Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
KristianP

Uppläggningsställning till HT-båt

Rekommendera Poster

Jag funderar på att bygga ihop en ställning att lägga båten på inför vintern (har en Uttern 510 HT). Finns det någon annan som gjort något liknande? Jag tänkte svetsa ihop en ram och förse den med hjul så att jag kan flytta båten lite i garaget. På ramen kan man antingen fästa 2 färdiga trailerstöd (med kölrulle och sidorullar) eller bygga ihop något eget. 

Idéer och erfarenheter emottages tacksamt 1.gif.

/KristianP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hade samma tanke för några år sedan. Men jag fick inte ihop höjden på garageporten med höjden på båten. Så mät innan hur hög ramen får vara, så du verkligen får in den med båten på. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I utställningshallarna hos många båthandlare så har de placerat båtarna på två mindre vaggor med hjul på. Se bild. Kanske kan vara nåt att spana in och ev kopiera?

post-1495-1394234453,8565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Det där med höjden har jag funderat på och det klarar sig (lägsta höjd är garageporten som är 2.10 m). 

De där vaggorna ser ju smidiga ut. På sommaren när båten inte är i garaget kan man ju lätt gömma undan dem. Jag måste nog ha högre varianter för jag tänkte låta utombordaren sitta på (och kunna serva den i nerfällt läge).

/KristianP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...