Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Stan

150 kr extra avgift vid Drop in i gästhamn.

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Mambo:

Vi konsumenter har stor makt och en bojkott via sociala medel kan definitivt påverka en gästhamns beläggning. Men man måste samtidigt tänka på att de som driver gästhamnar sällan blir rika som troll. I alla fall inte enbart på gästhamnsverksamhet, möjligen om det kombineras med annat som t.ex reparationsvarv, mack, restaurang eller liknande. Att anlägga och driva en gästhamn är ganska kostsamt. Speciellt mindre hamnar med få platser och låga avgifter där man behöver hålla god standard för ungefär 6 veckors beläggning måste ha det svårt att få det att gå runt. 

På västkusten är i princip samtliga gästhamnar kommunala.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mötas av skyltar "reserverad dockspot" är inget för mig som seglar ensam, heder åt de hamnar som avslutat samarbetet med dockspot... tex Kalmar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallejulia, åt detta Sverige!

 

I dagens Sverige kan man hitta det mesta på internet. En snabb sökning på "Alla bolag eller UC" så ser man att ägaren av Grisslehamn Marina o Camping sitter i 13 bolagsstyrelser, varav det största är ett cementbolag med 445 milj årsomsättning.

 

Jag har svårt att tycka synd om dessa klippare som försöker göra extra business av någonting som fungerat bra i 50 år. (100 år)

Tänk om din lokala restaurang tog 150 kr extra för att du inte hade bokat bord på deras internetsida i förväg???

 

Promarina trodde att man kunde pungslå båtåkarna för några år sen. Hur bra gick det.

Att kommuner på västkusten självklart hakar på och säger att vi måste bara täcka våra kostnader, eller nåt. Tro på det den som vill.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mambo:

Vi konsumenter har stor makt och en bojkott via sociala medel kan definitivt påverka en gästhamns beläggning. Men man måste samtidigt tänka på att de som driver gästhamnar sällan blir rika som troll. I alla fall inte enbart på gästhamnsverksamhet, möjligen om det kombineras med annat som t.ex reparationsvarv, mack, restaurang eller liknande. Att anlägga och driva en gästhamn är ganska kostsamt. Speciellt mindre hamnar med få platser och låga avgifter där man behöver hålla god standard för ungefär 6 veckors beläggning måste ha det svårt att få det att gå runt. 

Blir dom inte rika av priset på hamnavgiften, så ska man kanske titta på om man får fler gästnätter med lägre priser och längre säsong som kan genererar större inkomst.

Här omkring så har nästan alla gästhamnar endast öppet med full service under semestermånaden när det kommer flest stockholmare och tyskar.

Kanske kan vara ide att åtminstone erbjuda någon sorts service på helgerna övrig tid på sommaren.

Off topic!

Ett antal år sedan så sänkte biograferna biljettpriset med 50% i Finland, om jag inte kommer ihåg helt fel.

Det generera i att biograferna fylldes med publik igen och dom generera bättre vinster än dom gjort på många år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min hemorts gästhamn är det nästan alltid helt fullt under högsäsong, så tyvärr tror jag inte de vinner på att sänka priserna där. Men hur det ser ut på andra håll vet jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

I min hemorts gästhamn är det nästan alltid helt fullt under högsäsong, så tyvärr tror jag inte de vinner på att sänka priserna där. Men hur det ser ut på andra håll vet jag inte.

 

Säkert skillnad vart man plaskar runt i Sverige.

Här finns tusentals med öar o vikar med jätte fina naturhamnar så man är inte beroende av gästhamnarna.

I norra, södra och västra delen av kusten så är man väl mer beroende av gästhamnar antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Wildeside:

Säkert skillnad vart man plaskar runt i Sverige.

Här finns tusentals med öar o vikar med jätte fina naturhamnar så man är inte beroende av gästhamnarna.

I norra, södra och västra delen av kusten så är man väl mer beroende av gästhamnar antar jag.

Nja, det går fint att ligga i naturhamn i Bohuslän. Finns massvis ställen.

 

För min egen del klarar inte ryggen naturhamn nu, så jag är hänvisad till SXK-boj eller gästhamn.

 

Och för många med små barn är det för problematiskt med naturhamn. Vissa klarar det, andra inte. Är det också varning för riktigt dåligt/farligt väder är det tryggast i gästhamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturhamn, svajankring visst är det trevligt men ibland vill man i en gästhamn, kanske fylla förråd eller som i mitt fall under en för mig lång seglats Stockholm till Smögen med en för mig ny båt för att ladda batterier... Ja.. jag har ännu inte installerat solcell etc...

 

Jag undvek då när det var möjligt att anlöpa hamnar som tillhör Dockspot.. Att sitta och fippla med en mobiltelefon när man seglar ensam kan nog vara ok för vissa men inte för mig.... Och att förboka under en som jag anser lite längre transportsegling är inget alternativ, när vind och väder är tjänligt så vill jag då nå så långt som jag orkar att segla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag skriver ett inlägg till, att ta ut en extra avgift för "drop in" som ju faktiskt var början till den här tråden... Det är för mig att dra förbokandet till sin yttersta spets.. Att båtlivet skall behöva planeras till varje sjömil och man skall förboka och välja hamn efter en i förhand bestämd rutt kan kanske passa några... 

 

Men att segla dit vindarna bär kommer ju i så fall innebära att vi som gör detta kommer att bli nödgade till att enbart förlita oss till de förråd vi har ombord och enstaka strandhugg i gästhamnar får det bli när vi kan göra avkall på friheten och inrätta oss i ledet och förboka en plats... med ankomstid och avgångstid... suck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LRZ:

Tror jag skriver ett inlägg till, att ta ut en extra avgift för "drop in" som ju faktiskt var början till den här tråden... Det är för mig att dra förbokandet till sin yttersta spets.. Att båtlivet skall behöva planeras till varje sjömil och man skall förboka och välja hamn efter en i förhand bestämd rutt kan kanske passa några... 

 

Men att segla dit vindarna bär kommer ju i så fall innebära att vi som gör detta kommer att bli nödgade till att enbart förlita oss till de förråd vi har ombord och enstaka strandhugg i gästhamnar får det bli när vi kan göra avkall på friheten och inrätta oss i ledet och förboka en plats... med ankomstid och avgångstid... suck...

Ja, och det är ju därför det ser ut som det gör på sjön, i alla fall på västkusten. Under några intensiva veckor i juli ser man enorma konvojer av fritidsbåtar rusa mellan hamnarna tidigt på dagen, för att hinna till nästa hamn i tid. Säkert också en stor del i varför så många segelbåtar inte seglas - man har ingen möjlighet att chansa utan måste nå till det förbokade resmålet.


Gästhamnarnas ansvariga är, så klart, bara intresserade av profit, så de har ingen drivkraft att vara välkomnande och generösa. Det ger inget klirr i kassan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev LRZ:

Tror jag skriver ett inlägg till, att ta ut en extra avgift för "drop in" som ju faktiskt var början till den här tråden... Det är för mig att dra förbokandet till sin yttersta spets.. Att båtlivet skall behöva planeras till varje sjömil och man skall förboka och välja hamn efter en i förhand bestämd rutt kan kanske passa några... 

 

Men att segla dit vindarna bär kommer ju i så fall innebära att vi som gör detta kommer att bli nödgade till att enbart förlita oss till de förråd vi har ombord och enstaka strandhugg i gästhamnar får det bli när vi kan göra avkall på friheten och inrätta oss i ledet och förboka en plats... med ankomstid och avgångstid... suck...

Hade tänkt övernatta, besöka restaurang, komplettera förråd i Trosa. Det fanns en del tomma platser, men alla med en skylt "Reserverad dockspot".  Och om man skulle vilja boka så måste det göras före kl 10 samma dag. Så det fick bli svajankring i en vik och spendera i Nynäshamn i stället. Sorry Trosa, men ni kan ju alltid höja kommunalskatten.

Redigerad av trewq
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev LRZ:

Att mötas av skyltar "reserverad dockspot" är inget för mig som seglar ensam, heder åt de hamnar som avslutat samarbetet med dockspot... tex Kalmar

Det är samma här i väst, det är några som inte längre har Dockspot.

Men det finns även dom (iallafall förra säsongen) som har ett eget system, eller ett kommunalt system, Uddevalla kommun exempelvis. Då man även kan boka rundtur, camping och ställplats för husbil på samma sida eller app, så gäller det att hålla tungan i rätt mun så man inte bokar fel. Det är rätt omständigt att få upp båten på en ställplats…

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev trewq:

Hade tänkt övernatta, besöka restaurang, komplettera förråd i Trosa. Det fanns en del tomma platser, men alla med en skylt "Reserverad dockspot".  Och om man skulle vilja boka så måste det göras före kl 10 samma dag. Så det fick bli svajankring i en vik och spendera i Nynäshamn i stället. Sorry Trosa, men ni kan ju alltid höja kommunalskatten.

Var i Trosa för en vecka sen och jag såg bara tre-fyra platser som var reserverade för Dockspot och de låg längst ut på piren vilket innebär mer blåst. Längre in fanns det massor av lediga platser när vi anlände vid 16-tiden. 
Nynäs har ju ingen bra mataffär i närheten av hamnen men väl en alldeles utmärkt (men dyr) affär för rökt fisk samt ett flertal krogar som är ok.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev trewq:

Hade tänkt övernatta, besöka restaurang, komplettera förråd i Trosa. Det fanns en del tomma platser, men alla med en skylt "Reserverad dockspot".  Och om man skulle vilja boka så måste det göras före kl 10 samma dag. Så det fick bli svajankring i en vik och spendera i Nynäshamn i stället. Sorry Trosa, men ni kan ju alltid höja kommunalskatten.

Det talades i nyheterna i radion häromdagen, om att vissa kommuner i fjällen, skärgården och på andra platser där turisttrycket är hårt under aktuella säsonger, vill  införa en kommunal turistskatt i Åre tiodubblas befolkningen under sportloven. Det är kanske inte riktigt lika illa i kustkommunerna, eller…  Men jag vet att på Kosteröarna har man vissa logistiska dyra problem mad sophanteringen sommartid. Nu minns jag inte hur många containrar man skeppade in till fastlandet med bara tomglas. Sedan är det elförsörning, vattenförsörjning, avlopp, slitage på vägar, stigar och gångvägar. 

2024-07-15 vid 20:29 skrev raol:

Nja, det går fint att ligga i naturhamn i Bohuslän. Finns massvis ställen.

 

För min egen del klarar inte ryggen naturhamn nu, så jag är hänvisad till SXK-boj eller gästhamn.

 

Och för många med små barn är det för problematiskt med naturhamn. Vissa klarar det, andra inte. Är det också varning för riktigt dåligt/farligt väder är det tryggast i gästhamn.

 

Även om man har hund ombord blir det ett logistiskt problem att ligga på svaj.

Men helt rätt, även om vår skärgård mest bara består av kustnära skärgård och ytterskärgård, så finns det hur många naturhamnar som helst, så många att olika förlag ger ut rätt digra volymer med information av många av dessa (men inte alla)… Däremot finns det inga träd att förtöja i… ja det finns litet skog på vissa öar och landområden i fjordarna och på insidan av de stora öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Även om man har hund ombord blir det ett logistiskt problem att ligga på svaj.

Löpband för rastningen och en liten balja med jord och gräs för ...andra behov? :D

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev raol:

Löpband för rastningen och en liten balja med jord och gräs för ...andra behov? :D

 

Man dresserar hunden att pinka i självlänsen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-15 vid 17:11 skrev Mambo:

Vi konsumenter har stor makt och en bojkott via sociala medel kan definitivt påverka en gästhamns beläggning. Men man måste samtidigt tänka på att de som driver gästhamnar sällan blir rika som troll. I alla fall inte enbart på gästhamnsverksamhet, möjligen om det kombineras med annat som t.ex reparationsvarv, mack, restaurang eller liknande. Att anlägga och driva en gästhamn är ganska kostsamt. Speciellt mindre hamnar med få platser och låga avgifter där man behöver hålla god standard för ungefär 6 veckors beläggning måste ha det svårt att få det att gå runt. 

Men lite märkligt som Sotenäs kommun gjort att mer eller mindre fördubbla priset,  sen hög beläggning i gästhamnar beror ju på att man vägrar göra som i vårat grannland, använda frihamns historien, ligger just  nu på en grön plats Danmark. Då hade man inte behövt streta o kämpa för att suga ur varenda krona i hamn avgift, då dessa platser redan är betalade för.

Betalar i Danmark Ca 380 kr per natt för en båt på 13meter , i Hunnebo hade det varit ca 1100 kr.

det är inte ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen mycket dyrt att vara på campingar i dag.

1000 kr/dag nämndes på radion.

 

Fast egentligen är det väl ca 30 år sedan jag nyttjade nåt sånt.

 

Fricampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Comfort4:

Men lite märkligt som Sotenäs kommun gjort att mer eller mindre fördubbla priset,  sen hög beläggning i gästhamnar beror ju på att man vägrar göra som i vårat grannland, använda frihamns historien, ligger just  nu på en grön plats Danmark. Då hade man inte behövt streta o kämpa för att suga ur varenda krona i hamn avgift, då dessa platser redan är betalade för.

Betalar i Danmark Ca 380 kr per natt för en båt på 13meter , i Hunnebo hade det varit ca 1100 kr.

det är inte ok.

Frihamnsmodellen med röda/gröna platser finns litet varstans. Kanske inte i Hunnebo, men under lågsäsong i Fjällbacka och Hamburgsund, men det är i en annan kommun. I Göteborgs södra skärgård samt på bland annat Grötö (Öckerö kn.) som är en föreningsägd hamn, kan man finna gröna platser.

Det har väl att göra med om att hamnarna med hemmaplatser kan vara avskilda från gästhamnen, som det är i Hunnebo. Jag kan känna att det är bättre om det finns en hamnförening som äger hamnen än kommunen. Sotenäs var väl också en av de kommunerna som ville införa "turistskatt" (?) då de kommunala kostnaderna ökar ordentligt när olika sorters turister annekterar kommunen.

Jag har i år ingen koll på vad det kostar i Fiskebäckskil, Lyckans slip. Det brukar vara dyrare där, men en fantastiskt bra service. Man blir ofta mött i hamninloppet av hamnvärden som kommer i en liten RIB, och man får redan då en anvisning om plats, och det kan vara en grönmärkt plats. Här är det röda och gröna lampor, kanske LED, som markerar platsstatus.

Nu är Lyckans slip något så ovanligt i Bohuslän som en privatägd marina, eller privat... det är väl ett företag som äger hamnen, tillbehörsbutiken, lånecyklarna, sugtömningen restaurangen och "hela klabbet".

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Frihamnsmodellen med röda/gröna platser finns litet varstans. Kanske inte i Hunnebo, men under lågsäsong i Fjällbacka och Hamburgsund, men det är i en annan kommun. I Göteborgs södra skärgård samt på bland annat Grötö (Öckerö kn.) som är en föreningsägd hamn, kan man finna gröna platser.

Det har väl att göra med om att hamnarna med hemmaplatser kan vara avskilda från gästhamnen, som det är i Hunnebo. Jag kan känna att det är bättre om det finns en hamnförening som äger hamnen än kommunen. Sotenäs var väl också en av de kommunerna som ville införa "turistskatt" (?) då de kommunala kostnaderna ökar ordentligt när olika sorters turister annekterar kommunen.

Jag har i år ingen koll på vad det kostar i Fiskebäckskil, Lyckans slip. Det brukar vara dyrare där, men en fantastiskt bra service. Man blir ofta mött i hamninloppet av hamnvärden som kommer i en liten RIB, och man får redan då en anvisning om plats, och det kan vara en grönmärkt plats. Här är det röda och gröna lampor, kanske LED, som markerar platsstatus.

Nu är Lyckans slip något så ovanligt i Bohuslän som en privatägd marina, eller privat... det är väl ett företag som äger hamnen, tillbehörsbutiken, lånecyklarna, sugtömningen restaurangen och "hela klabbet".

Listan på hamnar i frihamns förordningen när få på västkusten, där servicen är usel gästhamnarna, enda tanken Örestrand tjäna pengar. Överlag är servisen mycket bättre söderöver med början i Skärhamn , tycker även servicen på östsidan är av högre kvalitet o mindre prislapp

det enda rätta alternativet är ju att snvända de platserna som finns , även utrett miljö perspektiv, inga nya muddringar för att bygga ut hamnar, inte överfullt i hamnen osv .Då de flesta byter hamn under semestern när trycket på gästhamn är som störst

 

Pengar tjänar de även på desss platser

 

 

IMG_0485.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det finns ett visst motstånd bland de som har båtplatser mot att öppna för gästande båtar. Vi har ju haft båtplats i Hunnebo i tio år, och den del av hamnen som inte är gästhamn är helt separerad från gästhamnen. Det innebär att det är lugnt och städat där, och det är också ganska tyst. Många har båtarna även som små sommarstugor "över dagen" och sitter där i hamnen med lite fika och njuter av att vara vid havet, utan att lämna hamnen.

 

Så just här tror jag båtplatsinnehavarna i stort är överens med kommunen om att inte ha gästplatser med grön skylt i den delen av hamnen. Men det geografiska upplägget i Hunnebo är speciellt, så i hamnar där det är mycket mer blandat som det är spelar det säkert mycket mindre roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan i vissa fall köpa att förhandsbokning används, t.ex i Sundbyholms gästhamn vid större evenemang (konserter) vid slottet då det är ett mycket högre tilflöde av övernatttande båtar än övriga dagar på sommaren.

 

Just Sundbyholms gästhamn har både drop-in och förhandsbokning.

 

Bortsett från det håller jag med er övriga i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grefab, kommunalt monopolhamnbolag, förbjud hamnklubbarna att vara med i frihamnsavtalet.

Resultat:

Grefab kunderna kan inte vara med i frihamnsavtalet och får betala fullpris i Danmark och Tyskland.

Tyskar och Danskar som är med i frihamnsavtalet kommer till Fiskebäckshamn och lägger sig på lediga platser, skötsamma och naturälskare. De chansar och det brukar gå bra.

 

Så synd att straffa Grefabs kunder och indirekt miljön.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...