Gå till innehåll
fredag 12 juli 2024
patrikflink

Ismaskin 120w med inverter 1000w.

Rekommendera Poster

Ren sinus och den varnar för overload, några som har en teori?

Fungerar jättebra med fruns hårfön 1000watt, dammsugare 750watt osv.

 

Ismaskin är Julas Bright som fungerar fint hemma, enligt Eon app så drar den 95 watt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev patrikflink:

Ren sinus och den varnar för overload, några som har en teori?

Fungerar jättebra med fruns hårfön 1000watt, dammsugare 750watt osv.

 

Ismaskin är Julas Bright som fungerar fint hemma, enligt Eon app så drar den 95 watt.

 

Du får ha is i magen, detta är ett I-landsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du får ha is i magen, detta är ett I-landsproblem.

Eller ha is i groggen😉.

 

Men som sagt, fattar inte varför den inte orkar veva igång ismaskinen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så enkelt som att kompressorn har för stor startström och att invertern vägrar eller inte kan leverera den.

Kan också vara en kondensator som sitter där som är urladdad och som hjälper till att dra mycket ström i början. Testa att starta den med landström och byt sedan över till invertern. Om det är en kondensator så kan det eventuellt fungera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Det är nog så enkelt som att kompressorn har för stor startström och att invertern vägrar eller inte kan leverera den.

Kan också vara en kondensator som sitter där som är urladdad och som hjälper till att dra mycket ström i början. Testa att starta den med landström och byt sedan över till invertern. Om det är en kondensator så kan det eventuellt fungera.

Testade faktiskt att göra en sats med landström först, sedan stänga av ismaskinen och fort över till inverter. Fungerar icke, ger F3=overload.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite recensioner på min växelriktare:

 

Verifierad köpare

1 år sedan

Den orkar inte driva en ismaskin som drar 120W, den är för känslig för peak när kompressorn på ismaskinen skall starta och bryter för överlast.

 

Blir kanske att lämna tillbaka den och satsa på en större, köpt hos Kjell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.Du får göra som de gjorde förr.

 

Frys is över natten  i en större plastbötta, sån du vispar pannkakssmet i.

Knacka sönder i småbitar.

Häll allt i en  kraftigare plastpåsen.

Plastpåsen i en större hink med sågspån.

Då har du groggis i flera dagar.

 

Brännvinet tar slut före isen.🤪

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

.Du får göra som de gjorde förr.

 

Frys is över natten  i en större plastbötta, sån du vispar pannkakssmet i.

Knacka sönder i småbitar.

Häll allt i en  kraftigare plastpåsen.

Plastpåsen i en större hink med sågspån.

Då har du groggis i flera dagar.

 

Brännvinet tar slut före isen.🤪

 

 

Redan bestämt mig för att lämna tillbaka den och köpa en större.

Ren lathet med ismaskin, men roligt.

Vi har 18 + 7 liter frys, så nog får jag isbitar om jag vill.

Sen är det lite andra saker som kan driva med en inverter, typ en riktigt dammsugare än skiten som går på 12 volt. Induktionsplatta osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hybro:

.Du får göra som de gjorde förr.

 

Frys is över natten  i en större plastbötta, sån du vispar pannkakssmet i.

Knacka sönder i småbitar.

Häll allt i en  kraftigare plastpåsen.

Plastpåsen i en större hink med sågspån.

Då har du groggis i flera dagar.

 

Brännvinet tar slut före isen.🤪

 

 

Ja!

Tomma halvtiters glassförpackningar av plast är annars ypperliga att frysa is i hemma. Fungerar då även lika ypperligt som kylbevarare i kylväskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT.

 

Ang inverter.

Har BT-silverimveer till min snarkapparat CPAP.

Kopplat bort inverterns fläkt.

Kör utan befuktare.

 

Funkar utmärkt på båten.

När jag tältar kör jag med LiPo.

Ids inte dra på PB-batteri.

 

BT.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa och se om denna kan fungera. Läste lite och personer har plågat den bra med tex en stor frys, vattenkokare och kaffebryggare.

Så den bör klara mina behov.

Screenshot_20240707-085138.png

Screenshot_20240707-085240.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du redan kollat det, men peakströmmen måste ju tas någonstans ifrån. Därför är det extra viktigt med bra kablage (inget överdrivet, dock) mellan inverter och batteri så att spänningen inte drar under 10,5-11,0V just i starten (mätt vid invertern). Det KAN ibland hjälpa den att klara peakström.

 

Hårfönen är till största delen resistiv last (motorn är bara en bråkdel av effekten) och moderna dammsugare (i synnerhet om du har ett effektreglage) är mjukstartande, så att de fungerar är inte så konstigt. Fungerar den om du kopplar på en medelstor vinkelslip t ex ?  Det är en ganska stygg startlast.

 

Men även om invertern skulle vara "känslig" så tycker jag en ismaskin, som har en så ful peakeffekt att inte ens en inverter med över tiodubbla effekten fungerar, är feldesignad. Även använd på elnätet hemma så ogillar elbolagen sådana prylar, då de "smutsar ner" elnätet onödigt mycket vid start/stopp.

 

Jag har den här, visserligen kanske lite kraftigare än din men den klarar t.o.m. starten av AC-aggregatets kompressor (som inte är mjukstartande) utan att trippa. Samt alla elmaskiner som jag använder hemma. Inkopplad med c:a 2x1m 35mm² (och säkring 250A) till förbrukarbanken.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Ska testa och se om denna kan fungera. Läste lite och personer har plågat den bra med tex en stor frys, vattenkokare och kaffebryggare.

Så den bör klara mina behov

 

I recensionerna finns det åtminstone en som haft problem att även denna trippat när han skulle dra igång AC:n i sin husbil. Så var beredd på att det kan bli problem även med denna.

 

Nu handlar det ju om aggregat på tiodubbla effekten och diskussionen är ju egentligen löjlig. Om det inte vore för att JULAs ismaskin verkar vara feldesignad (extremt hög startström som man inte begränsat på något sätt,  i relation till normaleffekten).

 

Känns som att det är den som borde bytas i första hand....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är förnuftigt tråkig så kan man ju då räkna på vad varje isbit egentligen kostar, utslaget på bara inköpskostnader av ismaskinen och invertrar. Isen kostar mer än vad whiskyn kostar. Och då kanske det bara är toppen på kostnadens isberg du ser. Du måste producera en himla massa is innan varje isbits totalkostnad kommer ner i rimlig nivå… Och vad skall du göra med all isen som du inte behöver? Dumpa det inte i havet bara, för då kan det gå illa! Världens mest omtalade fartygskatastrof orsakades ju av is. 😇

 

Du må ursäkta, men jag anser att hela upplägget är orimligt. Jag anser att det finns bättre grejer att spendera sina pengar på, liksom nyttigare saker att slösa energi på. Till syvene och sist är det väl någon form av fossilt bränsle som du gör om till elenergi för att producera isbitar, för du lär väl inte ha några kW solcellpaneler?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om man är förnuftigt tråkig så kan man ju då räkna på vad varje isbit egentligen kostar, utslaget på bara inköpskostnader av ismaskinen och invertrar. Isen kostar mer än vad whiskyn kostar. Och då kanske det bara är toppen på kostnadens isberg du ser. Du måste producera en himla massa is innan varje isbits totalkostnad kommer ner i rimlig nivå… Och vad skall du göra med all isen som du inte behöver? Dumpa det inte i havet bara, för då kan det gå illa! Världens mest omtalade fartygskatastrof orsakades ju av is. 😇

 

Du må ursäkta, men jag anser att hela upplägget är orimligt. Jag anser att det finns bättre grejer att spendera sina pengar på, liksom nyttigare saker att slösa energi på. Till syvene och sist är det väl någon form av fossilt bränsle som du gör om till elenergi för att producera isbitar, för du lär väl inte ha några kW solcellpaneler?

 

Det är inte bara ismaskinen jag avser att använda, mycket mera som jag skrev högre upp i tråden.

800ah batteri och 0.5kw solceller finns, då jag har övervakning så ligger jag mycket bra till gällande förbrukning med dagens utrustning ombord.

 

Sen anser jag personligen att det är rimligt att ha saker och ha kul. Vad alla andra har för åsikter och ekonomiska problem kan jag inte med ord beskriva.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

I recensionerna finns det åtminstone en som haft problem att även denna trippat när han skulle dra igång AC:n i sin husbil. Så var beredd på att det kan bli problem även med denna.

 

Nu handlar det ju om aggregat på tiodubbla effekten och diskussionen är ju egentligen löjlig. Om det inte vore för att JULAs ismaskin verkar vara feldesignad (extremt hög startström som man inte begränsat på något sätt,  i relation till normaleffekten).

 

Känns som att det är den som borde bytas i första hand....

Såg det också, men ismaskinen är inte prio 1, vill kunna utnyttja min batteribank för det ändamål jag köpt det till, förbrukning.

 

Är återlämnad utan problem (invertern), och den större kommer i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Hårfönen är till största delen resistiv last (motorn är bara en bråkdel av effekten) och moderna dammsugare (i synnerhet om du har ett effektreglage) är mjukstartande, så att de fungerar är inte så konstigt. Fungerar den om du kopplar på en medelstor vinkelslip t ex ?  Det är en ganska stygg startlast.

Dammsugare gick bara om jag mjukstartade. Inget annat testade jag tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev patrikflink:

Det är inte bara ismaskinen jag avser att använda, mycket mera som jag skrev högre upp i tråden.

800ah batteri och 0.5kw solceller finns, då jag har övervakning så ligger jag mycket bra till gällande förbrukning med dagens utrustning ombord.

 

Sen anser jag personligen att det är rimligt att ha saker och ha kul. Vad alla andra har för åsikter och ekonomiska problem kan jag inte med ord beskriva.

Nej, eller ”vad bra”. 
Min salige fader sade ofta ”var och en i salig i sin tro” och då gällde det inte religion utan just båtar och olika sätt att utrusta, reparera eller sättet att använda båten på.

 

Jag blir salig i att lägga en del pengar på drevrenovering och kanske ny och modernare navigationselektronik. Jag har en liten låda i frysfacket där jag kan frysa ett mindre antal isbitar…😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick precis sms från Kjell!

 

Dom har testkört min som jag lämnade tillbaka idag och det är något fel på den, klarar inte effekten enligt spec.

Som kompensation så (även fast jag köpte den större) fick jag en check på 300kr för besväret.

 

MYCKET bra service av dom om man jämför andra "båtfirmor".

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan upplysa att ismaskin och dammsugare gick att köra samtidigt nu med den nya invertern.

IMG_20240710_112906_647.jpg

Screenshot_20240710-121854.png

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...