Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Handre

Yamaha F115 2002 orkeslös på höga varv

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med en Yamaha F115 2002 som inte kommer upp i varv, jag kände till detta när jag köpte så det är ingen överraskning. Men jag vill förstås få ordning på det. 

 

Den mekaniker som gjorde service på båten i höstas trodde det var bensinen som var gammal och att det skulle räcka med att köra  i helt ny bensin för att den ska piggna till. 
 

Nu har jag fyllt på ny bensin samt även satt i lite injektor cleaner. Upptäckte ingen skillnad av den. Har kört någon timme på 3-4000 varv sedan dess.  Jag får upp båten i ca 4100-4200 varv. Sedan om jag trimmar upp så att propellern får lite luft så har jag fått upp den i 5200 varv, men i princip samma fart så det saknas liksom ork där efter 4000 varv. Jag tycker den går lite ojämnt på tomgång, om man jämför med vissa utombordare som går perfekt (som symaskiner) men jag vet ju egentligen inte hur den ska förväntas låta på tomgång. När den går i övriga registret så tycker jag den låter ok, men har egentligen ingen referens på hur det ska låta

 

Har även bytt motorolja. 
 

Det jag tänkte göra nu är att byta tändstift, injektorer(spridare) och även bränslefiltret på båten och det första bränslefilter i motorn. 
 

finns det några andra tips på saker att undersöka, samt kanske bra tips på vart man bör handla dessa delar. jag funderade lite på att köpa yds, kan det vara en hjälp här?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Handre:

Har köpt en båt med en Yamaha F115 2002 som inte kommer upp i varv, jag kände till detta när jag köpte så det är ingen överraskning. Men jag vill förstås få ordning på det. 

 

Den mekaniker som gjorde service på båten i höstas trodde det var bensinen som var gammal och att det skulle räcka med att köra  i helt ny bensin för att den ska piggna till. 
 

Nu har jag fyllt på ny bensin samt även satt i lite injektor cleaner. Upptäckte ingen skillnad av den. Har kört någon timme på 3-4000 varv sedan dess.  Jag får upp båten i ca 4100-4200 varv. Sedan om jag trimmar upp så att propellern får lite luft så har jag fått upp den i 5200 varv, men i princip samma fart så det saknas liksom ork där efter 4000 varv. Jag tycker den går lite ojämnt på tomgång, om man jämför med vissa utombordare som går perfekt (som symaskiner) men jag vet ju egentligen inte hur den ska förväntas låta på tomgång. När den går i övriga registret så tycker jag den låter ok, men har egentligen ingen referens på hur det ska låta

 

Har även bytt motorolja. 
 

Det jag tänkte göra nu är att byta tändstift, injektorer(spridare) och även bränslefiltret på båten och det första bränslefilter i motorn. 
 

finns det några andra tips på saker att undersöka, samt kanske bra tips på vart man bör handla dessa delar. jag funderade lite på att köpa yds, kan det vara en hjälp här?


 

Antar att du redan kollat men om det är fel stigning på propellern så är det ju helt naturligt att den inte orkar upp till maxvarv under last.

 

Innan jag la mer pengar på motorn skulle jag göra en komptest för att säkerställa att det inte är det som är problemet.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yds kan vara till hjälp för felsökningen. Men oavsett: kolla tändinngen så att den ger gnista vid alla cylindrar.

 

Frånsett det: Hade nog gissat på filtret i VST:n,  (högtryckssystemet) Hälla gärna ut gammal bensin och se om det kommer ut smuts. Sen plocka eventuellt isär VST och rengör den invändigt. Men man bör se till att beställa en ny packning om man ska öppna den, då packningen lär vara rätt så platt efter 22 års trogen tjänst.

 

Tror det finns totalt 3-4 filter i en 4-takts utombordare idag, däribland ett filter i VST:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har dykt upp ett symptom till, innan gårdagens tur så hade jag ca 2cm mindre olja än max, efter att ha kört ca 10-15 distans igår så kollade jag olja igen imorse och det var ca 3 cm över max, luktade bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då står en insprutare öppen.Så den fyller motorn med bensin.Ta loss insprutarna o lämna in dom för rengöring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrik-honda:

Då står en insprutare öppen.Så den fyller motorn med bensin.Ta loss insprutarna o lämna in dom för rengöring

Får testa det. 
 

beställde precis 4 nya på ebay för 65 eur, avsevärt billigare än de 2500 per styck som yamaha vill ha. Jag kommer testa dem så får jag se om jag kanske lämnar in de gamla för rengöring också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-11 vid 08:43 skrev Handre:

Får testa det. 
 

beställde precis 4 nya på ebay för 65 eur, avsevärt billigare än de 2500 per styck som yamaha vill ha. Jag kommer testa dem så får jag se om jag kanske lämnar in de gamla för rengöring också. 

Testade med nya spridare, nu har jag upp den till 5200 varv - båten går som en dröm i jämförelse, var även till åf och fick tag i körfakta till denna båt. Det visar sig att de använder en propeller med 17 tum stigning för att komma upp i 6000 varv, min propp är på 19 och det är säkert lite påväxt etc. Ska göra den ren ordentligt i vinter så får vi se vad jag lyckas få upp den i till våren. Under tiden får jag se om jag hittar en begagnad prop med 17 tum stigning till rimligt pris. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...