Gå till innehåll
fredag 02 augusti 2024

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet om det finns något företag eller privatperson som kan transportsegla en nyköpt båt åt en? Jag vill köpa en båt på västkusten men semestern är snart slut för mig så det är inte genomförbart för mig att segla den själv denna sommaren. 
 

Funderar på att ”hyra ut” den gratis förutsatt att man seglar på rätt håll 😅

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är väldigt beroende av hur långt den ska. Om den ska tvärs över landet så lär det bli billigast att ta den med lastbil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt samt mellan vilka platser gäller det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimum ca 270 sjömil. Skulle säga 8-10 dagar minst, men då blir det långa dagar. Lägg till flera dagar till en vecka med oväder i värsta fall. Jag skulle avsätta minst tre veckor för en sån tur.

För motor lär den väl marscha fem knop bekvämt, och då kan man klara det på sju åttatimmarsdagar. 3000 kr diesel, lika mycket till i gästhamnsavgifter, och kanske en tusing eller två på mat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får ihop en besättning och kan gå för motor dygnet runt får jag det till 2,25 dygn.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En septembersegling med en S30 mellan Malmö och Södra Stockholms skärgård på ca 350 nm seglade jag och en kamrat på 6 dagar inklusive en dag inblåst pga kuling. Men då var det segling från tidig morgon till sen kväll samt en nattsegling.

 

Så Göteborg-Karlshamn, ca 270 nm, med en Vindö 32 klarar man på 1 vecka med strandhugg på natten, eller ca 3 dygn om man sträckseglar.  

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Om man får ihop en besättning och kan gå för motor dygnet runt får jag det till 2,25 dygn.

Vem orkar hålla på dygnet runt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev per_62:

En septembersegling med en S30 mellan Malmö och Södra Stockholms skärgård på ca 350 nm seglade jag och en kamrat på 6 dagar inklusive en dag inblåst pga kuling. Men då var det segling från tidig morgon till sen kväll samt en nattsegling.

 

Så Göteborg-Karlshamn, ca 270 nm, med en Vindö 32 klarar man på 1 vecka med strandhugg på natten, eller ca 3 dygn om man sträckseglar.  

Vi seglade hem Svean från Stockholms norra skärgård till Göteborg på 9-10dagar .Men dessa båtarna har inte ett lystal på1,0 som vindö har.Jag tror raol har rätt ang tid.Ronnie

 

41 minuter sedan skrev raol:

Minimum ca 270 sjömil. Skulle säga 8-10 dagar minst, men då blir det långa dagar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Vem orkar hålla på dygnet runt?

 

Om man är fler än en och kan turas om. En sover och en styr. 4 timmarspass. Saltstänkt äventyr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har seglat kappseglingen Gotland Runt några gånger vilket är något längre sträcka och då med 4 personer ombord och det är ganska trevligt. Man blir dock lite behagligt trött efteråt. Så på ca 3 dagar lär det ta att segla dygnet runt mellan Göteborg osh Karlshamn.

 

Samt LYS gick ur tiden 2009 vilket därefter ersatt med SRS. Här finns den senaste SRS-tabellen för kölbåtar. https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList och det skiljer ca 14 % mellan en Vindö 32 och en S30 (utan spinnaker):

0,812 Vindö 32 
0,941 Sveakryssare
0,944 S30

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen seglare men kan nog vara svårt hitta besättning till nyköpt båt man inte själv vet allt om kan vara svårt. Möjligen kan det vara ett kul sommarjobb för några ynglingar men tror lastbil är billigare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt som TS (och alla tipsare) bör ha i åtanke är att alla nyköpta begagnade båtar (och nya också, för den delen) brukar innebära en del överraskningar.

 

En lång och tuff seglats under tidspress skulle man normalt inte genomföra utan mycket förberedelser av båten. Och här handlar det ju om en för TS (och alla inblandade) ny och okänd båt, som på sin första färd efter ägarbytet skall företa en sådan segling.

 

TS vill spara egen tid och pengar. Men om något händer, t ex motorhaveri under resan ?  Eller något annat som inte fungerade så perfekt som TS trodde, efter säljarens fina utfästelser ?  Det kan snabbt bli dyrt och struligt, och inte minst med många och långa extraresor till båten där den står, osegelbar. Även en liten skitsak blir komplicerad när båten är långt borta och ägaren inte finns själv med ombord.

 

Överväg att ta den på lastbil !

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor och bra båt, mitt i sommaren längs kusten. Hur svårt kan det vara? Jag tycker det låter som en trevlig tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rascal:

Stor och bra båt, mitt i sommaren längs kusten. Hur svårt kan det vara? Jag tycker det låter som en trevlig tur.

Ruskpricken brukar åta sig såna transporter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde lite kompletterande frågor via PM och visade mitt intresse för att transportsegla båten men har inte fått något svar så inte kan han vara så värst intresserad av att få hem båten.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dålig återkoppling, har haft problem med mitt inlogg. 
 

Om inte transportsegling skulle bli aktuellt, har ni några tips på åkerier som kör segelbåtar i Göteborg (eller Karlshamn)?

 

mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...