Gå till innehåll
fredag 12 juli 2024
Glantittare

Länspump äter säkringar

Rekommendera Poster

Jag har en tre år gammal Sandström-båt med en fabriksmonterad Whale Supersub  650  länspump som är korrekt monterad i kölsvinet. Kopplingar är gjorda enligt Whales anvisning med strömbrytare och 5A säkring.

Pumpen har fungerat som de ska fram till härom veckan när säkringen börjar gå så fort (inom 1s) strömbrytaren kopplar in pumpen.

Jag har kontrollerat att inget hindrar flödet eller pumpens rotation. På en båtsevicefirma trodde man att det kunde vara oxid i sladdskarvarna, som ligger högt upp under durken, och jag fick rådet att göra om dessa vilket jag nu gjort med krympskarvhylsa. Felet kvarstår dock och jag väljer då att prova med en 10A istället för den rekommenderade 5A säkringen och då fungerar pumpen som den ska med utmärkt pumpförmåga.

Min undran är nu om någon har en idé om varför den plötsligt börjat ”äta” säkringar, dvs använder mer ström, och om jag törs använda 10A säkring istället.

WhaleSupersubInstructions-se-115JJ.pdf

Redigerad av Glantittare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Glantittare:

Jag har en tre år gammal Sandström-båt med en fabriksmonterad Whale Supersub  650  länspump som är korrekt monterad i kölsvinet. Kopplingar är gjorda enligt Whales anvisning med strömbrytare och 5A säkring.

Pumpen har fungerat som de ska fram till härom veckan när säkringen börjar gå så fort (inom 1s) strömbrytaren kopplar in pumpen.

Jag har kontrollerat att inget hindrar flödet eller pumpens rotation. På en båtsevicefirma trodde man att det kunde vara oxid i sladdskarvarna, som ligger högt upp under durken, och jag fick rådet att göra om dessa vilket jag nu gjort med krympskarvhylsa. Felet kvarstår dock och jag väljer då att prova med en 10A istället för den rekommenderade 5A säkringen och då fungerar pumpen som den ska med utmärkt pumpförmåga.

Min undran är nu om något har en idé om varför den plötsligt börjat ”äta” säkringar, dvs använder mer ström, och om jag törs använda 10A säkring istället.

WhaleSupersubInstructions-se-115JJ.pdf 718 kB · 1 download

Det kan ju ändå vara så att motorn går trögt så att den drar mer ström än vad det skall göra.

Har du någon uppfattning om säkringen går om den går i det automatiska läget, det manuella läget eller i båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen utlöser i det manuella läget. Jag har inte provat att fylla på vatten så att den startar automatiskt. Kan lägga till att det vatten som funnits i kölsvinet hela tiden varit utan föroreningar eller skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl ändå okunnigt folk på båtservicefirman!

 

Oxid har väl ändå aldrig ökat strömförbrukningen. Tvärtom!

 

Såvida inte pumpen rent mekaniskt oxiderat ihop och snurrar riktigt trögt p g a detta.

 

Sök råd hos någon annan firma när det gäller el.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Det låter som att nu båda är inne på att felet sitter själva pumpen. Jag ställde mig också frågande till teorin om oxid i skarvarna men tänkte att det inte kunde skada att byta till krympskarvhylsor.

Vad riskerar jag om jag använder 10A istället för 5A säkringar?

Redigerad av Glantittare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Glantittare:

Tack för era svar. Det låter som att nu båda är inne på att felet sitter själva pumpen. Jag ställde mig också frågande till teorin om oxid i skarvarna men tänkte att det inte kunde skada att byta till krympskarvhylsor.

Var riskerar jag om jag använder 10A istället för 5A säkringar?

Du riskerar inte speciellt mycket om det är minst 1,5 mm2 kablar. Vad som kan hända är att någonting blir varmt och brinner inne i pumpens motor. Akilleshälen är är  borstarna (molen) eller snarar dess hållare. Men sådana bär länspumpar är ju liksom ”vattenkylda”.

 

Men jag skulle nog tagit isar pumpen så mycket det går och kontrollerat om motorns axel går lätt eller trögt att dra runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Axeln går lätt att rotera. Ska kolla ledningstjockleken. Kan ju prova med 7,5A också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Glantittare:

Tack för svar! Axeln går lätt att rotera. Ska kolla ledningstjockleken. Kan ju prova med 7,5A också. 

Vad är det för typ av säkringar du har? Flatstifts- eller glasrörssäkringar? 
Jag tror att glasrörssäkringar finns som tröga och som snabba (iallafall sådana för andra applikationer).

En elmotor drar ju förhållandevis mycket ström precis i startögonblicket, så om du har möjlighet att byta till 5A T alltså en trög säkring kanske det funkar.

Sedan har jag ingen aning om moderna flatstiftssäkringar är tröga eller snabba eller båda delarna eller inte alls… Men 7,5 är väl himla bra om det funkar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Glantittare:

Tack! Det är flatstift. Kollar om det finns tröga 5A.

Nej, det gör det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Glantittare:

OK. Tack för hjälpen, G_O.

Prova med 7,5A och om det inte funkar ta till 10A.

Sedan den där pumpen? Är den gammal eller reklameringsbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...