Gå till innehåll
söndag 18 augusti 2024
Mackey

Skippa Skippo?

Rekommendera Poster

Det verkar som att Skippo har lyckats förstöra Eniro på sjön.

 

Jag har inte appen själv, men en seglarkompis visade mig att typ ingenting fungerar längre.

 

Efter ett slag seglar båten på tvären, kardinalmärken visas upp och ned, och alla nya funktioner som man inte behöver fungerar inte heller eller gör att appen krachar/låser sig.

 

Det här är ju bara ett exempel, så det skulle vara intressant att höra lite flera erfarenheter om Skippo.

 

 

https://se.trustpilot.com/review/skippo.io

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit sämre och sämre med varje uppdatering. Det är så trist med alla appansvariga som envisas med ändringar för ändringars skull.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte app utvecklarna på en massa ändringar och nyheter så blir dom arbetslösa.😂

Synd bara att dom inte hittar på så lite nytt som en vanlig svensson behöver för navigeringen.

Men det är väl ganska färdig utvecklat hur man navigerar sig fram på vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag testade för någon månad sedan fick jag fyrkantiga områden där sjökortet aldrig laddades in hur jag än försökte. Går inte att lita på.

 

Edit: Och nej, det var inte en dålig Internetförbindelse. Sjökorten runt omkring laddades in vid behov, antagligen trodde den att det redan var laddat.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv använder jag den bara för AIS, och då inte för att undvika båtar utan för att se vad det är för båtar som jag ser, särskilt då lite större, och även hur snabbt de kör, även när jag är på land (använder det ibland för att se om ett fartyg är på väg att orsaka broöppning i Gbg för att välja färdväg om jag har bråttom). Jag har plotter med sjökort så det räcker i båten och har inget behov av en app för det.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske Garmin som ligger bakom Skippo som medvetet gör appan sämre.

Då tvingas användarna att köpa en riktig plotter och använda Garmins app. 😉

Det var i alla fall det som Garmin gjorde med den utmärkta bilnavigeringsappen Navigon. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag kört Seapilot under många år som komplement till plotter senaste tiden.

Saknar AIS men annars är det mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seapilot har AIS men du måste köpa premium varianten, du får ha programmet på fem enheter. 

Skippo har inte riktiga zoomnivåer på sjökort, ett grund eller djupuppgift kan finnas i en mer ut zoomat läge för att försvinna när man zoomar in för att återkomma när man zoomar in ytterligare, ofta tycker jag det är för mycket in zoomat då. Seapilot, OpenCPN sjökort med flera följer våra pappers kort när det gäller zoomnivåer och detaljer som visas som t.ex. 93, 931, 9313. Seapilot och OpenCPN sjökort använder sjöfartsverkens original utseende och inga egna hitte på lösningar i utseende, det gör också att man lätt kan ge ut rättade sjökort som OpenCPN varje vecka och Seapilot inte lika ofta men fler gånger per år. 

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Skippo på det hela taget funkar bra, och jag gillar uppdateringen som kom tidigare i somras som gör att man får sjömackarna att visa pris för den bränsletyp man har i sin båt.

 

Sen är det såklart inte optimalt att ha en surfplatta med touchstyrning när skumpar runt i en liten båt, och det är lätt att kartbilden far iväg när man tex. försöker zoom in eller ut.

 

Dock hade det ju varit trevligt om man kunde välja att visa gamla sjökorten så man slapp uppdateringen som kom för ett par år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, för mig ser då själva sjökorten precis likadana ut som tidigare. Korrekta färger och normala symboler. Och exakt samma som gamla Eniros.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Hmm, för mig ser då själva sjökorten precis likadana ut som tidigare. Korrekta färger och normala symboler. Och exakt samma som gamla Eniros.

 

Du ser väl ändå uppdaterade sjökort, med uppdaterade djup?

Och i många vikar och passager där det tidigare var markerade grynnor är det nu istället helt och håller mörkblått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev No_jah:

Du ser väl ändå uppdaterade sjökort, med uppdaterade djup?

Och i många vikar och passager där det tidigare var markerade grynnor är det nu istället helt och håller mörkblått. 

Aha, du menar så. Det är inte min del av landet, så där har jag aldrig kollat. Jag tolkade det som att det var själva grafiska utformningen som hade ändrats.

 

Men Sjöfartsverkets korkade ändringar kommer man inte ifrån oavsett vilken sjökortskälla man använder, om de uppdateras. Då är det ju att hålla kvar gamla sjökort utan att uppdatera. Inget en app lär medge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Aha, du menar så. Det är inte min del av landet, så där har jag aldrig kollat. Jag tolkade det som att det var själva grafiska utformningen som hade ändrats.

 

Men Sjöfartsverkets korkade ändringar kommer man inte ifrån oavsett vilken sjökortskälla man använder, om de uppdateras. Då är det ju att hålla kvar gamla sjökort utan att uppdatera. Inget en app lär medge.

 

Nä, precis, och därför vore det ju kanon om man fick välja sjökortsversion.

Om man betalar för hydrographica så klarar man sig ju bra ändå.

 

Här är ett typexempel på Sjöfartverkets fina uppdatering.

 

Standardsjökort:

 image.png.ef4a7ffb76c8220625bd598a7852327f.png

 

Hydrographica, som i stort sett ser ut som vanliga sjökortet såg ut tidigare:

 

image.png.dfc2b998185a3a7cb81840e0b50e02a6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att Sjöfartsverket förstörde det hela i det området. Tyvärr är det deras uppdrag. Är man en paragrafryttarmyndighet blir det så där. 99.99 % av deras verksamhet är riktad mot den tunga fraktsjöfarten. Fritidstrafik ser man som nåt dåligt som man vill ha bort till varje pris. Klart man därför förstör sjökortsdata. Hade man verkligen haft sjösäkerhet som ett mål, då hade man investerat nån miljard i att flyglasermäta alla områden där djupdatan inte är av högsta kvalitet än, och där man kan misstänka att det finns djup mindre än 5-6 m. Sen hade man haft i princip hundraprocentig täckning med djupinformation med några meters precision i horisontalplanet och nån decimeter i djupled. Metoden är etablerad och används på många håll i världen, men den gynnar ju inte fraktfartyg, så då går det ju inte att använda metoden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Hade man verkligen haft sjösäkerhet som ett mål, då hade man investerat nån miljard i att flyglasermäta alla områden där djupdatan inte är av högsta kvalitet än, och där man kan misstänka att det finns djup mindre än 5-6 m

Garmin har en funktion för att spara och dela ekolodsdata, SonarChart Live. Den är inte tillåten i Sverige, Finland, Norge och Hong Kong. Med hjälp av fritidstrafiken skulle man väl snabbt få en ganska bra bild av hela skärgården, vilket vi sannolikt inte vill dela med närmaste ryss som köper Garmin-produkter. Synd bara att det blir ett stort glapp mellan Sjöfartsverkets uppdrag och fritidsbåtkaptenernas behov. https://support.garmin.com/en-US/?faq=pC9igXCu5Y3NphMzYRcuh7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Garmin har en funktion för att spara och dela ekolodsdata, SonarChart Live. Den är inte tillåten i Sverige, Finland, Norge och Hong Kong. Med hjälp av fritidstrafiken skulle man väl snabbt få en ganska bra bild av hela skärgården, vilket vi sannolikt inte vill dela med närmaste ryss som köper Garmin-produkter. Synd bara att det blir ett stort glapp mellan Sjöfartsverkets uppdrag och fritidsbåtkaptenernas behov. https://support.garmin.com/en-US/?faq=pC9igXCu5Y3NphMzYRcuh7

Nja, även om det hade varit tillåtet så hade informationen varit av tveksamt värde.
- Upplägget ger bara data för ett smalt spår, sällan mer än några meter till tiotalet meter (för en typisk ekolodsgivare kan man räkna med att den avlästa bredden är ca 30-40 % av djupet, så ca 3-4 m vid 10 m djup), i bredd under båten.
- De flesta följer enbart etablerade färdvägar där det är känt att djupet räcker till, så man upptäcker väldigt lite ny botteninformation.

- Datan är inte kvalitetssäkrad. Det största problemet är förstås vattenståndet, för även en vanlig dag  med stabilt väder har vi 20-25 cm tidvattenamplitud här vid Göteborg, och i nordliga delar av Bohuslän är den 40+ cm. Lägg till variationer som beror på högtryck och lågtryck, och sen vindar på det (frånlandsvind ger lite lägre vattenstånd vid kusten medan pålandsvind, särskilt kraftig vind, ger högre vattenstånd). Det kan skilja många decimeter även med perfekt mätning. Lägg sen till olika förmågor hos ekoloden. Och dessutom vilket djup den mäter - har användaren korrigerat för monteringsdjupet eller inte? Det kan göra 30-100 cm...
Och på det kommer positioneringen. Visst, i dag är GPS i en båt så pass bra att man kan räkna med ett fel på mindre än 3-5 m, men det betyder inte att felet är så lite 100 % av tiden, och en viss datapunkt då och då skulle kunna hamna tokigt. Förutom det konstanta felet som uppstår av avståndet mellan ekolodsgivarens position och GPS-antennens position - kanske obetydlig på en liten öppen plastbåt med akterspegelsgivare, men kanske uppåt 8-10 m på en större motorbåt eller segelbåt - och oavsett, en felkälla med okänd storlek.
- Den totala andelen av bottnen som blir avläst om så samtliga fritidsbåtar i Sverige skulle ha ekolod anslutna till en sån tjänst, skulle vara promillen av området som skulle behöva sjömätas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag utforskar nya vikar eller smala passage brukar jag sätta mej i jollen och fiska av den aktuella platsen med ekolodet igång.

Två flugor på smällen!

Jag får reda på djup och eventuella grund och mat på tallriken.

Använder mej en del av Navionics när jag sitter och torr navigerar hemma.

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@5&key=cvd`Jc`m{A

Som inte är förstört av dom nya sjökorten ännu iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Använder mej en del av Navionics när jag sitter och torr navigerar hemma.

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@5&key=cvd`Jc`m{A

Som inte är förstört av dom nya sjökorten ännu iaf.

Det har du rätt i. Jag har inte vågat uppdatera sedan sjökortssänket introducerades.

Då kanske man ska göra ett försök att upodatera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Nja, även om det hade varit tillåtet så hade informationen varit av tveksamt värde.

Absolut. Crowdsourcat material kan ha tveksamt värde jämfört med professionellt sammanställt, beroende på hur det görs. Ta Wikipedia vs traditionella uppslagsverk t ex. Givet tillräckligt bra crowdsourcad data och tillräckligt bra algoritmer (eller tillräckligt många människor) som fyller i hålen, så skulle man nog få en avsevärt bättre bild av djupen idag än de som lodats fram för decennier sedan.

 

Nackdelen är givetvis att även fienden skulle få reda på detta, och de begränsade djupen i åtminstone Stockholms skärgård är vad jag förstår av militärstrategiska skäl inte önskvärt att de ska vara exakt kända.

 

Jag gissar att det är anledningen till att Garmin inte tillåts sammanställa SonarChart-data i Sverige. Sen gör de säkert det ändå och ger till NSA, men så länge GRU inte har den är väl allt frid och fröjd 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det har du rätt i. Jag har inte vågat uppdatera sedan sjökortssänket introducerades.

Då kanske man ska göra ett försök att upodatera.

Brukade du uppdatera varje år innan dess? Jag har varit lite för snål hittills...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nackdelen är givetvis att även fienden skulle få reda på detta, och de begränsade djupen i åtminstone Stockholms skärgård är vad jag förstår av militärstrategiska skäl inte önskvärt att de ska vara exakt kända.

 

Jag gissar att det är anledningen till att Garmin inte tillåts sammanställa SonarChart-data i Sverige. Sen gör de säkert det ändå och ger till NSA, men så länge GRU inte har den är väl allt frid och fröjd 😁

Det gjordes en utredning för en del år sen (kanske 5-7?) som kom fram till att militären var ok med att släppa all djupinformation ner till 6 meter fri. Minns inte exakt, men det var nog nåt tekniskt som gjorde att det ändå inte blev så.

I Sverige är det lagen om skydd för geografisk information som begränsar det hela.

Vad gäller sjömätning står det:

 

Citat


Sjömätning
 

3 §  Sjömätning får inte utföras inom Sveriges sjöterritorium, med undantag av insjöar, vattendrag och kanaler. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får dock i enskilda fall besluta om tillstånd. Tillstånd ska ges om sjömätningen inte kan antas medföra skada för totalförsvaret. Beslutet om tillstånd får innehålla villkor om att den geografiska informationen endast får användas för ett visst ändamål eller efter iakttagande av särskilda säkerhetsåtgärder.


Utöver det som sägs i första stycket behövs inte tillstånd för

    - ringa sjömätning, eller
    - sjömätning som utförs i en allmän hamn av den som ansvarar för hamnen.


Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om undantag från kravet på tillstånd.


4 §  Undantaget från kravet på sjömätningstillstånd enligt 3 § andra stycket 2 och föreskrifter om undantag som har meddelats med stöd av 3 § tredje stycket gäller inte när det råder höjd beredskap eller under annan tid som regeringen beslutar med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap.


5 §  Ett beslut om sjömätningstillstånd får upphävas eller ändras när det råder höjd beredskap eller under annan tid som regeringen beslutar med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap.

Och i förarbetena till lagen kan man läsa:

Citat

Exempel på när sjömätning kan anses som ringa är om mätningen utförs av fysisk person för personligt bruk eller åt närmaste familje- och vänkretsen och saknar ett kommersiellt syfte. Att använda den utrustning som krävs och normalt brukas vid sjöfart, fiske eller för fritidsändamål faller också utanför lagens krav på tillstånd.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Brukade du uppdatera varje år innan dess? Jag har varit lite för snål hittills...

Nej, men ibland är det ju bra att göra det, me  inte om det blir en försämring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

I Sverige är det lagen om skydd för geografisk information som begränsar det hela.

Intressant ändå att i hela världen så är det bara Sverige, Finland, Norge, Kina och Hong Kong som inte tillåter detta (för Garmin).

 

Är det någon grej med att Sjöfartsverket vill ha monopol, eller är frågan bara för liten för att regeringen ska orka prioritera den? Eller så är det Garmin som inte orkar bry sig eftersom Sverige/Norden väl är en mycket liten marknad för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Intressant ändå att i hela världen så är det bara Sverige, Finland, Norge, Kina och Hong Kong som inte tillåter detta (för Garmin).

 

Är det någon grej med att Sjöfartsverket vill ha monopol, eller är frågan bara för liten för att regeringen ska orka prioritera den? Eller så är det Garmin som inte orkar bry sig eftersom Sverige/Norden väl är en mycket liten marknad för dem.

Nej, det är militären som sätter stopp - det är en beställningslag från militären. Lagen finns för att de (tror) att de ska kunna skydda djupinformationen.

 

Vi har väldigt stränga regler kring geografisk information. Man får inte ens göra en karta, om så bara över en egen bit mark, och sprida den, om skalan är större (dvs mer inzoomad) än 1:100 000.
USA är en stor förebild. Där är all data som federala myndigheter producerar fritt tillgänglig för alla, i vissa fall till självkostnadspris för lagringsmediet, förutom sekretessbelagd information, vilket när det gäller geografisk information är i princip inget alls.

 

Naturligtvis har ryssarna redan den geografiska information de vill ha, så det blir lätt löjligt när vi medborgare inte får geografisk data mer än väldigt strypt, och väldigt lågupplöst. Det har blivit en gnutta bättre senaste åren, men inte alls bra.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har stora problem med att Skippo tappar positionen i främst lägre hastigheter? Har alltid varit väldigt nöjd med appen men nu är den hopplös.

Hastigheten går ner till noll en stund för att sedan hoppa igång en stund och håller på så. Fungerar oftast över 7 knop men inte under det när man snurrar runt bland öar och grund. 
Använder en iPhone 14 Pro och en iPad 10th, samma på båda..

Testat att ladda hem Seapilot nu och se om det blir samma problem där och då alltså hårdvarubugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig vågat navigera efter en app

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Micore550:

Jag hade aldrig vågat navigera efter en app

Ok 👍 Som tur är så kan jag, även om appen tappar anslutning, även navigera efter sjökortet 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev MartinHeed:

Ok 👍 Som tur är så kan jag, även om appen tappar anslutning, även navigera efter sjökortet 😊

Precis, men vi är färre och färre som kan det. Men det är inte bara täckningen jag menar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill ha en app som visar sjökortet och spåret och hydrografica. Punkt. Ointresserad av rutter och en massa trams som bara förstör bilden.

Gärna en app som inte fryser så man måste starta om telefonen i kritiska lägen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/16/2024 at 6:10 PM, Micore550 said:

Jag hade aldrig vågat navigera efter en app

Jag tillhör också den skara (vi är många här) som navigerat många år med sjökort, kompass och bestick. Men sedan många år ligger sjökorten undanstuvade.

 

Använder bara "appar" på olika mackapärer. Kanske framförallt den i plottern, men även på dator vid navigationsplatsen och på telefoner och plattor.

 

På plattor och telefoner använder vi Navionics som vad vi har märkt har väldigt bra sjökort. Dessutom får vi upp AIS och djup från båtens NMEA2000 nät vilket är smidigt. Då har man samma information på många ställen. Jag kan dessutom via telefonen (eller någon av de andra mackapärerna) styra autopiloten så jag kan sitta där jag ser bäst eller är skyddad från väder och både navigera och styra båten.

 

Så, jo jag vågar navigera efter en app! Skulle faktiskt inte våga navigera utan appar, men skulle kunna det om jag blev tvungen.

Screenshot_20240723_150747_Boating.jpg

Screenshot_20240723_160431_Samsung Internet.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...