Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har problem med vår motor av modell MD17C som läcker stora mängder olja. Vi har haft inne motorn på service där motorn har demonterats och följande saker har åtgärdats: 

Alla nödvändiga packningar är bytta. 

Ny startmotor

Ny Oljepump

Kåporna till vevhuset (topplocket)

Impellerna är bytta.

Ny oljetrycksmätare

 

Problemet är att motorn inte läcker olja när den går på tomgång. Vi var ute och körde första gången efter servicen i en timma vilket resulterade i ca 1 liter olja som läckt. Vi har inte kunnat identifiera var det läcker ifrån. 

 

Någon som har en teori om vad det kan vara som läcker och hur man åtgärdar detta problemet? 

IMG_1618 2.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart har den läckt? Eller menar du förbrukat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så oljan hittas under motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan se vart det har läckt ifrån så gör rent motorn ordentligt sedan tejpar du fast paper eller vita trasor runt nedre delen på motorn.

 

Kör motorn några minuter och kontrollera pappret / trasorna och se om du kan hitta vart oljan rinner ner.

 

kan du fortfarande inte se vart det kommer ifrån så tejpar du fast nytt paper lite längre upp i den riktning det kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att lägga en bit garn mellan cylindrarna, långt ner. Då ser du om det kommer däremellan.

 

Jag letade ett oljeläckage som en tok på en MD3B (snarlik MD17C) som jäste ut nere vid cylinderfoten mellan två cylindrar. Skulle visa sig att motorn vid en renovering strax innan fått en topp och cylinder från treans plats (tror jag) placerad som tvåa. Men trean hade i bakkant ett skruvhål som var fäste för något, minns inte längre om det var bränslerör eller något sådant, och detta var genomgående. Så när det blev lite "ös" så skvätte det ut olja ur detta skruvhål, men då det var i mellanrummet mellan två cylindrar så syntes det inte förrän långt ner på motorn där den rann ut. Bytte cylinderfotspackning flera gånger, men oljan kom ju som sagt uppifrån.

En bit lurvigt garn mellan cylindrarna som blev oljeblött mycket högre upp än jag trodde avslöjade så småningom källan till läckaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Oscarberntsson:

Hej,

 

Vi har problem med vår motor av modell MD17C som läcker stora mängder olja. Vi har haft inne motorn på service där motorn har demonterats och följande saker har åtgärdats: 

Alla nödvändiga packningar är bytta. 

Ny startmotor

Ny Oljepump

Kåporna till vevhuset (topplocket)

Impellerna är bytta.

Ny oljetrycksmätare

 

Problemet är att motorn inte läcker olja när den går på tomgång. Vi var ute och körde första gången efter servicen i en timma vilket resulterade i ca 1 liter olja som läckt. Vi har inte kunnat identifiera var det läcker ifrån. 

 

Någon som har en teori om vad det kan vara som läcker och hur man åtgärdar detta problemet? 

IMG_1618 2.HEIC 964 kB · 6 downloads

Jag ser at du laddat upp en bild i heic-format. om du istället laddar upp den som jpeg så kommer bilden visas direkt i forumet istället för att folk ska ladda ner och konvertera den för att kunna se den.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Uppdatering: 

Jag pumpade upp oljan i motorrummet, gjorde rent och fyllde på ny olja (2 liter). Vi åkte ut för en andra tur och hade satt paper på motorn. Vi tog samma rutt (ca. 1 timma), men det läckte väldigt lite (max 1 dl) denna gången. Hur kan det variera så stort i mängderna olja som läcker? När vi va ute första gången så hade vi inte kört på ca. 1 månad. 

 

Jag bifogar en video från oljan som syns under motorn efter andra vändan. Det fanns även gulfärgad gegga där man fyller på oljan (se bild). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte din motor men gul gegga är vatten i någon form som har blandats med oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Oscarberntsson:

Vi har problem med vår motor av modell MD17C som läcker stora mängder olja. Vi har haft inne motorn på service där motorn har demonterats och följande saker har åtgärdats

Är det efter denna åtgärd det har börjat läcka, eller var den inne för åtgärd p.g.a. läckaget ?

Oavsett vilket - vad säger firman som gjort "servicen", för jag antar att du reklamerat/kontaktat dem ?

 

För om det börjat läcka efter "servicen" är det sannolikt något som inte monterats tillbaka korrekt och tätt, om den varit inne på "service" för åtgärd av läckaget så har de ju inte lyckats med sitt åtagande.

 

Sedan ser det inte bra ut med gul gegga vid i oljepåfyllningslocket, precis som @micke_102 påpekar ovan. Hur ser färgen ut på stickan, och motsvarar nivån den utläckta oljan ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja som läcker utåt och vatten som läcker innåt.

 

Trasig / felaktig blockpackning mellan cylinder och block kan ju orsaka dessa båda på en och samma gång.

Annars är det två helt olika fel.

 

Mycket vatten i oljan är direkt skadligt. Så frågan är hur mycket vatten det är?

 

Tappa ur och låt stå i en genomskinlig flaska, kan ge en ledtråd. Separerar sig efter en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Trasig / felaktig blockpackning mellan cylinder och block kan ju orsaka dessa båda på en och samma gång.

Annars är det två helt olika fel.

Inte på en MD-17, inget kylvatten går mellan block och cylinder.

Däremot mellan topp och cylinder kan det uppstå problem. Packningens yta mellan kylkanalerna och cylindern är väldigt smal och känslig.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Är det efter denna åtgärd det har börjat läcka, eller var den inne för åtgärd p.g.a. läckaget ?

Oavsett vilket - vad säger firman som gjort "servicen", för jag antar att du reklamerat/kontaktat dem ?

 

För om det börjat läcka efter "servicen" är det sannolikt något som inte monterats tillbaka korrekt och tätt, om den varit inne på "service" för åtgärd av läckaget så har de ju inte lyckats med sitt åtagande.

 

Sedan ser det inte bra ut med gul gegga vid i oljepåfyllningslocket, precis som @micke_102 påpekar ovan. Hur ser färgen ut på stickan, och motsvarar nivån den utläckta oljan ?

Nej det är detta problemet som motorn var inne för (hade samma problem förra året). Jag har kontakt med firman och de ska skicka ut mekaniker för att kolla på motorn. Men eftersom det varierar så stort i mängden olja och svårigheten att se vart det kommer ifrån så vill jag höra om någon här har haft liknande problem eller vet vad det hade kunnat vara som läcker. 

 

På oljestickan ser det bra ut. Jag har inte mätt exakta mängderna olja, men jag skulle gissa att vi fyllde på lika mycket som läckt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Inte på en MD-17, inget kylvatten går mellan block och cylinder.

Däremot mellan topp och cylinder kan det uppstå problem. Packningens yta mellan kylkanalerna och cylindern är väldigt smal och känslig.

Det är MD3 som har sådana kylkanaler mellan cylinder och topp. MD17 har runda hål ca 8mm i diameter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Olja som läcker utåt och vatten som läcker innåt.

 

Trasig / felaktig blockpackning mellan cylinder och block kan ju orsaka dessa båda på en och samma gång.

Annars är det två helt olika fel.

 

Mycket vatten i oljan är direkt skadligt. Så frågan är hur mycket vatten det är?

 

Tappa ur och låt stå i en genomskinlig flaska, kan ge en ledtråd. Separerar sig efter en tid.

Hej,

Jag har inte fått specifikationer på exakt vilka packningar som har bytts under servicen men jag kan höra med mekanikern ifall han har bytt den. 

 

Jag kan göra ett test med oljan för att se. Återkommer med information. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har cylinderlocken varit demonterade. Muttrarna innanför ventilkåporna måste ha tätning mot toppen. Annars läcker olja längs dragstängerna. Tidigare fanns muttrar med tätning att köpa, men de är utgångna sedan länge. Jag brukar använda en försänkare för att kona mutterns undersida, och trä en O-ring på dragstängerna innan jag monterar muttern. Det brukar funka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...