Dangra 0 Postad 4 Juli , 2024 Hej! Jag behöver hjälp och ledsagning! Jag har en Chaparall Signature (2011) 270 med Volvo Penta DPS-AOX1 (Ocean X) drev vilken är försedd med olje och bälg sensorer som larmar. För att göra en lång historia kort så böt jag och min mekaniker drevolja och har inte lyckats med återställningen vilken måste ske efteråt. Efter att drevet vinklats typ 6grader, dragit ut kontaktstycket i 3sek och mer samt sätta i hop det skall en varnings summer höras. Har försökt flera ggr även med nytt kontaktdon då befintliga hade korroderat/defekt så trodde först det var felet men larmet kvarstår! Det står Driver oil quality sensor! Är det nivån som menas eller kvalitén på oljan? Oljan ser fin ut på oljestickan! Några tips då jag är lekman på detta och vad jag hört är detta inget vanligt med sensorer på dreven, vanligtvis på båtar från staterna. Verkar även svårt att koppla ur detta diagnos system på drevet och bara köra diagnos över motorn, vilket allt verkar OK enligt mina analoga visare. Verkar som dessa två diagnossystem hör ihop i EVC,n. Kan dessa separeras? Är detta ett mjukvaruprogram som enkelt går att lyfta bort/lägga till avläsningar via givare/sensorer? I så fall kanske de kan tas bort med samma verktyg som typ det som kan läsa felkoder? Snälla detta är en djungel och jag behöver verkligen hjälp!! Detta är första året jag byter drevoljan så jag har inte fått detta larm tidigare. Larmet kommer efter att motorn kört sin själv diagnostik och den är OK "TRE KORTA PIP" SEN NÄR JAG VRIDER IGÅNG MOTORN SÅ KOMMER DET EN KORT TON VAR 5:E SEKUND. Larmet försvinner när jag gasar på eller bara åker iväg och kommer över ca.5knop. Fick hjälp att läsa felkoder och hade förutom (aktivt larm) Drive oil quality sensor MIL driver cicuit. Vad betyder MIL driver circuit) Hör felen ihop? Någon? Hade tydligen ett larm om vatten i bälgen så böt även bälgar då det fanns vatten där i. Är det någon i detta forum som har ideer vad jag skall leta efter eller kontakter till någon som kan detta. Mvh D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 4 Juli , 2024 11 minuter sedan skrev Dangra: Hej! Jag behöver hjälp och ledsagning! Jag har en Chaparall Signature (2011) 270 med Volvo Penta DPS-AOX1 (Ocean X) drev vilken är försedd med olje och bälg sensorer som larmar. För att göra en lång historia kort så böt jag och min mekaniker drevolja och har inte lyckats med återställningen vilken måste ske efteråt. Efter att drevet vinklats typ 6grader, dragit ut kontaktstycket i 3sek och mer samt sätta i hop det skall en varnings summer höras. Har försökt flera ggr även med nytt kontaktdon då befintliga hade korroderat/defekt så trodde först det var felet men larmet kvarstår! Det står Driver oil quality sensor! Är det nivån som menas eller kvalitén på oljan? Oljan ser fin ut på oljestickan! Några tips då jag är lekman på detta och vad jag hört är detta inget vanligt med sensorer på dreven, vanligtvis på båtar från staterna. Verkar även svårt att koppla ur detta diagnos system på drevet och bara köra diagnos över motorn, vilket allt verkar OK enligt mina analoga visare. Verkar som dessa två diagnossystem hör ihop i EVC,n. Kan dessa separeras? Är detta ett mjukvaruprogram som enkelt går att lyfta bort/lägga till avläsningar via givare/sensorer? I så fall kanske de kan tas bort med samma verktyg som typ det som kan läsa felkoder? Snälla detta är en djungel och jag behöver verkligen hjälp!! Detta är första året jag byter drevoljan så jag har inte fått detta larm tidigare. Larmet kommer efter att motorn kört sin själv diagnostik och den är OK "TRE KORTA PIP" SEN NÄR JAG VRIDER IGÅNG MOTORN SÅ KOMMER DET EN KORT TON VAR 5:E SEKUND. Larmet försvinner när jag gasar på eller bara åker iväg och kommer över ca.5knop. Fick hjälp att läsa felkoder och hade förutom (aktivt larm) Drive oil quality sensor MIL driver cicuit. Vad betyder MIL driver circuit) Hör felen ihop? Någon? Hade tydligen ett larm om vatten i bälgen så böt även bälgar då det fanns vatten där i. Är det någon i detta forum som har ideer vad jag skall leta efter eller kontakter till någon som kan detta. Mvh D Samma fråga TVÅ gånger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dangra 0 Postad 4 Juli , 2024 OJDÅ, JA så kan det gå🙃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 4 Juli , 2024 2 minuter sedan skrev Dangra: OJDÅ, JA så kan det gå🙃 Försök ta bort den ena så blir svaren inte så röriga att överblicka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser