Gå till innehåll
fredag 12 juli 2024

Rekommendera Poster

Hejsan! Tänkte slänga upp en tråd för min relativt nyinförskaffade Vator 14R med mariner 2t 20hk motor!
Behöver lite tips för hur man kan göra båten till en renodlad fiskebåt!

Tänkt mig grå färg men är lite osäker på vad för färg, verkar vara både glasfiber skrov och ovansidan ABS? Någon med erfarenhet av Vator 14R som kan svara på det?
Hade tänkt att måla med grå 2k epoxiprimer sedan polyuretan klarlack ovanpå det, går det på ABS?

Elen på båten har jag rätt bra koll på och ritat elschema osv!IMG_0019.jpg.c8708ef5f898c881f5e8bddd59a74760.jpgIMG_0020.jpg.601d2741d6bf84a89efce1ffad697945.jpgIMG_0003.thumb.jpg.b159abab4598714052b658c7c2f36d1c.jpg

Har inga bra bilder på hela båten men slänger in det jag har! De två bilder på hel båt är lånade bilder, men är exakt en sådan!

 

Bilden här nedan är lite så som jag skulle vela att den blev! Målbild.

386875547_865330224968264_203329406274861336_n-scaled-450x600.jpg.fd544adc7116fa8dbd9d6b4941468142.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev robinkangas:

verkar vara både glasfiber skrov och ovansidan ABS?

Jag hade för 40 år sedan både en 14R och en 15R och ovansidan är inte ABS, allt är glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, Volvo_Penta said:

Jag hade för 40 år sedan både en 14R och en 15R och ovansidan är inte ABS, allt är glasfiber.

Okej! Tyckte nämligen det var svart plastliknande grund i en spricka på innlinern där det suttit åror! Hade varit riktigt fint om allt var glasfiber! Kan jag gå över rubbet med epoxiprimer! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev robinkangas:

Hade varit riktigt fint om allt var glasfiber

Allt är glasfiber. Jag monterade grabbräcken och hajfena på min 14R samt lanternor på min 15R och det var definitivt glasfiber i såväl skrov som innerliner för båda dessa båtar. En bekant hade en 17R och en 12 och samma gäller dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Volvo_Penta said:

Allt är glasfiber. Jag monterade grabbräcken och hajfena på min 14R samt lanternor på min 15R och det var definitivt glasfiber i såväl skrov som innerliner för båda dessa båtar. En bekant hade en 17R och en 12 och samma gäller dessa.

Tusen tack för svar! Då får de bli epoxyprimer och polyuretan klarlack över hela kalaset! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Volvo_Penta said:

Jag monterade grabbräcken och hajfena på min 14R

Du råkar inte ha bytt relingslist på din och vet ungefär modell? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, PatrickP said:

Nice! Jag hade en 12R  en tid. 14R ser ju gigantisk ut! :)

 

 

Duger i Lidköpings viken i Vänern!😃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-06 vid 19:56 skrev robinkangas:

Du råkar inte ha bytt relingslist på din och vet ungefär modell? :)

Jag hade dessa två Vator-båtar bara under några år. Under de åren behövdes ingen renovering av dem och jag har därför ingen aning om fabrikat, modell eller liknande på relingslisten. Vator var på den tiden mycket fina båtar. Min 15R fick en Suzuki DT50 på akterspegeln och min 14R fick en DT28. Om jag hittar en 17R i bra originalskick finns det risk för att min flotta utökas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...