Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
kahuna

Vandrande varvtal efter filterbyte

Rekommendera Poster

Hej, bytte förfilter och finfilter på min penta md2030 och efter mycket kämpande med luftning går motorn stabilt på tomgång.  Körde minst 20 minuter vid bryggan innan jag åkte hem. När vi skulle ut idag så fick vi vända tillbaka då motorn inte varvar mer än 2000 rpm och dessutom tappar den varv (ibland återhämtar den sig). Jag luftade igen vid finfiltret och det kom ut en del luft. Drog ut igen och båten gick bättre, men fortfarande samma problem. Luftade ytterligare en gång och luft kom åter igen ut. Körde en vända till och det går nu att varva ordentligt över 2000 rpm men varvtalet darrar till emellanåt. Har inte luftat något mer idag men ska prova imorgon. Låter detta normalt? Eller drar det tjyvluft någonstans? Kan man behöva lufta 4 gånger? Motorn går hur stabilt som helst på tomgång och under 2000 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

luftar du på insprutarna?

det brukade jag få göra på min gamla md17

alltid på den  sista insprutaren.

brukade locka ner en kompis som körde starten lite så jag kunde lufta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kahuna:

Eller drar det tjyvluft någonstans?

Ja, det låter som det är något lätt otätt på sugsidan tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen läckage vid någon av packningarna till förfiltret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrsprickor i någon bränsleslang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit åt och det har i alla fall blivit bättre. Kan ju vara så att monteringen av förfiltret och dess packningar blivit lite snett? Om problemet kvarstår idag när jag ska köra lite längre kanske det är nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick bra att köra 2 timmar igår på ca 2200 rpm. Ville inte körs hårdare pga vädret och riskera motorstopp. 

 

Men hur hårt kan/ska man dra bulten som håller förfilter och vattenavskiljare? Den är ju inte kraftig direkt... Misstänker att det kanske finns ett litet läckage där. Man ser ingen diesel som droppar, men torkar man runt grofiltrets övre packning så får man lite lite väta på pappret. Men jag har dragit med hylsnyckel och vet inte om jag vågar spänna mer och göra gängpaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev kahuna:

Det gick bra att köra 2 timmar igår på ca 2200 rpm. Ville inte körs hårdare pga vädret och riskera motorstopp. 

 

Men hur hårt kan/ska man dra bulten som håller förfilter och vattenavskiljare? Den är ju inte kraftig direkt... Misstänker att det kanske finns ett litet läckage där. Man ser ingen diesel som droppar, men torkar man runt grofiltrets övre packning så får man lite lite väta på pappret. Men jag har dragit med hylsnyckel och vet inte om jag vågar spänna mer och göra gängpaj.

Det hjälper inte att dra hårt om packningarna sitter fel eller är trasiga! 

Läcker det så åtgärda på lämpligt sätt.

Ta isär, kolla och rengör packningsytor, återmontera med nya och rätt placerade packningar.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-07 vid 19:27 skrev Rascal:

Det hjälper inte att dra hårt om packningarna sitter fel eller är trasiga! 

Läcker det så åtgärda på lämpligt sätt.

Ta isär, kolla och rengör packningsytor, återmontera med nya och rätt placerade packningar.

Jag plockade isär och monterade ihop igen. Har tyvärr inte kört båten utan bara kört motorn vid bryggan, men den varvar till max och går jämt och fint (dock på "friläge"). Den övre packningen var den som spökade, den hade liksom lämnat spåret en bit i det övre metallfästet (med slanganslutningarna i) och tryckts ner i mellanrummet i grovfiltret. Det såg ut som man hade tryckt ner packningen med en skruvmejsel. Antagligen har det suttit lite snett och sen när man kört med hög last har mer och mer av packningen hamnat ur sitt läge, det är min enda förklaring. Så jag antar att det kommer funka att köra båten som vanligt igen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite sent kanske.

 

Men vad säger manualen/bruksanvisningen  om hur luftningen ska utföras?

 

Ger mig tusan på att det ska luftas på mer än ett ställe.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Lite sent kanske.

 

Men vad säger manualen/bruksanvisningen  om hur luftningen ska utföras?

 

Ger mig tusan på att det ska luftas på mer än ett ställe.

Man ska naturligtvis lufta på rätt sätt men det vill ju till att systemet är tätt för att det ska bli bra i slutändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...