Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Medlemmar

 0

 

Postad 4 timmar sedan

Hej!

Min bror har en båt med en MD 11C som han gör iordning, Han har problem med att oljetryckslampan inte släcks, han har bytt olja och tryckgivare...vad kan det vara för fel ?? någon som kan problemet

Mvh Gunnar Johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googlade lite.

 

Hittade att om det inte finns en tätning till / runt oljestickan, så suger oljepumpen luft via denna i stället för olja.

Testa att tillfälligt plugga hålet för oljestickan och se om detta är lösningen.

 

Kan ju vara värt att prova.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev wernerson:

Medlemmar

 0

 

Postad 4 timmar sedan

Hej!

Min bror har en båt med en MD 11C som han gör iordning, Han har problem med att oljetryckslampan inte släcks, han har bytt olja och tryckgivare...vad kan det vara för fel ?? någon som kan problemet

Mvh Gunnar Johansson

Har han haft isär någonting ex oljepumpen? Om det är så måste pumpen fyllas med olja för att börja suga.

I övrigt håller jag med om att oljestickan måste täta med en o-ring+ att silen under stickan ska täta med en aluminiumpackning mot motorblocket.

Har motorn bara varningslampa eller finns det även oljetrycksmätare/instrument?

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är mycket viktigt att silen är tätt fastdragen. På senare motorer gjordes den så att det krävs ett specialverktyg för att lossa och återmontera den för att inte okunniga ska röra den. Om stickan är tät är mindre viktigt. Om pumpen varit borttagen och isär är det att rekommendera att fylla den med olja innan återmonteringen.

Ingemar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar, ska vidarebefordra detta

Gunnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...