det gäller elsystemet. Om något krånglar (och det kommer det göra på alla båtar) är det du som måste förstå och ha nödig kännedom. Det är inte som en bil att du kan rulla in till kanten och ringa efter hjälp. Och minimum borde vara ett (uppdaterat) elschema i varje båts dokumentation, eftersom elsystemet ofta är högst individuellt.

 

41 minuter sedan skrev Hrbo:

Exakt vad som går till vet jag inte exakt.

Nej, och det är ju det stora problemet.
Du har t ex idag flera kablar som ger plus från ditt enda batteri men som använder samma skruvplint på förbrukarbrytaren som "bygeln". Dvs där du tycker det är lämpligt att koppla den nya förbrukarbatteri-plus. Dessa kommer efter din idé om inkoppling i så fall bli permanent kopplade till förbrukarbatteriet. Utan att du vet exakt vad dessa är till, så är det en omkoppling som i alla fall jag avråder dig ifrån. I bästa fall händer ingenting, i värsta fall kommer du till båten med urdraget batteri.

Eller också kan någon av dessa vara till saker som hör till motorsidan, fast man kopplat in kabeln här då det var smidigare. P.g.a. bygeln var det ju motorbatteri-plus....

 

Ta tillfället i akt och gör ett ordentligt jobb !  Det kommer du tjäna på.

 

Instämmer f.ö. i @Lintotts analys att det inte går att ge bra svar, då det enda som syns är ett gytter av kablar som kan gå precis vart som helst.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abolut ska man vara försiktig, därav mina frågor

 

Detsitter några små tampar direkt på minuspolen även om det inte syns. i övrig är det kopplat enligt nedan.

Några andra säkringar än dom som är där hittar jag inte nära batteriet och givetvis finns nån jordplint någonstans , bara inte hittat den

 

Som sagt vill jag bara ha en så enkel installation som möjligt av ett extra batteri för att inte ladda ur startbatteri med kylskåpet/kylväska liknande.

 

därav tidigare illustration med biltema relä. och ta bort den som går mellan mainunit ON och service switch OFF

 

 

1058665139_Skrmavbild2024-07-17kl_15_11_24.png.652cbbc6fd9a3d61a1450df726752c2b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Hrbo:

Som sagt vill jag bara ha en så enkel installation som möjligt av ett extra batteri för att inte ladda ur startbatteri med kylskåpet/kylväska liknande.

 

därav tidigare illustration med biltema relä. och ta bort den som går mellan mainunit ON och service switch OFF

Du har frågat, och du har fått svar.

Men tyvärr uppenbarligen inte det svar du vill höra, dvs en bekräftelse på att det bara är att ta bort bygeln och slänga in ett extra batteri där.

 

I alla fall jag kan inte rekommendera dig att göra det, inte utan att först kolla upp det som nämnts och inte utan att du har ha full kunskap om hur den involverade elen är kopplad (och till vad). T ex prylar som efter ditt förslag på omkoppling kommer att ligga utan brytare direkt på (det nya/andra) batteriet. Men även andra saker måste du ha koll på, som minusplint o.s.v. Samt hur och var de nya säkringarna skall sitta och på vilka värden o.s.v.

 

Det TAR inte så lång tid att göra lite mer av detta grundarbete, och efteråt kommer du ha lärt dig mycket och fått en bättre förståelse för hur det hänger ihop.

Detta skrivet, inte för att leka besserwisser eller vara tjurig, utan enbart av omtanke och erfarenhet.

 

Sedan gör du givetvis som du vill i alla fall, men tänk också på att många försäkringsbolag numera generellt inte ersätter för brand om den uppstått p.g.a. kortslutning i elsystemet. Kanske just för att det nästan inte skall vara möjligt, med just rätt säkringar och placering av dessa.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja tanken är ju givetvis att allt annat än startmotor ska ligga över den andra brytare.  Service Swich. Inte direkt mot batteriet. Isåfall utbryter jag mig otydligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hrbo:

Inte direkt mot batteriet. Isåfall utbryter jag mig otydligt

Men så blir det ju om du bara tar bort byglingen och ansluter nya batteriets plus där.

Vissa saker såsom länspumpar bör dock ligga före brytaren direkt till batteriet (via säkring förstås).

 

31 minuter sedan skrev Hrbo:

Nja tanken är ju givetvis att allt annat än startmotor ska ligga över den andra brytare.  Service Swich

Vanligen lägger man allt som har med motor/instrument/körning att göra på motorbatteriet. Det brukar vara  mer än den grova kabeln till startmotorn, inte minst instrument/instrumentbelysning t ex. Du skall ju kunna starta och köra båten på ett säkert sätt även med urladdat eller kasst förbrukarbatteri, det är ju vitsen med dubbla batterisystem.

 

Det handlar inte om att du är otydlig - ambitionen och syftet har jag/vi nog inte missuppfattat 😉.

Men vad jag m.fl. försöker få dig att förstå är att det finns risk att det inte blir så som du tänkt dig, om du inte undersöker och tänker igenom viss saker först. Vilket kanske är ett större omtag och tar lite mer tid än man först trodde sig behöva lägga ner.

 

På några snarlika Flippermodeller har jag sett att elschemat finns sist i manualen, ev. som ett lösblad i en ficka så det går att veckla ut. Allra bäst är ju om du hittar det, så kan du följa hur de hade tänkt sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta usel stavning innan skrev på mobilen.

tyvärr saknas kopplingsschemat längs bak i boken, har mailat flipper men inget svar (semester)

 

Iaf , kablen som förser dom 3 huvudsäkringar går egentligen direkt från STartbatteriet dvs alla paneler såsom lanternor körreglage etc kräver bara startbatteri, dock så går matningen vidare till service switchen  för att sedan förse dom 2st 10A säkringar, där jag vet att flera 12V uttag samt stereo är kopplade.

 

Men om man kopplar in ett batteri med skiljerelä, vilken är lämplig kabel area till och från relä?

Så här kopplar man ju in det som standard. Men jag antar att relät in kopplar samman batterierna direkt vid start (för låg spänning innan motorn är igång) Annars skulle man ju alltid behöva väldigt grova kablar till relät? Vad brukar man normalt sätt använda 10mm2 16mm2?

kan givetvis sätta en säkring oxå.

 

Att se förse 2st 10A säkringar till förbrukning bör ju inte kräva något speciellt grovt 6mm2? Kablarna som sitter där idag är inte jättegrova.

 

Mvh Henrik

Skärmavbild 2024-07-17 kl. 20.39.48.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hrbo:

....dock så går matningen vidare till service switchen  för att sedan förse dom 2st 10A säkringar, där jag vet att flera 12V uttag samt stereo är kopplade.

Nej, det där stämmer ju inte med din egna bild. I vart fall är det ju inte hela sanningen:

För på skruven där byglingen landar och där du har tänkt (?) lägga in pluskabeln från förbrukarbatteriet sitter ju tre röda som går vidare direkt, och på andra sidan switchen verkar det vara ytterligare två. Dessa två kanske är de du talar om till 12V-uttag och stereo

 

Men du måste ju ha koll på vad de andra är till också och ha en plan för att ev. flytta dem rätt innan du börjar bygga om. Läste och förstod du det som @Lintott skrev ovan ?

8 timmar sedan skrev Lintott:

Sen måste förbrukarna självklart vara anslutna till utgången på huvudbrytaren (det går inte att förstå av dina bilder hur anslutningarna ser ut idag..).

 

Sedan är det rätt svårt att förstå om du egentligen vet vad som skall kopplas vart, eftersom du skriver olika i olika inlägg. Detta - och vilka kablar det är av alla - måste du ha koll på innan du börjar koppla om:

1 timme sedan skrev Hrbo:

Iaf , kablen som förser dom 3 huvudsäkringar går egentligen direkt från STartbatteriet dvs alla paneler såsom lanternor körreglage etc kräver bara startbatteri

 

1 timme sedan skrev Hrbo:

Nja tanken är ju givetvis att allt annat än startmotor ska ligga över den andra brytare.  Service Swich. 

????

---------------------------

 

1 timme sedan skrev Hrbo:

Men om man kopplar in ett batteri med skiljerelä, vilken är lämplig kabel area till och från relä?

Så här kopplar man ju in det som standard. Men jag antar att relät in kopplar samman batterierna direkt vid start (för låg spänning innan motorn är igång) Annars skulle man ju alltid behöva väldigt grova kablar till relät? Vad brukar man normalt sätt använda 10mm2 16mm2?

kan givetvis sätta en säkring oxå.

Det finns det bra bruksanvisningar och manualer på nätet, och om det inte skall gå riktigt galet med din elomkoppling så är mitt tips att läsa och förstå dessa, istället för att anta och gissa hur t ex ett spänningsavkännande relä fungerar.

Sedan har du ju redan ett skiljerelä monterat bakom panelen, som troligen är tänkt att kopplas/styras på laddlampeutgången på generatorn. Varför inte använda det, och koppla in den lösning som Flipper tänkt och redan förberett för ?

 

Kanske vore det ändå bästa om du kontaktade någon lokal båtbekant som kan hjälpa dig på plats. Jag anar en stor otålighet och en stor risk att våra kanske krassa men välmenande råd inte riktigt når fram. Då är det bättre med någon som kan visa på plats och kan se så mycket mer än vad som är möjligt att visa med några bilder på ett forum.

Jag tror det skulle vara bästa sättet för dig att komma framåt och på ett säkert och bra sätt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Lite förtydligande och fundering. 


orginalkoppling med ett batteri. Huvudbrytare måste vara på för att förbrukarswitchen ska fungera 

Ingen säkring på batteriet.

 

orginal.jpeg.7eb38eb8812f67c8bf5fb96bb46f30d0.jpeg


 

 

Tänkt installation med 2 batterier. 
skiljerelä finns redan monterat i ”huvudtavlan” ett  Bosch spänningstyrt.

 

798812273_ExtraBat.jpeg.c546254ae14f3c2462b0c28a7f2c8efc.jpeg

 

*det pratas mycket om att inte ladda olika batterier samtidigt etc. Men så blir det ju alltid med ett skiljerelä när motorn är igång. 
vilket verkar vara standardlösningen i många fall?
 

* Skiljereläet drar inte förrän generatorn börjar ladda med denna typen av relä, vilket bör innebära att startströmmen endast dras från startbatteriet? Förbrukarbatteriet är väl oftast inte lika anpassat för start, samt kablage verkar oftast var något mindre dimension? Startbatteriet har minst 35mm2

 

*åtminstone bör väl en säkring montera på förbrukarbatteriet. Direkt vid batteriet. Och ca 10-16mm kabel fram.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är ritningarna ovan dina egna tolkningar, eller hur ser originalkopplingen ut med två skilda batteribanker ?   För det sitter ju redan ett skiljerelä, så det borde ju finnas en tänkt originalkoppling även på det, tänker jag.

Ser väl rätt ok ut annars, tycker jag. Skiljereläet kan sättas efter huvudbrytarna om man vill (så bryter huvudbrytarna det också) men bör oavsett även avsäkras mot resp batteri.

 

10 timmar sedan skrev Hrbo:

det pratas mycket om att inte ladda olika batterier samtidigt etc. Men så blir det ju alltid med ett skiljerelä när motorn är igång. 
vilket verkar vara standardlösningen i många fall?

Vet väl inte om det "pratas" mycket om det, inte mer än i reklamen där man ofta skriver att "det laddar motorbatterierna först, därefter....". I verkligheten sker precis det du är inne på - alla batterierna kopplas samman parallellt, sedan slukar det/de batterier vad det själv vill ha i laddströmsväg. Sköter sig självt, men det är väl inte så fräckt att skriva.

 

10 timmar sedan skrev Hrbo:

Skiljereläet drar inte förrän generatorn börjar ladda med denna typen av relä, vilket bör innebära att startströmmen endast dras från startbatteriet? Förbrukarbatteriet är väl oftast inte lika anpassat för start, samt kablage verkar oftast var något mindre dimension? Startbatteriet har minst 35mm2

Ja, OM reläet är kopplat på D+/laddlampeutgången och inte "tändning till" (KL15) vilket inte är helt ovanligt. Ditt relä är ju inte inkopplat - än.

Sedan är i praktiken nog skillnaden mellan ett batteri för förbrukare och start i det närmaste obefintlig idag och t ex min "nya" båt levererades med samma typ av AGM-batterier både för start av den stora dieseln och förbrukare.

 

10 timmar sedan skrev Hrbo:

åtminstone bör väl en säkring montera på förbrukarbatteriet. Direkt vid batteriet. Och ca 10-16mm kabel fram

Du kan givetvis ha klenare dimension från förbrukarbatteriet, men sätt oavsett - som du är inne på - en för detta kablage anpassad huvudsäkring (t ex 50A) nära batteriet. Minuskabeln kan du dock kosta på dig att ha t ex 35mm², då har du inga problem att slänga på en kort "nödstartkabel" mellan batteriplussarna om du mot förmodan någon gång behöver starthjälp från förbrukarbatteriet.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt motorns manual ska startbatteriet vara minst ”750 CCA, 950 MCA , 180Ah”

180Ah låter mkt,

Tänkte köpa 2St biltema 86Ah marinbatteri, 1  till start och ett 1 till FB dock kanske dom inte ens är lämpliga som start.

 

kan oxå bli Biltemas skiljerrelä direkt i batterieutrymmet för att slippa dra kabel från generator. 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hrbo:

Enligt motorns manual ska startbatteriet vara minst ”750 CCA, 950 MCA , 180Ah”

180Ah låter mkt,

Ja, 180Ah låter dels mycket, dels är kapaciteten (som ju är vid långtidsurladdning) en tämligen irrelevant parameter för ett motorbatteri. Däremot är CCA-värdet betydligt mer relevant (även om det absoluta värdet/siffran egentligen är ett kallstartvärde vid en temperatur där ingen av oss kommer försöka starta våra motorer).

 

Vad har ditt nuvarande startbatteri - som ju fungerat - för data skrivet på etiketten, och vad har du för motor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är etiketten mer eller mindre borta. 

men det är till en mercruiser 4,3 mpi. 

Och precis som du säger så vill dom väl ange worst case för att säkra sin egen rygg. 
vi pratar inga vinterstarter här iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om startbatteriet fungerar så kör vidare med det så länge.

 

Annars kan fysiska storleken på batteriet ge en rätt bra hint om kapaciteten i Ah (jämför med andra lika stora batterier) om det inte går att läsa etiketten. Men det viktiga är som sagt startströmvärdet/CCA/MCA, och när det gäller batterityp hade jag inte tittat specifikt på ett "marinbatteri" för motorn utan ett AGM-batteri gjort för moderna bilar med start/stoppteknik. De har ofta bra startström/CCA/MCA.

 

Sedan har Biltemas 86Ah "marinbatteri" trots allt ett rätt bra startströmvärde (750 CCA), så man kan ju fundera på hur mycket specifikt marin/fritid det är. Går säkert starta motorn på om man vill.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar vara ett 

Exide Start EN750 74 Ah, exide är det iaf. . 
ska försöka skaffa ett likadant då höjden 190mm är väsentlig för att kunna stänga luckan ner till batterirummet. 
 

iaf efter ha kört en sväng ca 30minuter och stannade till en stund för att köa vid tankstället. Mkt tomgång.  
 

Efter tankning kör ca 5 min och efter lite handhavande för nybörjare, så lyckas motorn dö. Typ skitstop. För mesig i och ur växel. Inte helt hemmastadd vid reglagets olika lägen.  Ska starta igen och då känns det segt ,gps larmar om låg volt ca 10,5V. Kanske inte så konstig precis i startögonblicket. 
annar vid normal gång så visar voltmätaren dryga 14V

men till slut hoppar sen igång iaf. 
Då började jag fundera på hur bra startbatterier var egentligen. 
mätte ca 12,5v idag efter 24h vila på batteriet mer multimeter 

 

mkt tack för all bra info @IngemarE

Redigerad av Hrbo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Hrbo:

ska försöka skaffa ett likadant då höjden 190mm är väsentlig för att kunna stänga luckan ner till batterirummet.

C:a 190mm är mer eller mindre standardhöjd på de flesta bly/syrabatterier. Likaså bredden, det är främst längden som varierar. Så du behöver inte skaffa ett exakt likadant för att kunna stänga locket.

 

Om du klarar 315mm längd (ser ut så) vore detta kanske ett bra alternativ. Men även detta på 70Ah klarar ju startströmskravet och är några cm kortare. Båda har fyra års garanti.

 

17 minuter sedan skrev Hrbo:

Ska starta igen och då känns det segt ,gps larmar om låg volt ca 10,5V. Kanske inte så konstig precis i startögonblicket.

Nej, just under start (crank) droppar spänningen rejält. 10,5V är inget konstigt egentligen, men det är svårt att säga vad den egentligen mäter (om det är toppspänning eller lite "utjämnad"), då spänningen fluktuerar väldigt mycket flera ggr per sekund då belastningen på starten varierar med kolvpositionen.

Men är du osäker och har råd, så är ju ett nytt batteri även på motorsidan kanske inte fel när du ändå byggt om.

 

17 minuter sedan skrev Hrbo:

Då började jag fundera på hur bra startbatterier var egentligen. 
mätte ca 12,5v idag efter 24h vila på batteriet mer multimeter

Det motsvarar ju inte fulladdat direkt, men inte så illa ändå. En belastningstestare skulle dock säga mer, men blybatteriets möjlighet att häva ur sig mycket startström minskar ju med laddning och temperatur. Speciellt för "vanliga" bly/syra, upplever AGM som lite bättre på den punkten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...