Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Lollo15

Flipper 760 vs Nimbus 2600

Rekommendera Poster

Vi undersöker just nu lite vilken motorbåt som är rätt för vår familj, vi är två vuxna och tre små barn som planerar att köpa en båt om cirka 2 år när pengarna är ihopsparade och minsta barnet är lite större.

 

Vi har innan barnen haft segelbåt med utombordare, men jag börjar inse att det nog får bli en motorbåt med inombordare den här gången. Jag är ingen motorfantast, inte min man heller, och jag kan därför tycka att det känns lite läskigt med inombordare på en båt från 80-talet, och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för att se om båten är köpvärd eller inte.

 

hur som helst, efter att ha tittat runt en hel del på nätet verkar två favoriter i någorlunda samma prisklass vara Flipper 760 och Nimbus 2600. Vad har dessa båtar för starka plus och minus enligt er? Är det någon av dem som har bättre rykte än den andra? Vad bör man vara uppmärksam på? Jag vill ha så mycket input som möjligt angående de här två båtarna. Om någon vet en annan båt i samma prisklass med gott om sovplatser (man ska kunna sova fem pers) så är jag idel öra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båda är ju rejäla och välrenommerade båtar.

 

Men det är ju två olika båtar när det kommer till fart och skrov. Flippern är ju planande drevbåt, Nimbusen halvplanande axelbåt. Om ni är vana vid segelbåt sedan tidigare kanske ni inte ens tänkt några högre farter (15-25 knop). Eller också är det just därför ni tittar på motorbåt ?

 

Generellt kan sägas att i deplacementfart (upp till 6-7 knop) går de båda lika snålt, men axelbåten är mer kursstabil. En drevbåt har mer eller mindre tendenser att "orma sig" i låga farter då den har annan skrovutformning och bl.a. saknar den köl som halvplanaren och rena deplacementbåtar har. Kör man mycket i låg fart kan rattandet bli tröttsamt.

 

Skillnaderna är i högre fart (lämnar därför deplacementfartområdet därhän nedan). För att komma över delpacementfart måste båten plana, mer eller mindre och på något sätt (rida över bogvågen). Med ordentlig motorstyrka planar även en "halvplanare", och kan alltså - beroende på skrovutformning - fungera hyfsat även i högre farter. Kombinerar alltså deplacementbåtens fördelar med möjlighet att kunna köra fort. Äger själv en sådan "halvplanare" (Skilsö 35, toppar 28 knop), och min förra (NB Marine NB870) var riktigt trevlig med rätt motor att marscha även i dryga 20. Trots roder, rak axel och lite köl.

 

Gemensamt är dock att en med "halvplansskrov" aldrig kan bli lika ekonomisk i planingsfart som en med rent planande skrov och drev. Just för att det alltid kommer vara mer kvar i vattnet som bromsar, oavsett fart på "halvplanaren". Det är och förblir en kompromiss, vissa dock mer lyckade än andra.

 

Om man tar en extrem, t ex en snipa, så blir den med sin skrovform direkt otrevlig och ostabil om den övermotoriseras och man försöker "rida på vattnet"/plana. Likaså kommer halvplanaren (oavsett skrovdesign) vara känsligare för viktfördelning än en med rent planande skrov. Det kan kännas om man "balanserar på kölen" i höga farter.

En båt med rent planande skrov kan å andra sidan bli väldigt mycket jobbigare i motsjö eftersom skrovet är mer platt, medan halvplanaren ofta klyver och kastar ut vågorna åt sidan bättre.

 

Men som sagt, här är olika skrovdesign olika bra/dåliga. Sagabåtarna (halvplanare) gillar oftast inte farter över 20 knop, men upp dit är de trevliga. Nimbus 2600 har jag begränsad erfarenhet av, men den bör inte köpas med för liten motor då min ringa erfarenhet av den är att den också funkar att marscha med hyfsat ekonomiskt och gångstabilt strax under 20 knop.

 

En stor dieselmotor drar inte så mycket mer i deplacementfart än en liten, så skillnaden i förbrukning i 6-7 knop är inte så stor. Men med en stor motor KAN man dra på om det skulle behövas på en halvplanare.

Även om ni skulle gå på Flippern så gäller samma sak där. Det finns inget värre än en undermotoriserad planande båt som är seg att få upp i plan med semesterpackning och full tankar.

 

Fartområdet 10-13 knop bör undvikas på båda (om inte sjön kräver att man ligger där) då de kommer "plöja" genom vattnet mer eller mindre och gå väldigt oekonomiskt. Gäller även "halvplanande" skrov, även om det dåliga gångläget inte alltid är lika tydligt på dem.

 

---------------------

 

När det gäller underhåll och ekonomi/risk o.s.v. är det alltid vanskligt med begagnade motorer. Men generellt är ju axellösningen enklare och ofta billigare att underhålla, inte minst själv, än drevditon. Att det är en inombordare är dock inget att vara rädd för - tycker jag.

Titta på hur det ser ut kring motorn. Är det rent och snyggt är det troligen en ägare som bryr sig, och förhoppningsvis en motor som är underhållen. Finns bra dokumentation är även det ett plus. En ren motor luktar även mindre, söl och varma "motorsubstanser" (och inte minst dieselläckage) tenderar att sätta sig i sängkläder och annat på sikt.

 

Lycka till i jakten. "Bryggshopping" är kul 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Båda är ju rejäla och välrenommerade båtar.

 

Men det är ju två olika båtar när det kommer till fart och skrov. Flippern är ju planande drevbåt, Nimbusen halvplanande axelbåt. Om ni är vana vid segelbåt sedan tidigare kanske ni inte ens tänkt några högre farter (15-25 knop). Eller också är det just därför ni tittar på motorbåt ?

 

Generellt kan sägas att i deplacementfart (upp till 6-7 knop) går de båda lika snålt, men axelbåten är mer kursstabil. En drevbåt har mer eller mindre tendenser att "orma sig" i låga farter då den har annan skrovutformning och bl.a. saknar den köl som halvplanaren och rena deplacementbåtar har. Kör man mycket i låg fart kan rattandet bli tröttsamt.

 

Skillnaderna är i högre fart (lämnar därför deplacementfartområdet därhän nedan). För att komma över delpacementfart måste båten plana, mer eller mindre och på något sätt (rida över bogvågen). Med ordentlig motorstyrka planar även en "halvplanare", och kan alltså - beroende på skrovutformning - fungera hyfsat även i högre farter. Kombinerar alltså deplacementbåtens fördelar med möjlighet att kunna köra fort. Äger själv en sådan "halvplanare" (Skilsö 35, toppar 28 knop), och min förra (NB Marine NB870) var riktigt trevlig med rätt motor att marscha även i dryga 20. Trots roder, rak axel och lite köl.

 

Gemensamt är dock att en med "halvplansskrov" aldrig kan bli lika ekonomisk i planingsfart som en med rent planande skrov och drev. Just för att det alltid kommer vara mer kvar i vattnet som bromsar, oavsett fart på "halvplanaren". Det är och förblir en kompromiss, vissa dock mer lyckade än andra.

 

Om man tar en extrem, t ex en snipa, så blir den med sin skrovform direkt otrevlig och ostabil om den övermotoriseras och man försöker "rida på vattnet"/plana. Likaså kommer halvplanaren (oavsett skrovdesign) vara känsligare för viktfördelning än en med rent planande skrov. Det kan kännas om man "balanserar på kölen" i höga farter.

En båt med rent planande skrov kan å andra sidan bli väldigt mycket jobbigare i motsjö eftersom skrovet är mer platt, medan halvplanaren ofta klyver och kastar ut vågorna åt sidan bättre.

 

Men som sagt, här är olika skrovdesign olika bra/dåliga. Sagabåtarna (halvplanare) gillar oftast inte farter över 20 knop, men upp dit är de trevliga. Nimbus 2600 har jag begränsad erfarenhet av, men den bör inte köpas med för liten motor då min ringa erfarenhet av den är att den också funkar att marscha med hyfsat ekonomiskt och gångstabilt strax under 20 knop.

 

En stor dieselmotor drar inte så mycket mer i deplacementfart än en liten, så skillnaden i förbrukning i 6-7 knop är inte så stor. Men med en stor motor KAN man dra på om det skulle behövas på en halvplanare.

Även om ni skulle gå på Flippern så gäller samma sak där. Det finns inget värre än en undermotoriserad planande båt som är seg att få upp i plan med semesterpackning och full tankar.

 

Fartområdet 10-13 knop bör undvikas på båda (om inte sjön kräver att man ligger där) då de kommer "plöja" genom vattnet mer eller mindre och gå väldigt oekonomiskt. Gäller även "halvplanande" skrov, även om det dåliga gångläget inte alltid är lika tydligt på dem.

 

---------------------

 

När det gäller underhåll och ekonomi/risk o.s.v. är det alltid vanskligt med begagnade motorer. Men generellt är ju axellösningen enklare och ofta billigare att underhålla, inte minst själv, än drevditon. Att det är en inombordare är dock inget att vara rädd för - tycker jag.

Titta på hur det ser ut kring motorn. Är det rent och snyggt är det troligen en ägare som bryr sig, och förhoppningsvis en motor som är underhållen. Finns bra dokumentation är även det ett plus. En ren motor luktar även mindre, söl och varma "motorsubstanser" (och inte minst dieselläckage) tenderar att sätta sig i sängkläder och annat på sikt.

 

Lycka till i jakten. "Bryggshopping" är kul 😉

 

Tusen tack för att du tog dig tiden att svara så utförligt!
 

Vi är inte ute efter några jättehöga farter, men vi hade uppskattat om båten var lättstyrd i hamn. Våra segelbåtar har varit långsamma på att reagera när vi styr dem i hamn (nackdelen med utombordare) och det kan bli lite svettiga situationer där det krävs väldigt stort fokus när man ska in i en full gästhamn. En motorbåt som är lite kvickare på att reagera i trånga utrymmen hade uppskattats.

 

Sedan är vi nog rätt nöjda med att ”puttra fram”, men visst kan man behöva farten emellanåt för att komma lite snabbare till mål. Och viktigt såklart att båten känns lätt att köra och inte krånglig eller otrygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lollo15:

Vi är inte ute efter några jättehöga farter, men vi hade uppskattat om båten var lättstyrd i hamn.

En roder/axelbåt styr väldigt bra framåt om du har om så bara lite fart. MEN, att backa åt det håll man vill är inte alltid så lätt (eller ens möjligt), då propellerverkan (=sidkraften p.g.a. propellerrotationen) ofta är större än roderverkan. Man får helt enkelt lära sig att båten helst bara vill backa åt ett håll.

 

Här är en drevbåt mer lik utombordaren, och går mer åt det håll man gasar. Skulle vilja säga att dessa är mer lättstyrda i hamn än en axelbåt, även om en båt aldrig kan bli som att köra bil....

 

Sedan finns ju hjälpmedel om det inte funkar på annat sätt, såsom bogpropeller (eller i visa fall även akterdito). Men det är inte så vanligt i denna storleksklass, i synnerhet inte på Flippern kan jag tänka mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tre barns förälder så tycker jag flippern känns liten för 3 barn...

 

Jag kan säga att det absolut värsta jag har kört är en utombordare på en segelbåt, om det nu mest är manövreringen i hamnarna som oroar, så allt är nog ett steg upp....😅

 

Sen är det frågan hur högt man värdesätter farten. Jag tycker personligen efter haft en motorseglare att 5 knop va lite i minsta laget, men när jag letade ny motorbåt så kollade jag även på halvplanande snipor 8-14 knop, de extra knopen gör en stor skillnad. 

 

Ex Joda, Sollux 825, Agder 840, west fjord el liknande.

 

Sen finns Maxim 26, liknande Nimbus 2600 men där får man nöja sig med ca 6 knop. Där ni kan få en med utbytt motor för mindre peng än Nimbusen. 

 

Motorseglare Winga 87 är en väldigt trevlig båt och väldigt lätt att manövrera, men även där ca 5-6 knop. 

 

Vår familj hamnade till slut på en Saltö 31, pris, nyare motor/drev och geografin avgjorde i jämförelse mot ex Nimbus 3000,3003, 27 familia etc. Sen kan jag sakna stickkojen/midcabin men det va ngt man fick göra en avvägning för. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Vestergren:

Som tre barns förälder så tycker jag flippern känns liten för 3 barn...

 

Jag kan säga att det absolut värsta jag har kört är en utombordare på en segelbåt, om det nu mest är manövreringen i hamnarna som oroar, så allt är nog ett steg upp....😅

 

Sen är det frågan hur högt man värdesätter farten. Jag tycker personligen efter haft en motorseglare att 5 knop va lite i minsta laget, men när jag letade ny motorbåt så kollade jag även på halvplanande snipor 8-14 knop, de extra knopen gör en stor skillnad. 

 

Ex Joda, Sollux 825, Agder 840, west fjord el liknande.

 

Sen finns Maxim 26, liknande Nimbus 2600 men där får man nöja sig med ca 6 knop. Där ni kan få en med utbytt motor för mindre peng än Nimbusen. 

 

Motorseglare Winga 87 är en väldigt trevlig båt och väldigt lätt att manövrera, men även där ca 5-6 knop. 

 

Vår familj hamnade till slut på en Saltö 31, pris, nyare motor/drev och geografin avgjorde i jämförelse mot ex Nimbus 3000,3003, 27 familia etc. Sen kan jag sakna stickkojen/midcabin men det va ngt man fick göra en avvägning för. 

 

Tack för ditt svar! Fint med input från en annan trebarnsfamilj. Ja, vi har bara haft segelbåtar med utombordare som har varit fruktansvärda att manövrera i hamn så då vet du vad jag pratar om! Aldrig varit med om något stressigare än att gå in i en fullbelagd hamn med en segelbåt som driver i vinden och knappt reagerar när man svänger.

 

Jag tror faktiskt inte att farten kommer vara så viktig för oss, men det kan ju vara så att en sak känns viktig för oss nu och sedan känns det annorlunda när vi väl har skaffat båten… så svårt att veta. Jag ska kolla upp alla modeller du listade, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra saker jag tycker är värt att leta efter. 

 

- Eltoa, denna klarar barnen av.

- Ankarspel i aktern, gör hela processen i naturhamnar lite enklare. 

- Badplattform. 

 

Lycka till med letandet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte båt förra året och köpte en Nidelv 28, modellen med stickkoj. Den kom från vårt västra grannland där priserna är avsevärt lägre.

Kolla in finn.no

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Janne_G:

Vi bytte båt förra året och köpte en Nidelv 28, modellen med stickkoj. Den kom från vårt västra grannland där priserna är avsevärt lägre.

Kolla in finn.no

 

Hade ingen aning om att båtar var billigare i Norge, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janne_G:

Vi bytte båt förra året och köpte en Nidelv 28, modellen med stickkoj. Den kom från vårt västra grannland där priserna är avsevärt lägre.

Kolla in finn.no

 

Har för mig det kan vara lite knepigt med ”omregistrering” då de flesta norska båtar är reggade i deras fritidsbåtsregister. Sen det där med moms osv. Men allt det kanske man kan strunta i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Har för mig det kan vara lite knepigt med ”omregistrering” då de flesta norska båtar är reggade i deras fritidsbåtsregister. Sen det där med moms osv. Men allt det kanske man kan strunta i?

Avregistreringen är inget problem, det är säljarens business.

Men det tillkommer moms på priset (25%) och i vissa fall även tull Avgifter som skall betalas till svensk tullmyndighet/station vid införseln till Sverige.

 

Visst kan man köra båten för egen maskin vattenvägen, men båten kommer att ha ett "svart skynke" hängande över sig och lär inte bli lättsåld den dag man säljer den om man inte kan uppvisa kvitto på erlagd moms. Förutom att det är skattebedrägeri/smuggling i lagens mening....

 

Så ja, man kan strunta i det. Men frågan är om det är en bra idé, inte minst långsiktigt.

 

EDIT: Om man köper en ny båt från Norge (har nu min andra) kan man däremot ofta köpa den momsfritt eftersom den norska tillverkaren då säljer den på export och den behöver aldrig beläggas med norsk moms, eftersom den inte säljs till en slutkund i Norge.

Då blir det en bättre ekvation, eftersom det bara är en moms (=den svenska importmomsen) på båtens pris när den är färdig och laglig att äga och bruka i Sverige.

Men då talar vi ju lite annan budget och nyare båtar än TS tänkt sig, förstås....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE för din utmärkta beskrivning av skillnaderna mellan planande och halvplanande båtar, utmärkt inlägg. Jag står själv inför ett kommande sådant val då vi avyttrar segelbåten, möjligen en någon fot större storlek ((30-32) och jag ser också fördelar med halvplanande. Kom gärna med förslag på kandidater. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mambo:

Tack IngemarE för din utmärkta beskrivning av skillnaderna mellan planande och halvplanande båtar, utmärkt inlägg. Jag står själv inför ett kommande sådant val då vi avyttrar segelbåten, möjligen en någon fot större storlek ((30-32) och jag ser också fördelar med halvplanande. Kom gärna med förslag på kandidater. 

Nu är ju jag partisk men för mig och min fru är Saga 315 en perfekt båt. Halvplanande, trygg och den ger inga överraskningar vid lite mer sjögång. Visst, vid en våghöjd på 1,5-3 m blir det ju ofta ganska stökigt men den känns alltid förutsägbar och trygg.

Ska man vara fler är kanske en med en bättre stickkoj att föredra men ungdomar och barn sover fint i den i vår båt. Det är kanske bara vi äldre och lite krämpiga som har svårt att ta sig i och ur den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN. Just Saga har vi kikat på. Vilken motor har er båt? 
Nimbus 320 kan vara ett alternativ, lite av båtvärdens motsvarighet till Volvo 740, robust men kanske inte någon finess? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mambo:

Tack ChristerN. Just Saga har vi kikat på. Vilken motor har er båt? 
Nimbus 320 kan vara ett alternativ, lite av båtvärdens motsvarighet till Volvo 740, robust men kanske inte någon finess? 

Vår båt har en VP D4 260. De finns även med Yanmar motorer för de lite äldre årgångarna och samma motorer återfinns i Nimbus 320.
Saga 315 är väldigt lik Nimbus 320 och vi stod och valde mellan de två innan vi bestämde oss för Sagan. Den främsta anledningen till att valet föll på Sagan var ett lite större akterdäck än i Nimbusen. Efter att ha använt båten i 15 år känner vi att vi valde rätt.

Några andra skillnader är att Nimbusen är lite snålare i drift men lite känsligare för vågor (men ändå väldigt bra) och har förmodligen lite bättre andrahandsvärde i Sverige än Sagan. Saga finns även i en äldre modell som heter 29, med tillägget LS tror jag, med i huvudsak samma skrov men med kortare badbrygga. Det finns även en nyare modell som heter 325 med lite längre badbrygga än 315 och lite annan inredning.

Sen finns det andra modeller utan dörr ut på akterdäck, Saga 310/320 mfl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...