Gfreddy 9 Postad 14 Juli Har problem med att min cheva 350 V8 inte varvar ut. Den varvar 3800 och gör 22 knop (utan trimma ordentligt) Tillsaken hör att den startar alltid först på 4:e försöket också. Kan det vara tändningen som är lite felinställd? När den når 3800 så kan jag gasa lite till men går varken upp i varv eller hastighet bara ljudet som ändras något. Båten är en 25 fots Crownline som väger ca 3200KG. Tomgången är ca 650 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 Juli Lyft på fördelarlocket och kolla fjädrarna till centrifugalregulatorn. Ofta rostar de bort. Axeln kan också rosta fast. Med en stroboskoplampa kan du kolla om förställningen funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 15 Juli Tack Rollen, fördelarlock och rotor är nya. Får kolla upp vad en "centrifugalregulator" är för något. Någon som vet med ovan beskrivning om problem om det är mest sannolikt att det är tändningsrelaterat eller bränslerelaterat problem jag har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 Juli 13 timmar sedan skrev Gfreddy: Tack Rollen, fördelarlock och rotor är nya. Får kolla upp vad en "centrifugalregulator" är för något. Någon som vet med ovan beskrivning om problem om det är mest sannolikt att det är tändningsrelaterat eller bränslerelaterat problem jag har? Under brytarplattan sitter ett par vikter och fjädrar. Vid ökande varvtal ska tändtidpunkten ske tidigare. Om fjädrarna har rostat sönder, eller om regulatorn rostat fast funkar det inte. Anledningen till att det rostar är att vevhusgaser och vattenånga letar sig upp i fördelaren via axeln. Det kan ju också bero på förgasaren, om det är en fyrportare med vacuumstyrt andra steg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 16 Juli Tack då börjar jag nog med tändningen och det du föreslagit med fjädrar och kollar tändningen om jag får tag på stroboskåplampa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juli Biltema har en lampa för inte så dyra pengar https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandinstallningslampa-2000020145 Lampan riktar du mot remskivan på vevaxeln, finns ett sträck på den. Sitter en liten plåt i ovankant på kamdrivningskåpan där det står grader. När man lyser med lampan mot remskivan så står strecket stilla och man kan läsa av graderna på plåten. Kan även sitta en tape med grader klistrad på remskivan/svängningsdämparen. Då får man utgå från noll på plåten och läsa graderna på tapen. Ca 10° vid 700 rpm och ca 24° vid 2800rpm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 16 Juli (redigerade) Var ute vid båten ikväll och ser att det saknas packning mellan flamdämpare och förgasare och det finns heller ingen vakuumslang mellan förgasare och fördelare skall det inte vara det? Redigerad 16 Juli av Gfreddy Felstavat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juli Ingen vacuumreglering på en marinfördelare. Sitter det en vacuumklocka så är det en bilfördelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 16 Juli Aha vad bra det i alla nej sitter ingen klocka fall, men packning mellan flamdämpare och förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juli Behövs ingen packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 16 Juli Tack Gelis, då blir det till att åka till Biltema imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser