Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Dava

Spänningsfall Lifepo4?

Rekommendera Poster

Har två 70 Ah 12 v lifepo4 som driver kylskåp, usb och lite belysning. Laddas med en 50W solcell och allt övervakas med en Victron Smartsolar MPPT 

 

Batterierna har ingen inbyggd BMS men är balanserade från fabrik och jag har ganska bra koll på att de håller balansen.

 

Problemet är att jag upplever ett väldigt spänningsfall vid batterierna när belastningen ökar. Jag hittar ingen information kring vad som är normalt. När kylens kompressor startar sjunker spänningen med 0,1-0,3 V men redan med belysningen tänd sjunker spänningen mätbart. Vi snackar alltså om laster på under 5 A fördelat på två batterier..

 

Vad är normalt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är normalt, men...

Var mäter du spänningen?

Direkt på batteripolerna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Dava:

När kylens kompressor startar sjunker spänningen med 0,1-0,3 V

Men vilken faktisk spänning (vid batteripolerna) har du vid last ?  Det är det intressanta.

 

Att den sjunker snabbt ner till "normal batterispänning" när något går på, i synnerhet om batteriet hade lite laddning från t ex en solpanel och låg lite över sin nominella, är inget konstigt alls.

 

Mina LiFePO4 upplever jag tvärtom som oerhört lasttåliga (=låg inre resistans) jämfört med AGM, i synnerhet när det kommer till lite tyngre last. Och i synnerhet om AGM-batterierna inte var helt fulladdade så håller LiFePO4 spänningen uppe på ett helt annat sätt ända upp till laster på C/1 (100A/batteri för mina 100Ah-batterier).

 

4 timmar sedan skrev Dava:

Batterierna har ingen inbyggd BMS men är balanserade från fabrik och jag har ganska bra koll på att de håller balansen.

Går det ?!? 

Över tid och upp/urladdning är det ju ändå fyra seriekopplade celler i varje batteri som, även om de var balanserade från fabrik, ganska snart kommer hamna lite olika. Eller ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...