aekani 0 Postad 8 Juli Hej, Har idag inget skiljerelä mellan mitt startbatteri och min förbrukningsbank med 2 batterier. Kommer i vinter byta ut förbrukningen till LiFePO4 och ha en dc/dc laddare mellan start och förbrukningsbanken. Min fråga, kan jag sätta in en dc/dc nu i befintligt system, alltså mellan bly/syra start till bly/syra förbrukning och genom det förbereda inför bytet till LiFePO4. Skyddar en dc/dc så att startbatteriet inte dras ur som ett skiljerelä gör? Läste att man inte ska ha skiljerelä när man har LiFePO4. Den dc/dc laddare jag tänkte köra på är denna: https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/batteriladdare/victron-orion-dc-dc-laddare-xs-12-12-50a Tack på förhand! Med vänlig hälsning, André Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 8 Juli (redigerade) 7 minuter sedan skrev aekani: Hej, Har idag inget skiljerelä mellan mitt startbatteri och min förbrukningsbank med 2 batterier. Kommer i vinter byta ut förbrukningen till LiFePO4 och ha en dc/dc laddare mellan start och förbrukningsbanken. Min fråga, kan jag sätta in en dc/dc nu i befintligt system, alltså mellan bly/syra start till bly/syra förbrukning och genom det förbereda inför bytet till LiFePO4. Skyddar en dc/dc så att startbatteriet inte dras ur som ett skiljerelä gör? Läste att man inte ska ha skiljerelä när man har LiFePO4. Den dc/dc laddare jag tänkte köra på är denna: https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/batteriladdare/victron-orion-dc-dc-laddare-xs-12-12-50a Tack på förhand! Med vänlig hälsning, André Hej Du behöver inte ha skiljerelä om du har en dc/dc laddare, och du kan montera laddaren mellan bly och bly men du behöver ställa in laddaren för bly på "nersidan". Oavsett vad för slags förbrukningsbank du har så måste du ställa in villkor när du vill att laddaren ska starta/stoppa. Micke Redigerad 8 Juli av micke_102 Stavfel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aekani 0 Postad 8 Juli Tack för svar! Då hade jag förstått det rätt! Så ingen el kan tjuvas från startbatteriet när man har dc/dc laddare mellan? 😊 Mvh, Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 Juli 1 timme sedan skrev aekani: Tack för svar! Då hade jag förstått det rätt! Så ingen el kan tjuvas från startbatteriet när man har dc/dc laddare mellan? 😊 Mvh, Andre Det beror på hur du ställer in DC-DC laddaren som har massor av inställningsmöjligheter men rätt inställd ska det inte behöva göra det. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 9 Juli 2024-07-08 vid 19:19 skrev aekani: Tack för svar! Då hade jag förstått det rätt! Så ingen el kan tjuvas från startbatteriet när man har dc/dc laddare mellan? 😊 Mvh, Andre Du måste ställa in DC/DC att bara ladda förbrukaren när generatorn går (högre spänning). Om du ställer laddningsparametern med för låg startspänning (= eller lägre än startbatteriets) så kommer förbrukningsbatteriet att tömma startbatteriet till inställd spänningsnivå. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 10 Juli (redigerade) 2024-07-08 vid 19:19 skrev aekani: Tack för svar! Då hade jag förstått det rätt! Så ingen el kan tjuvas från startbatteriet när man har dc/dc laddare mellan? 😊 Mvh, Andre Jag har kört en Orion XS 50A under min första säsong. Den sitter mellan startbatteriet och LFP-batteriet. Jag har använt standardinställning för sk ”Engine shutdown detection” och jag har inte sett något el som tjuvats. Om man är osäker kan man lägga till en styrningkabel från tändningen eller trimma på de olika parametrarna En fördel med en den här DCDC-omvandlaren, även om du har blysyrabatterier, är att kan användas tillsammans med en Victron Smartshunt eller en BMV-712, som ström och spänningssensor. Det gör det möjligt att låta laddningen sluta när batteriet inte tar emot någon ström under en viss tröskel. Detta minskar risken för överladdning. Redigerad 10 Juli av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser