Gå till innehåll
fredag 02 augusti 2024
Mangedif1

Mercruiser 3.0 startproblem

Rekommendera Poster

Hej, får inte igång eländet.

nyligen bytt drevolja, impeller, bränslefilter och tändstift.

För att sen byta motoroljan vilje jag varmköra gamla oljan lite men då startar ej motorn.

startmotor går runt. Vad jag kan se kommer det ingen bensin i det lilla genomskinliga röret från där filtret byttes.

kollade även ett tändstift för gnista men kunde inte se att det blev någon -vet iof inte om stiftet blev jordat ordentligt. Men kopplade batteriladdare med - mot stiftet och + mot batteriet.

 

Har ni några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är filtret i bränslepumpen du bytt har du nog inte fått packningen tät. Jag brukar ta bort filtret i pumpen och montera ett vattenavskiljande filter mellan tank och pump. Mycket bättre och lättare att byta. I den genomskinliga plastslangen ska det inte vara någon bensin. Om membranet i pumpen skulle läcka, ska den läckande bensinen gå upp i slangen till förgasaren istället för att rinna ut i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående tändstift.

Inte kan du få någon gnista genom att koppla in en batteriladdare till detta!

 

Den övningen kan du hoppa över.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rollen:

Om det är filtret i bränslepumpen du bytt har du nog inte fått packningen tät. Jag brukar ta bort filtret i pumpen och montera ett vattenavskiljande filter mellan tank och pump. Mycket bättre och lättare att byta. I den genomskinliga plastslangen ska det inte vara någon bensin. Om membranet i pumpen skulle läcka, ska den läckande bensinen gå upp i slangen till förgasaren istället för att rinna ut i båten.

Det är ett litet filter jag bytt som sitter på motorn, tror det är vid ”bensinpumpen”.

Markerad nedan.

Ska man behöva fylla själva ”koppen” med soppa innan man monterar ihop?

 

Det känns som att det på något vis är kill-switchen som bråkar.. Men jag vet inte.

Han tänder inte på startgas heller..

IMG_4504.jpeg

Redigerad av Mangedif1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom du har bytt:
drevolja, impeller, bränslefilter och tändstift,
så borde det vara bränslefilter eller tändstift som strular, om du inte kommit åt något annat och förstört.

 

Luktar det bensin när du försöker starta så är det elen som strular, är det ingen bensinlukt så kommer ingen bensin fram.

Det lilla bensinfiltret är väldigt svårt att komma åt, kolla om den är verkligen monterat rätt.

Kolla att alla tändstiftskablar sitter rätt samt att det är rätt kabel till rätt tändstift.

 

Sen kan du naturligtvis ha kommit åt något annat i motorrummet, t.ex fått någon elledning att lossna....

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Eftersom du har bytt:
drevolja, impeller, bränslefilter och tändstift,
så borde det vara bränslefilter eller tändstift som strular, om du inte kommit åt något annat och förstört.

 

Luktar det bensin när du försöker starta så är det elen som strular, är det ingen bensinlukt så kommer ingen bensin fram.

Det lilla bensinfiltret är väldigt svårt att komma åt, kolla om den är verkligen monterat rätt.

Kolla att alla tändstiftskablar sitter rätt samt att det är rätt kabel till rätt tändstift.

 

Sen kan du naturligtvis ha kommit åt något annat i motorrummet, t.ex fått någon elledning att lossna....

Tändstift är rätt kopplade, monterade en efter en systematiskt.

Bensinfiltret skruvade jag bort hela ”enheten” för att lättare byta själva filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det på något vis är kill-switchen som bråkar.

 

Om det är kill-swichen så kan du kortsluta den, den gör nytta bara när du lägger in backen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Det känns som att det på något vis är kill-switchen som bråkar.

 

Om det är kill-swichen så kan du kortsluta den, den gör nytta bara när du lägger in backen....

Ja man kan kortsluta den för att utesluta att den orsakar problemet.

 

Fast den gör ingenting när man lägger i backen.  Inte om den fungerar som den ska. Den dödar tändningen när man går från växel till friläge. Oavsett om man går från backväxel eller framväxel till friläge så dödar den tändningen en bråkdels sekund. Utan den blir det väldigt svårt att få ur växeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det långa ledningar från tanken till motorn? Eftersom du öppnat systemet så har bränslet runnit tillbaka mot tanken.

Pumpen måste du suga fram bränslet och om det är luft i ledningen kan den ha svårt att dra fram bränslet. Kommer det bara fram till pumpen så brukar det lösa sig.

 

Om du är helt säker på att du återmonterat bräslefiltret rätt och fått på anslutningarna ordentligt och täta så kan du fylla ledningen efter pumpen med bränsle. Det borde få igång motorn och då blir det bättrer fart på pumpen. Det bör ufta sif självt när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte tänder på startgas så ät det definitivt tändningsrelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer i ämnet. Är inlämnad på verkstad nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visade sig vara en brytare vid växelvire som trodde att växel låg i (dålig växelvire).

så blir till att byta den + bälgarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig och trevligt att du återkopplade. Alltid intressant att få veta vad det var för fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...