Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
GTI

Hur länge ska man behöva pumpa

Rekommendera Poster

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Följ anvisningarna hur du luftar bränslesystemet på din motor.

 

Du har fått in luft.

 

På min Yanmar 12 YSM ska det luftas på minst tre ställen i tur och ordning.

Jag luftar dessutom vid spridaren.

Går mycket fint nu.

 

Tänk så här. Vid spridaren ska det komma en puls med diesel, tror det var 160 bar.

Vätska är inte komprimerar. Och diesel duscjad ut med bra spridningsvinkel, samtidigt som kolven för den cylindern är max uppåt.

Minsta lilla luftbubbla, kommer att komprimeras och ta upp trycket på dieseln.

 

Så luftning är A o O.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem första gången jag skulle lufta som nybliven dieselmotorägare. Visade sig att motorn stod i fel läge för att manuella pumpen skulle funka. Ett litet juck med startmotorn och pumpen funkade fint.

 

Hade liknande problem igen förra våren och lyckades aldrig få manuella matarpummpen att ta, trots flertal juckande med startmotorn för att få motorn i rätt läge.  Visade sig att det var den manuella pumpfunktionen på matarpumpen som var trasig, så det var därför jag inte fick till det.

 

Så om det inte är något motstånd i pumphandtaget (att man känner att den tar), pröva först ett juck med startmotorn. Om det trots ett eller fler juck med startmotorn inte är något motstånd i pumphandtaget så kanske den helt enkelt är trasig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

även, prova att pumpa lite hårdare. min pump på En yanmar ysm 12 hade ett frigångsslag och därefter ett pumpslag, i början trodde jag att frigångsslaget var pumpslaget så att säga. armen skall röra sig 40 grader inte 20 grader om du har samma pumptyp som min gamla. 

 

Detta görs i samband med luftning så klart. 

Redigerad av saltpeter
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev GTI:

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Det blir bättre svar om man talar om vilken motor det gäller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilar brukar det hjälpa med lite startas så hoppar det igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Det blir bättre svar om man talar om vilken motor det gäller

En Vetus 27 hk diesel på segelbåt.

 

När man byter sekundärfilter behövs ingen luftning utan det klarar motorn av själv.

 

Ett primär (som bytts) och ett sekundärfilter . Luftskruvar på båda. Vilket filter ska jag lufta till att börja med, primär eller sekundär som sitter på motorn intill den mekaniska bränslepumpen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev GTI:

En Vetus 27 hk diesel på segelbåt.

 

När man byter sekundärfilter behövs ingen luftning utan det klarar motorn av själv.

 

Ett primär (som bytts) och ett sekundärfilter . Luftskruvar på båda. Vilket filter ska jag lufta till att börja med, primär eller sekundär som sitter på motorn intill den mekaniska bränslepumpen...

 

Filter som sitter före matarpumpen får inte öppnas/luftas för då suger du in mer luft!

Enklaste sättet att lufta är inte att handpumpa. 

Ställ gasen på fullgas ( OBS friläge) små motorer pumpar väldigt lite bränsle per pumpslag. Öppna lämplig luftskruv, och tryck på starten, när det slutar komma luft vid skruven så dra åt skruven så startar motorn. Dags att dra ner gasen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till den motorn men generellt börjar man väl med den luftningsmöjlighet som sitter "först" i dieselns resa från tanken. När ingen luft kommer från den så stänger man den och tar "nummer två", sedan tre osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Känner inte till den motorn men generellt börjar man väl med den luftningsmöjlighet som sitter "först" i dieselns resa från tanken. När ingen luft kommer från den så stänger man den och tar "nummer två", sedan tre osv.

Okej, får lite olika råd.

 

Enligt #rascal ovan så ska jag inte lufta sekundärfiltret vid bränslepumpen alls.

 

Och enligt #Stormfocken börja med filtret som sitter närmast tanken och sedan vidare till nästa, i mitt fall det vid bränslepumpen.

 

Primärfiltret sitter beläget på skottet i motorrummet och är beläget ovanför motorn, så där borde luften ta enklaste vägen ut från systemet.

 

om jag gör som #Rascal föreslår och öppnar luftskruven, startar motorn med högt frigångsvarvtal och låter bränslepumpen jobba istället för handpumpen och kollar, svårt, starten sitter akterut och primärfiltret syns inte därifrån men kör ngn runda och provar därefter om luften evaporerat ut från systemet, upprepa tills motorn startar.

 

Strunta i sekundärfiltret.

 

är det en rimlig gång?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev GTI:

Enligt #rascal ovan så ska jag inte lufta sekundärfiltret vid bränslepumpen alls.

Jag säger att om du öppnar någonting FÖRE matarpumpen så suger du in luft i systemet!

Du ska bara öppna och lufta efter pumpen på trycksidan för att få bort luft i systemet. Det du kallar sekundärfilter sitter väl troligen efter pumpen.

42 minuter sedan skrev GTI:

Primärfiltret sitter beläget på skottet i motorrummet och är beläget ovanför motorn, så där borde luften ta enklaste vägen ut från systemet.

Hur högt filtret sitter har inte med saken att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev GTI:

Bytt primärfilter till bränslet (diesel) på min segelbåt och pumpar nu på den lilla spaken invid bränslepumpen och försöker då och då starta med den tänder inte. Hur länge brukar man behöva pumpa för att få bränsle på plats?

Jag brukar använda orden förfilter = före motorn och finfilter som sitter på motorn ofta vid brä'nslepumpen. Om du har bytt förfiltret och sedan försöker få fram bränsle till motorn utan att öppna någon luftningsskruv, lämpligtvis på finfiltret, så kan du hålla på till dödar om det inte finns något självluftningsrör tillbaka till tanken. Luften måste ut någon stans. Tänk på att om du kör starten mycket så kommer du att fylla upp vattenlåset och få risk för vatteninträngning i motorn, om du har vattenventilen till motorn öppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev excel319:

Jag brukar använda orden förfilter = före motorn och finfilter som sitter på motorn ofta vid brä'nslepumpen. Om du har bytt förfiltret och sedan försöker få fram bränsle till motorn utan att öppna någon luftningsskruv, lämpligtvis på finfiltret, så kan du hålla på till dödar om det inte finns något självluftningsrör tillbaka till tanken. Luften måste ut någon stans. Tänk på att om du kör starten mycket så kommer du att fylla upp vattenlåset och få risk för vatteninträngning i motorn, om du har vattenventilen till motorn öppen.

har luftat via finfiltret - efter bränslepumpen  och kört startmotorn, pumpat manuellt på bränslepumpen med luftningsskruven öppen men det händer ingenting, inte ett försök till att tända...

 

vet inte vad du menar att vattenlåset fylls upp, om du menar saltvattenkylningen så går impellerpumpen  runt och sjövattenfiltret fungerar (det bubblar friskt), vacumdelen likaså och kylvatten går ut i avgassystemet vidare till havet, menar du något vattenlås i det systemet?

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök efter en instruktion för exakt hur man luftar just din motor. Efter alla dina försök så kan det sannolikt hänt att du fått luft i den del av systemet som ligger efter finfiltret och då måste det väl även luftas vid spridare etc.

 

Min gamla Volvo Penta (MD21) är rätt komplicerad att lufta om man måste lufta hela systemet och följer man inte instruktionen i exakt rätt ordning så får man aldrig igång den. Vetus kanske är lättare, men allt är svårt utan exakt instruktion.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag har bökat med precis detta på min Volvo Penta MD2030. Jag hade problem med att motorn (efter byten av för och finfilter) tappade varvtal när man försökte köra över 2500 rpm. Dessutom gick det alltid att släppa ut luft vid finfiltret efter varje körning, så den drog "tjyvluft". Felet var ena packningen på förfiltret (den övre) hade hamnat fel. Det kan ju vara något sådant även i ditt fall. Kolla att alla packningar sitter rätt. Nu vet jag inte hur det ser ut på Vetusen, Kan du öppna förfiltret ovanifrån och hälla i diesel (Racorfilter?) eller är det samma idiotiska CAV filter som VP kör med? 

 

En sak som underlättar handpumpandet vesäntligt är om du fyller filtren med Diesel så gott det går innan du monterar dem på plats, det sparar lätt 30 minuters pumpande.

Redigerad av kahuna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev GTI:

vet inte vad du menar att vattenlåset fylls upp, om du menar saltvattenkylningen så går impellerpumpen  runt och sjövattenfiltret fungerar (det bubblar friskt), vacumdelen likaså och kylvatten går ut i avgassystemet vidare till havet, menar du något vattenlås i det systemet?

Normalt på en motorinstallation, om det inte är en motorbåt med drev, så någonstans, oftast nära motorn, sitter det en plåt eller plastburk = vattenlås. En del kallar det för ljuddämpare. Avgasslangen ska vara monterad i en båge, svanhals, vid utloppet. När du kör med startmotorn utan att motorn tänder så fyller du hela avgassystemet med vatten eftersom du inte får någon avgasvolym som blåser ur vattnet. Då svanhalsen ska var högre än motorn så kommer det vattnet att rinna bakåt mot motorn och risken är att du får vatten i cylindrarna via avgaslimpan. Hoppas du fattar vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev excel319:

Normalt på en motorinstallation, om det inte är en motorbåt med drev, så någonstans, oftast nära motorn, sitter det en plåt eller plastburk = vattenlås. En del kallar det för ljuddämpare. Avgasslangen ska vara monterad i en båge, svanhals, vid utloppet. När du kör med startmotorn utan att motorn tänder så fyller du hela avgassystemet med vatten eftersom du inte får någon avgasvolym som blåser ur vattnet. Då svanhalsen ska var högre än motorn så kommer det vattnet att rinna bakåt mot motorn och risken är att du får vatten i cylindrarna via avgaslimpan. Hoppas du fattar vad jag menar.

Absolut, fattar, tack för infon, det sitter ett grådaskigt i plast där kylvatten och avgaser gåt ihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pumpat o pumpat, luftade vid injektionspumpen innan spridarna och det pös (!) då jag öppnade skruven, det är väl inte rimligt eller? eller kanske om det är luft i systemet.

 

Kan det vara vajsing på bränsleledningen från tanken till det första filtret med vattenkopp ( för övrigt bytt filter nu). Talade  med marinfirma i hamnen som kom med idén, annars trodde de att det bästa är att lufta den närmaste spridarna som jag gjorde.

 

De förslog att blåsa bakvägen från det första filtret till tanken (manuellt) för att få ut ev hinder, men är det inte lite grand att binda ris åt egen rygg? Jag menar då är ju skiten kvar i tanken, eller? även om plusset är att skiten försvinner från bränsleledningen.

 

Har nu luftat på tre ställen vid det första och andra filterna samt vid injektionspumpen men den vill inte starta ändå. En hostning och inget mer. 

 

Ska jag ge mig på bränsleledningen?

 

Byta finfiltret vid motorn efter endast 15 h gång? Det borde väl inte vara fyllt av skräp?

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev GTI:

Byta finfiltret vid motorn efter endast 15 h gång? Det borde väl inte vara fyllt av skräp?

Nej säkert inte och särskilt inte eftersom du har ett förfilter.

 

Våra bränslefilter, förfilter med vattenavskiljare och finfilternne, är inne på nionde säsongen. Motorn har gått mer än 500 timmar fast det är en segelbåt, men vi är ju ute rätt mycket och ibland blir det mycket motorgång när det finns ett avlägset mål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell på motorn?

Ganska nya Vetus-motorer verkar ha automatisk avluftning.

 

Kolla manualen för just din motor tror jag är det bästa att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Vad är det för modell på motorn?

Ganska nya Vetus-motorer verkar ha automatisk avluftning.

 

Kolla manualen för just din motor tror jag är det bästa att börja med.

När man byter finfilter så ska man enligt manualen köra motorn i 20 s, vänta och köra igen så att den startar om den inte gör det vid första försöket. Det är en Vetus 27 hk fr 2011, modellår 2010. Saken är den att det inte fungerar med det som manualen säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste du ha koll på att alla packningar är hela och sitter rätt så det inte kan läcka in tjuvluft.

Om förfiltret sitter före manuella bränslepumpen (den du pumpar på för att lufta motorn) så ska luftningsskruven vara stängd när du pumpar -  annars suger du bara in ny luft i systemet när du pumpar. Eventuell luft i förfiltret ska evakueras via bränslepumpen och luftningsskruven på finfiltret (det som sitter vid bränsleinsprutningspumpen).

Om manuella bränslepumpen sitter efter förfiltret så kan du lufta förfiltret via luftningsskruv på förfiltret.

 

Finfiltret luftas genom luftningsskruven som sitter ovanpå filtret men förfiltret måste först vara luftat annars kommer det hela tiden ny luft till finfiltret....

 

Om motorn inte startar efter luftning av filterna så finns det luft vid spridarna och du måste lufta vid spridaranslutningen. Pyser det luft när du lossar bränsleröret från spridaren så är det luft i systemet, det ska komma diesel vid pumpning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga i detta läge när det skruvats/liftats lite här och var

är att en luftning av hela systemet görs systematiskt steg för steg från första filtret till spridarna så som @Lintott beskriver och att det säkerställs att systemet "bakåt" vid varje luftning är 100% fyllt med bränsle. 
 

Dvs har du bytt förfiltret så måste du veta att hela det är fyllt med diesel innan du avslutar luftningen av finfiltret. Därefter går du vidare utan att göra något bakåt i systemet.

 

Du kanske redan har gjort det systematiskt, men efter allt skruvande man gör när man stöter på patrull då är risken stor att man glömmer bort sytematiken.🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-14 vid 13:02 skrev Mackey:

Våra bränslefilter, förfilter med vattenavskiljare och finfilternne, är inne på nionde säsongen. Motorn har gått mer än 500 timmar fast det är en segelbåt, men vi är ju ute rätt mycket och ibland blir det mycket motorgång när det finns ett avlägset mål.

Funderar på när jag skall byta filter.

Häller i lite anti-djur schnaps vid varje tankning.

Motorn visar inga problem att varva, igensatta filter kan väl ge varvtalsproblem?

Motorn startar fint varje gång.

 

Finns en skola som säger byt varje år eller liknande.

 

Den andra skolan är väl byt vid behov.

Jag har ingen tryckmätare på grovfiltret som kan berätta status.

Vad skall man se/lyssna efter?

 

 

# # #

Sist jag bytte för och finfilter var det strul med att handpumpa.

Låg med landström så startbatteriet kunde laddas efter många startförsök.

Nästa gång blir det att förfylla 296 grovfiltret

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det viktiga i detta läge när det skruvats/liftats lite här och var

är att en luftning av hela systemet görs systematiskt steg för steg från första filtret till spridarna så som @Lintott beskriver och att det säkerställs att systemet "bakåt" vid varje luftning är 100% fyllt med bränsle. 
 

Dvs har du bytt förfiltret så måste du veta att hela det är fyllt med diesel innan du avslutar luftningen av finfiltret. Därefter går du vidare utan att göra något bakåt i systemet.

 

Du kanske redan har gjort det systematiskt, men efter allt skruvande man gör när man stöter på patrull då är risken stor att man glömmer bort sytematiken.🙂

Haft hjälpt och luftat allt. Extradunk med bränsle och motorn går ok. Inkoppling av ordinarie tank - motorn dör; renblåsning av bränsleledning från förfilter till tank; motorn går som en klocka.

Konklusion: skit i bränsleledningen från tank till förfilter.

 

Så då är frågan, hur förfara för att inte bränsleledningen får skit igen. Tanken ligger direkt under motorn och kan inte nås utan att man lyfter motorn, således ingen option på det.

 

1. Installation av dagtank och bypassa huvudtanken och plugga den.

2. Installera en dagtank och lägga in en trevägsventil innan förfiltret; välja mellan dagtank och huvudtank som man vill, och ha en option på att koppla in dagtanken på ett smidigt sätt om huvudtanken krånglar.

3. Endast behålla huvudtanken och hoppas på det bästa.

 

Jag drog ur sludge från huvudtanken (4-5 liter) med vattenblandad diesel, därefter helt blank diesel. Använde en installerad bottenventil med fast manuell pump för detta ändamål.

 

Till frågan vilket alternativ är bäst?

 

Chansa på 3:an eftersom dieseln är blank och fin nu, eller ha hängslen och livrem med dagtank enligt alt 1 eller 2?

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev GTI:

- - -

Konklusion: skit i bränsleledningen från tank till förfilter.

 

Så då är frågan, hur förfara för att inte bränsleledningen får skit igen. Tanken ligger direkt under motorn och kan inte nås utan att man lyfter motorn, således ingen option på det.

- - -

Kör slut på dieseln du har i tanken ("nästan slut" så du slipper få luft i systemet igen).

Töm tanken genom bottenventilen. Sila dieseln (jag har använt en stor tratt med sil och lagt ett par lager hushållspapper som filter i tratten). Slå tillbaka dieseln i tanken för att skölja ur mer skräp. Töm o sila igen. När det inte kommer mer skräp ur tanken så är det oftast tillräckligt rent så du inte riskerar propp i bränslepickupen.

 

Tanka endast ren diesel eller HVO i fortsättningen så det inte kommer nya dieselbakterier, de trivs i RME-dieseln som säljs på bilmackarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Lintott, dvs alt. 3 men med rengöring/sköljning av tanken några gånger som @Lintott beskriver antingen nu direkt eller när du kört upp det dom är kvar och innan du tankar nytt.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-17 vid 12:47 skrev Boanjohan:

Håller med Lintott, dvs alt. 3 men med rengöring/sköljning av tanken några gånger som @Lintott beskriver antingen nu direkt eller när du kört upp det dom är kvar och innan du tankar nytt.

Problemet är att tanken sitter rakt under motorn och det inte ens knappt går att se vart bränsleslangen tar vägen då axeln ligger tätt ovanpå. Man behöver dra axeln för att komma åt tanken. Tanken är inkapslad på Monsuner och ligger inte fritt så att säga. I länsgropen för om tanken finns det ingen plugg vad jag minns, det är också trångt och bökigt, därav mekanikerns förslag om dagtank annorstädes. Har i dagarna tre varit ute, knock on wood, och den har gått bra utan problem, till och med jämnare än innan, trots bus-sjö vid ett tillfälle och ordentlig omrörning av bränslet.

 

P.S

Tankar alltid blankdiesel på macken i hamnen.

D.S

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...