Big_Mike 5 Postad 7 Juli Hej, "Ny" båt, nya problem. Båtens bränslemätare visade tomt trots full tank och hade väldigt immigt glas så jag bytte den i hopp om att det skulle lösa alla problem inkl. världsfred. Slår jag nu på tändning så går mätaren sakta upp men stannar ändå på tom. Mäter jag motståndet får jag max 30-35 ohm, vilket då verkar stämma med tom tank. Det är dock ganska svårmätt på lilla kontakten och oftast visar den inget, kan dock bero på att jag har svårt att få kontakt på stiften. Kan det vara nåt elfel någonstans eller blir nästa steg att prova att byta bränslegivare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 7 Juli Det finns två olika standarder för bränslemätare, en EU-standard och en US-standard. EU-instrumenten mäter 0-180 Ohm medan US-instrumenten 240-30 Ohm för tom till full tank. Så blandar du givare och visarinstrument blir det fel. En US-givare ger alltså 30 Ohm för full tank, precis som du mätt upp. Men ett EU-instrument kopplat till denna visar då i näst intill tom tank. Så du får fundera på hur du bäst löser det, antingen lämnar du tillbaka det du köpte eller så skaffar en ny tankgivare. Skulle gissa att du har en amerikansk båt? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 7 Juli 2 minuter sedan skrev ABC: Det finns två olika standarder för bränslemätare, en EU-standard och en US-standard. EU-instrumenten mäter 0-180 Ohm medan US-instrumenten 240-30 Ohm för tom till full tank. Så blandar du givare och visarinstrument blir det fel. En US-givare ger alltså 30 Ohm för full tank, precis som du mätt upp. Men ett EU-instrument kopplat till denna visar då i näst intill tom tank. Så du får fundera på hur du bäst löser det, antingen lämnar du tillbaka det du köpte eller så skaffar en ny tankgivare. Skulle gissa att du har en amerikansk båt? Tack för svar. Båten är en Silver Hawk och vad jag vet finns ingen anledning att den skulle ha en amerikansk givare. Går det att se på givaren på något sätt vilken standard den utgår från? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 579 Postad 7 Juli (redigerade) 53 minuter sedan skrev Big_Mike: Båten är en Silver Hawk och vad jag vet finns ingen anledning att den skulle ha en amerikansk givare. Går det att se på givaren på något sätt vilken standard den utgår från? Det är tyvärr ingen garanti för någotdera utifrån vad det är för båt. Det kan dessutom vara bytt av en tidigare ägare. Men om du kommer åt givaren så är det bästa att mäta på den, och har du t.o.m. en manlucka och kan trycka ner givaren med en pinne eller nå't via den (om du nu har full tank), så kan du ju även mäta resistansen vid "tank tom". Det är sällan givarna är tydligt märkta, men ibland kan man se det på instrumenten också. Om du spänningssätter det gamla utan givare (dvs oändlig givarresistans), vad visar det då ? Redigerad 7 Juli av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 96 Postad 7 Juli Plocka ur givaren ur tanken och mät på den utanför båten. Om den inte visar rätt (0 vid tom och typ 180 vid full) byt. Biltema har samma sorts givare i olika längder. Funkar lysande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 7 Juli Tack för svar, igen. Det vore ju lite typisk mig att köpa fel trots att jag gjort lite research innan. Givaren sitter lite otympligt till med en popnitad alubalk strax över sig. Jag får göra en ansats och se om givaren går att få loss utan att behöva riva bort balken. Ska även se om jag kan mäta på den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 7 Juli Provade att spänningssätta gamla mätaren utan givare. Gamla mätaren ger kortslutning när 12v är inkopplad (full tank) och 285 ohm när den är urkopplad (tom tank). Eller om det var tvärtom... Men gissar att det pekar åt US standard så får koppla ur den nya igen och se om jag kan byta till rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 579 Postad 7 Juli 1 timme sedan skrev Big_Mike: Gamla mätaren ger kortslutning när 12v är inkopplad (full tank) och 285 ohm när den är urkopplad (tom tank). Eller om det var tvärtom.. Nu blev det snurrigt.... Gamla mätaren ger väl ingenting, men du menar väl att den visar detta om den kortsluts på givaringången resp ansluts till resistans 285 Ohm ? 6 timmar sedan skrev Big_Mike: Båtens bränslemätare visade tomt trots full tank och hade väldigt immigt glas så jag bytte den i hopp om att det skulle lösa alla problem Den gamla mätaren visade alltså inget vettigt när den var installerad, men funkar när du testar den löst....eller fattar jag dig fel ? Då är det ju snarast givaren som det är fel på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 7 Juli 4 minuter sedan skrev IngemarE: Nu blev det snurrigt.... Gamla mätaren ger väl ingenting, men du menar väl att den visar detta om den kortsluts på givaringången resp ansluts till resistans 285 Ohm ? Den gamla mätaren visade alltså inget vettigt när den var installerad, men funkar när du testar den löst....eller fattar jag dig fel ? Då är det ju snarast givaren som det är fel på. Sir, you got a point. Nu var givaren i övrigt i dåligt fysiskt skick så den behövde bytas oavsett. Jag ska försöka få loss givaren imorgon och se om jag kan mäta på den. Är det på kablarna man mäter eller har den några andra ställen som Fluken kommer åt? Kabeln jag lätt kommer åt från durken är crimpad med Duraseal så vore bra om det finns någon annan mätpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 7 Juli 15 minuter sedan skrev IngemarE: Nu blev det snurrigt.... Gamla mätaren ger väl ingenting, men du menar väl att den visar detta om den kortsluts på givaringången resp ansluts till resistans 285 Ohm ? Med 12v inkopplad så är det 0 Ohm mellan svart och blå. Utan spänning får jag 285 Ohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 579 Postad 7 Juli 37 minuter sedan skrev Big_Mike: Med 12v inkopplad så är det 0 Ohm mellan svart och blå. Utan spänning får jag 285 Ohm. Du kan aldrig Ohmmäta på något med en multimeter med någon matningsspänning på. Instrumentet blir lurat och kan visa vad som helst. Det man Ohmmäter på måste vara "frikopplat" från annat. Inte heller kan du Ohmmäta en givare så det blir helt rätt med instrumentet inkopplat (även om spänningen till det är avstängd), eftersom instrumentet har elektronikkomponenter på givaringången som kommer påverka mätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 8 Juli Jobbar vidare med att försöka få loss givaren. Ser ut som att den är gängad ner i tanken på en platta där slangarna till motorn också sitter. Dock svår att komma åt och får den inte att rucka sig. Någon som sett liknande lösning och kan hålla med om att den är gängad så det bara är mer våld som behövs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 8 Juli Du får nog lossa alla stjärnskruven och lyfta upp hela armaturen. Dock så måste nog tvärbalken bort. Sitter den skruvad eller nitad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 8 Juli 14 minuter sedan skrev Gelis: Du får nog lossa alla stjärnskruven och lyfta upp hela armaturen. Dock så måste nog tvärbalken bort. Sitter den skruvad eller nitad? Det gick med lite bära eller brista våld. Dock tvungen att ta bort balken för att få ut givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 8 Juli Mätaren flyttar mellan tom undre rött och tom övre rött när jag flyttar den svarta "flottören" upp och ner på givaren. Stämmer det med vad man förväntar sig av en hel US standard givare och EU mätare? Eller är det troligt att givaren är trasig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 579 Postad 8 Juli 12 minuter sedan skrev Big_Mike: Mätaren flyttar mellan tom undre rött och tom övre rött när jag flyttar den svarta "flottören" upp och ner på givaren. Stämmer det med vad man förväntar sig av en hel US standard givare och EU mätare? Eller är det troligt att givaren är trasig? Men Ohmmät givaren (med minst ena tråden bortkopplad från instrumentet) nu när den är uppe, så får du ju själv svaret direkt. Två olika instrument som inte visar ok tyder ju på kass/felaktig givare. MEN, det kan också vara att kablaget ligger mot minus eller något annat på vägen, så att mäta sakerna var för sig är ett viktigt steg i felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 8 Juli Ja, men det var för att slippa klippa kablarna till givaren som jag ville veta om det gick att artbestämma felet utan att mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 579 Postad 8 Juli 39 minuter sedan skrev Big_Mike: Ja, men det var för att slippa klippa kablarna till givaren som jag ville veta om det gick att artbestämma felet utan att mäta. Om du bytt instrumentet brukar de nyare WEMA ha ett kontaktdon för kablarna. Dra ur det - om det finns. Annars får du väl klippa kabeln till givaren. Om den visar sig vara ok så skarva ihop (med vaselin eller kontaktfett i klämskarven) eller använd Biltemas med krympslang, så blir det fullgott. Och om givaren är kass så måste du ju ändå klippa kabeln. Att mäta innebär alltid en viss uppoffring och extraarbete. Men det är först då man kan vara säker, och med tanke på vad det kan kosta i tid och onödiga pengar att "gissa" så är en bortklippt skarv som - i värsta fall - får ersättas med en ny skarv ett marginellt extrajobb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 8 Juli 6 timmar sedan skrev IngemarE: Om du bytt instrumentet brukar de nyare WEMA ha ett kontaktdon för kablarna. Dra ur det - om det finns. Annars får du väl klippa kabeln till givaren. Om den visar sig vara ok så skarva ihop (med vaselin eller kontaktfett i klämskarven) eller använd Biltemas med krympslang, så blir det fullgott. Och om givaren är kass så måste du ju ändå klippa kabeln. Att mäta innebär alltid en viss uppoffring och extraarbete. Men det är först då man kan vara säker, och med tanke på vad det kan kosta i tid och onödiga pengar att "gissa" så är en bortklippt skarv som - i värsta fall - får ersättas med en ny skarv ett marginellt extrajobb. Så är det givetvis, jag klippte iaf till slut kablarna och mätte då jag var ganska säker på att givaren är kass. Givaren gick mellan 0 och 55 Ohm, så det blir till att köpa en ny i dagarna och byta den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 10 Juli Fundering, får hem en S3 givare idag, men blev tveksam till att den passar. Nuvarande givare är märkt "S2-20" och mäter ca 41mm i ytterdiameter på gängan. Hålet mäter ca 38. Någon som känner till den hålbilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 10 Juli 18 minuter sedan skrev Big_Mike: Fundering, får hem en S3 givare idag, men blev tveksam till att den passar. Nuvarande givare är märkt "S2-20" och mäter ca 41mm i ytterdiameter på gängan. Hålet mäter ca 38. Någon som känner till den hålbilden? Hittade bra genomgång på WEMAs brittiska sida. Av allt att döma ska det funka. Vi håller tummarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 10 Juli Biltemas givare och instrument är kompatibla med Wemas. Såvitt jag kan se håller sig Biltema till den europeiska standarden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 10 Juli Kanske självklart, men var noga med att få rätt längd också, inte bara rätt diameter 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Big_Mike 5 Postad 13 Juli Problemet löst! Att byta mellan den äldre S2 och den nyare S3 från WEMA var inget problem. De var 1:1. Och med den nya på plats fungerar bränslemätaren som den ska! Tack alla för era bidrag till att lösa detta! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser