Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
jollas

Sen-dure värmeväxlare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @

20240708_155447.jpg

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jollas:

Hejsan!

Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @

20240708_155447.jpg

Du kanske ska börja med att ge lite fakta som tex till vilken motor den hör eller om den har någon modellbeteckning + en bild som visar lite mer än en hörna av grejen så blir det lättare att hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

20240708_155440.thumb.jpg.a21b1747ab396ed33b32bf5ed7b6c445.jpg20240708_145916.thumb.jpg.c75f4abe8d17ac39b10a5fa930c6d045.jpg

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strulade lite med bilderna av någon anledning....förmodligen jag som gjort något fel nånstans.... Motorn är en chrysler 318 och värmeväxlaren har jag köpt begagnad för x antal år sedan och kört ihop innan efter att jag byggt en egen installation. Anledning till att jag har plockat ur den nu är att jag hade strul med sjövattenpumpen mm så jag ville vara säker på att växlaren inte var igensatt med impellerrester. Märket på växlaren är Sen-Dure och modellen antar jag är 2198. Hittar ingen info om den men jag kanske inte letar på rätt ställen....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den att ta isär så att du kan inspektera insatsen med tuberna?

Dessa tuber har en tendens att bli igentäppta under årens lopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut.  Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag  men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna  den andra gaveln är inte öppningsbar. 

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev jollas:

Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut.  Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag  men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna  den andra gaveln är inte öppningsbar. 

Jag har inte mekat med så många sådana, men de jag mekat med stämmer bra överens med det du skriver. Du ser ju lätt om en av skruvarna är en offeranod, dessa kan ha ett annorlunda utseende, annars ser du det när du skruvar ur den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får helt enkelt bli höstpill när båten är på land😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...