Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Tippler69

Båtvagn, Trummor sitter fast.

Rekommendera Poster

Hoppas på lite hjälp och tips.

Tänkte jag skulle ge mig på att göra lite underhåll på båtvagnen nu när båten ligger i sjön. Köpte båt och vagn i slutet av förra sommaren och tidigare ägaren har inte besiktigat släpet så det är körförbud på vagnen. Han har även kopplat loss alla bromsvajrar osv.

Nu tänkte jag att jag skulle se över bromsarna och smörja eventuellt byta lager och få ordning på vagnen och besiktiga den.

På vagnen som är en TK Trailern BT 1500B med dubbla axlar av modell (misstänker S1704-7 RASK).

 

Problemet är att jag får inte av bromstrummorna, dom sitter som berg och jag vet inte om jag eventuellt gör något fel, har plockat av däcket, lossat centrumkåpan som sitter över muttern till hjullagret, samt en låsbricka som jag misstänker håller trumman på plats. Allt snurrar och inget går trögt, några tips på hur jag får loss trumman?

Axelmodell.jpg

Baksidan av trumman.jpg

Framsidan av trumman.jpg

Vagnmodell.jpg

Översikt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta loss muttern som sitter i centrum av trumma .Den håller det yttre lagret.

Men har du kunskap att justera in lagren sedan när du bytt.samt justera bromsbackarna.

Inte elakt menat,men tror du ska ta hjälp av någon som är van att skruva.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja... Vad säger man?

 

Trodde du möjligen att centrumkåporna håller bromstrumman på plats?

 

TS. Om Du inte ens vet centrummutterns uppgift och hur den ska justeras rätt vid byte av lager mm, så sluta skruva.

 

Ta hjälp. Annars blir det förmodligen onödigt dyrt i slutänden.

 

Och lita inte på domkrafterna.

Använd pallbockar, stående på fast underlag. Absolut inte på en gräsmatta!

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för era svar, skruva kan jag, men ibland är det något nytt och det är därför jag frågar innan jag förstör. Har bytt ett antal bromsbackar och hjullager på bilar i mina dagar, har dock aldrig varit med om att detta har suttit så pass hårt, samt att jag har aldrig behövt plocka loss det yttre lagret för att få loss en bromstrumma, dock så har det oftast funnits ett hål på baksidan av trumman där man har kunnat justera in bromsbackarna för att få av trumman, hittade inget hål tillräckligt för att kunna justera in bromsbackarna, men då vet jag att det är centrum muttern som måste bort alltså.

 

Även om jag har skruvat en hel del i mina dagar på bilar, motorcyklar och även båtmotorer så är första gången alltid första gången, och frågar man inte så får man inget veta!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tycker kilremslagret har en del informativa filmer kring släp, kanske att det finns ngn film där med det du söker

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Trådskaparen vill ha hjälp och han får det eller?

Bra film den hjälper tror jag.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på baksidan av bromsskölden,mitt i mot där vajern går in sitter en bult.Det är justeringen av bromsbackarna.Nav och trumma är en enhet.Och använd pallbockar,vi vill inte att du skadar dig.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, kimmel said:

Hej, tycker kilremslagret har en del informativa filmer kring släp, kanske att det finns ngn film där med det du söker

 

 

Perfekt! Denna förklarade det mesta, har bytt många lager tidigare, men har aldrig stött på ett kompaktlager, samt aldrig stött på att man behöver få bort centrum muttern för att få av bromstrumman.

Bytte precis lager på min andra båtvagn och där var det koniska lager.

Supertacksam för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli som med ungdomen nuförtiden (curlade).

Akta dig, farligt, gör det inte, det där slutar illa ,låt någon annan ta ansvaret o göra det.

Det finns ett antal (kan själv personer) kvar i världen som kan och vill lära sig men vet i tusan om dom inte skräms att inte göra något själva av alla uppmaningar att inte prova och gör något själv nuförtiden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, Wildeside said:

Börjar bli som med ungdomen nuförtiden (curlade).

Akta dig, farligt, gör det inte, det där slutar illa ,låt någon annan ta ansvaret o göra det.

Det finns ett antal (kan själv personer) kvar i världen som kan och vill lära sig men vet i tusan om dom inte skräms att inte göra något själva av alla uppmaningar att inte prova och gör något själv nuförtiden.

Lite så känns det ibland, jag försöker oftast göra det mesta själv, inte för att jag inte har råd att lämna iväg, utan för att jag vill lära mig, och visst, ibland blir det dyrt, men man lär sig också mycket. Har bytt motorer, växellådor, renoverat växellådor i bilar och på motorcyklar och ibland får man krypa till korset och lämna ifrån sig, men oftast inte.
Idag så finns det så många bra forum där man kan få lite hjälp och tips, vilket det inte fanns på min tid när jag skruvade som mest, nu har man chansen att fråga först via forumen, även om man får sålla svaren då det är många som svarar fast dom inte har en aning utan killgissar, men det är en risk man får ta om man skall skruva själv på något som är lite nytt för första gången.
I vilket fall så är det väldigt tillfredställande att klara av det själv.

Kommer säkert att fråga mer i denna tråden då jag inte har stött på kompaktlager innan och om det är på något speciellt sätt detta skall justeras när man monterar nytt, koniska lagger har jag som sagt bytt många gånger och även ipressade framhjulslager på bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Tippler69:

Lite så känns det ibland, jag försöker oftast göra det mesta själv, inte för att jag inte har råd att lämna iväg, utan för att jag vill lära mig, och visst, ibland blir det dyrt, men man lär sig också mycket. Har bytt motorer, växellådor, renoverat växellådor i bilar och på motorcyklar och ibland får man krypa till korset och lämna ifrån sig, men oftast inte.
Idag så finns det så många bra forum där man kan få lite hjälp och tips, vilket det inte fanns på min tid när jag skruvade som mest, nu har man chansen att fråga först via forumen, även om man får sålla svaren då det är många som svarar fast dom inte har en aning utan killgissar, men det är en risk man får ta om man skall skruva själv på något som är lite nytt för första gången.
I vilket fall så är det väldigt tillfredställande att klara av det själv.

Kommer säkert att fråga mer i denna tråden då jag inte har stött på kompaktlager innan och om det är på något speciellt sätt detta skall justeras när man monterar nytt, koniska lagger har jag som sagt bytt många gånger och även ipressade framhjulslager på bilar.

Samma här, inte mycket man lämnat bort till någon här i livet på gott och ont.

Så sant ibland(ofta) får man sålla rejält i svaren och bita ihop pga konstiga och ibland elaka inlägg i tråden.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej pga att jag aldrig skruvat med liknande axel/lager, men man vet aldrig när och om det kommer att ske så då får jag väl googla fram den här tråden😃

Lycka till....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...