Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Loggozz

Vistas i uppställd segelbåt

Rekommendera Poster

Hej,

brukar man kunna vistas i och till och med sova i en segelbåt som är uppställd på stöttor? (Tex. om man har lite prep. fix inför säsongen och vill ”bo” i den under tiden? ) Är det helt uteslutet eller riskfyllt att den kan välta/ falla? Brukar marinor/ båtklubbar tillåta det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inte båten tillräckligt för att kunna vara uppställd i storm, så ska du inte vistas ombord.

 

Själv blir det ca 5 nätter på land, i samband med sjösättning och upptagning, då jag bor 11 mil från hamnen.

 

Ställ dit två stöttor till om Du är osäker.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Loggozz:

Hej,

brukar man kunna vistas i och till och med sova i en segelbåt som är uppställd på stöttor? (Tex. om man har lite prep. fix inför säsongen och vill ”bo” i den under tiden? ) Är det helt uteslutet eller riskfyllt att den kan välta/ falla? Brukar marinor/ båtklubbar tillåta det?

Detta är ju en fråga som kan ha flera olika svar, men bara ett är rätt.

Och ett utav dem är ju; det beror ju på hur väl den är uppallad.

Jag har släktingar som med en liten kölbåt på trailer använde den som ”husvagn” under en färd genom Europa till Medelhavet.

 

MEN om du ändå skall underhålla din båt på land och då vistas i den måste den ju stå väldigt stabilt, den får ju heller inte välta i första bästa höststorm och ta med sig andra båtar liksom fallande dominobrickor. Hamnar och marinor har ju ett försäkringskrav hängande över sig om att allt skall ha gått rätt till när båtarna torrsates och stöttades på rätt sätt. Ändock är det en och annan båt som välter varje år.

 

Sedan hat det ju blivit på modet att låta bli att masta av båten om hösten och låta sen stå på land med mast och riggen på, då måste man ju tänka på ett annat sätt vid uppläggningen.

 

Ja man brukar kunna vistas i båten under tiden den står på land, och även ta sig en tupplur.….om nu båten är korrekt upppallad och stöttad. Många båtar har ju en originalvagga att ställa båten i, en vagga som en gång levererade med båten när den var ny, eller en som varit lokalt tillverkad.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör ju marinan eller den som ansvarar för pallningen svara på. På varvet där jag ligger har de vant sig vid att jag är där och grejar en dag i veckan och har pallat därefter. Sover över på båten brukar jag dock inte göra där. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite märkligt om man inte kan meka i en båt som står på land….

Hälsningar

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för snabba och bra svar, alla! Är ju den fördomen jag har fått om ”båtfolk”, att de är hyggliga och gärna hjälper till; och det är en generalisering som jag gärna gör! Ser fram emot att bli en (och tills dess ställa så många ”dumma frågor” jag kan)… 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog säkrare att ligga i båten än stå bredvid den (exempelvis skrapa eller måla) om den skulle välta.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det bör ju marinan eller den som ansvarar för pallningen svara på. På varvet där jag ligger har de vant sig vid att jag är där och grejar en dag i veckan och har pallat därefter. Sover över på båten brukar jag dock inte göra där. 

Beror nog på var man har båten, vi som har båt på båtklubb är själva ansvariga för att pallning och stöttning är tillräcklig. Dock finns ju hamnbasar och erfarna kamrater att fråga. Men ansvaret är mitt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Rascal:

Beror nog på var man har båten, vi som har båt på båtklubb är själva ansvariga för att pallning och stöttning är tillräcklig. Dock finns ju hamnbasar och erfarna kamrater att fråga. Men ansvaret är mitt !

Ja, så kan det också vara. Var egentligen det jag menade. Den som ansvarar för pallningen får ta det ansvaret. Att bara fråga på ett forum om man kan göra det, utan info om ansvar, är riskabelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg för nåt år sedan en You tubefilm som visade en gubbe som gick upp i sin segelbåt via stege i aktern och när han klev på akterdäck välte båten bakåt och vart stående med rodret i marken och fören i skyn. Spännande!!😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...