jollas 12 Postad 8 Juli (redigerade) Hejsan! Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @ Redigerad 8 Juli av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 8 Juli 6 timmar sedan skrev jollas: Hejsan! Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @ Du kanske ska börja med att ge lite fakta som tex till vilken motor den hör eller om den har någon modellbeteckning + en bild som visar lite mer än en hörna av grejen så blir det lättare att hjälpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 8 Juli (redigerade) Redigerad 8 Juli av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 8 Juli Strulade lite med bilderna av någon anledning....förmodligen jag som gjort något fel nånstans.... Motorn är en chrysler 318 och värmeväxlaren har jag köpt begagnad för x antal år sedan och kört ihop innan efter att jag byggt en egen installation. Anledning till att jag har plockat ur den nu är att jag hade strul med sjövattenpumpen mm så jag ville vara säker på att växlaren inte var igensatt med impellerrester. Märket på växlaren är Sen-Dure och modellen antar jag är 2198. Hittar ingen info om den men jag kanske inte letar på rätt ställen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 8 Juli Går den att ta isär så att du kan inspektera insatsen med tuberna? Dessa tuber har en tendens att bli igentäppta under årens lopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 8 Juli (redigerade) Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut. Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna den andra gaveln är inte öppningsbar. Redigerad 8 Juli av jollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 9 Juli 15 timmar sedan skrev jollas: Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut. Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna den andra gaveln är inte öppningsbar. Jag har inte mekat med så många sådana, men de jag mekat med stämmer bra överens med det du skriver. Du ser ju lätt om en av skruvarna är en offeranod, dessa kan ha ett annorlunda utseende, annars ser du det när du skruvar ur den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 10 Juli Det får helt enkelt bli höstpill när båten är på land😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser