Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
fisk007

Navman Fish 4200

Rekommendera Poster

Har en Fish 4200, när man startar den är menyn på engelska, farenheit, foot, mph. så man får ställa om värdena till svenska, celsius, meter, knop, och spara.

När man sen stänger av den och slår på den nästa gång, så är det tillbaka på ruta ett.

Har öppnat den och kollat efter backupbatteri, finns ej.

Ska det vara så eller har jag missat något ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev fisk007:

Har en Fish 4200, när man startar den är menyn på engelska, farenheit, foot, mph. så man får ställa om värdena till svenska, celsius, meter, knop, och spara.

När man sen stänger av den och slår på den nästa gång, så är det tillbaka på ruta ett.

Har öppnat den och kollat efter backupbatteri, finns ej.

Ska det vara så eller har jag missat något ?

Om det inte finns något backupbatteri (som ibland kan sitta fastlödat och inte i batterihållare) så kan backupen "hållas på plats" av en kondensator som laddas upp vid elanslutning och räcker för minneskretsen. Om kondensatorn går sönder så är det slut med backupminnet. Att hitta vilken kondensator som är till minnesbackupen kan nog bara tillverkaren (o Navman finns väl inte längre...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stora kondingen håller drygt 3100 mikro

4200.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den stora kondingen är ju en standardkomponent. Men jag är tveksam till om det är den som håller minnet. Det brukar vara en annan sorts kondensator till minneskretsar. Sedan kan det ju vara svårt att löda loss den och löda dit en ny då kretskortet ser ut att vara dubbelsidigt.

Hos Electrokit kanske du kan finna nya komponenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...