Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
rafael

Garmin ekolod fungerar inte.

Rekommendera Poster

Mitt ekolod Garmin fischfinder 160 visar plötsligt ingen bild. El får den.

Vet någon någonting om detta.

H. Rafael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen kan egentligen veta. Kan vara en dålig lödning, ett kretskort som är dåligt gjort. Kanske fått en spännings eller strömspik. Ting går sönder med tiden.

Tänker att du har i stort tre möjligheter, antingen reklamera eller utnyttja garanti om den är tillräckligt ny.

lämna in den för felsökning och reparation om det nu finns någon som reparerar sånt längre och kostnaden är värd det. Eller så köpa en ny…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-07 vid 17:37 skrev rafael:

El får den.

Är du säker på det, ända fram ? 

Framgår inte av det du skriver om bara skärmen slocknat och den piper/svarar på knapptryckning eller om den är heldöd. Är de någon form av liv i den så kan du bortse från mitt inlägg 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Och tack för ditt svar.

Skulle säga att den är inte heldöd då den lite piper då jag trycker på knappen, men ingeting syns på skärmen. Hälsn. rafael.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-26 vid 20:52 skrev Ginger:

Ingen kan egentligen veta. Kan vara en dålig lödning, ett kretskort som är dåligt gjort. Kanske fått en spännings eller strömspik. Ting går sönder med tiden.

Tänker att du har i stort tre möjligheter, antingen reklamera eller utnyttja garanti om den är tillräckligt ny.

lämna in den för felsökning och reparation om det nu finns någon som reparerar sånt längre och kostnaden är värd det. Eller så köpa en ny…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv skulle jag nog kolla om plottern har 12 på insidan skalet... när Du försöker starta den. Blir den lägre så har du dålig kontakt i kablaget, d v s spänningsfall, någonstans mellan batteri och på insidan av plottern. 

 

Nu menar jag när plottern är monterad i båten.

 

Själva mätningen kräver lite försiktighet så att man t ex inte kortsluter. För det är väl inte bara två stift som är anslutna inuti plottern?

 

Alltså en ren spänningsmatning korrekt utförd är inte förstörande.

Men kan så vara om man t ex halkar och kortsluter med mätspetsarna.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-07 vid 17:37 skrev rafael:

Mitt ekolod Garmin fischfinder 160 visar plötsligt ingen bild. El får den.

Vet någon någonting om detta.

H. Rafael.

 

Jo, jo ... Hur har Du konstaterat detta?

 

En sak är att normal spänning, kan finnas i änden på en lös kabel, eller inne i t ex en plotter som inte är påslagen.

Då flyter ingen ström.

 

En ansluten och påslagen elektrisk pryl, t ex en plotter (försök till start) förbrukar ström.

 

Om kablaget från batteri till förbrukar uppvisar större motstånd, typ glapp mm, så blir möjlig ström liten och då sjunker spänningen vid förbrukaren.

Plottern i detta fall startar inte.

Och rent praktiskt kan det korta ljud som indikerar start, bli just svagt som TS skriver.

Ström finns inte som kan starta upp ansluten elektronik.

 

Alltså felet kan vara klent kablage mellan batteri och plotter.

 

O, jag kan så klart ha fel. Plottern har kanske gett upp. Men det är inte fel att mäta, gärna på plitterns insida av just spänningsmatningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Hybro:

Alltså felet kan vara klent kablage mellan batteri och plotter

Bara så TS inte missförstår - befintligt kablage är säkerligen alltså inte fysiskt klent. Tror inte @Hybro menar att du skall byta ut till grövre kabeldimension.

 

Men elektriskt kan det vara "klent" och dåligt dvs med hög inre resistans och begränsning i strömkapaciteten p g a okontakt, oxid, ärgade och dåliga säkringar/hållare på sin väg från strömkällan - batteriet (som vi här förutsätter är ok).

För att vara säker på att den får den elenergi som den behöver måste du alltså mäta spänningen så nära instrumentet som möjligt med instrumentet inkopplat och just när du försöker starta det (precis som också nämns i inlägget ovan).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...