Gå till innehåll
torsdag 03 oktober 2024
Dieselknekt

Kulfendrar, storlekar och förvaring

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har insett att jag nog kommer att behöva köpa ett par kulfendrar/klotfendrar för att kunna ta mig igenom slussar i sommar, och funderar kring lämplig storlek och hur de bäst kan förvaras under gång.

 

Min båt på 24 fot, och olika sidor rekommenderar olika storlekar.
Poly Ropes och Marinethings säger A1, på 28 cm, och Moory säger A3, på 46 cm.
Vilken storlek behövs?

Och finns det någon smidig lösning på hur de kan förvaras när de inte används? De "vanliga" fendrarna jag har förvaras i korgar, men jag har inte sett någon sådan lösning för kulfendrar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

46 cm på en 24 fotare känns mastigt. Hur skall du förvara de när de inte används?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på att ha ex.v fyra vanliga ”korvfendertar” och en planka på utsidan av dessa?

Klart att plankan kan ju vara svår att stuva undan också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag binder upp dem på pushpit. Har dubbla horisontella rör där så binder fast dem på det övre så den hänger mellan dem.

 

Jag köpte så stora att dom kan hänga i bakre änden av båten men fortfarande sticka ut då sidorna, då sidorna sveper in under båten ganska kraftigt just där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tips på en lite coolare fenderplankan om man inte vill ta drived eller en vanlig planka. 
Jag har gjord om det här hyllplanet från Bauhaus till en kombinerad fenderplanka och tillfälligt landgång.
Den har bark på sidan som jag slipade bort för att inte skräpa ner så mycket.
Den ger ett bra högklassig intryck på båten.😉

 

image.png.f871fb17d41b663ffdbc890cd665f6da.png
https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-med-bark-26x260-300x2000-mm?queryID=0253334980daad8cf9b3bea7355f5f97&objectID=562073&indexName=nordic_production_sv_products

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du tänkt på att ha ex.v fyra vanliga ”korvfendertar” och en planka på utsidan av dessa?

Klart att plankan kan ju vara svår att stuva undan också.

Det vanliga är att man surrar den i mantåget när den inte används och där tar den nästan ingen plats.

 

Metoden med planka är utmärkt och löser flera problem än vad kulfendrar gör.

 

Screenshot_20240705-132039_Chrome.jpg.d0e7969314be0fdfe0679d020b53d253.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Den ger ett bra högklassig intryck på båten.😉

Snyggt!

Fast 700 spän för en tvåmetersplanka slår väl tom. de värsta priserna i båtbutikerna.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det vanliga är att man surrar den i mantåget när den inte används och där tar den nästan ingen plats.

 

Metoden med planka är utmärkt och löser flera problem än vad kulfendrar gör.

 

Screenshot_20240705-132039_Chrome.jpg.d0e7969314be0fdfe0679d020b53d253.jpg

 

 

Det är viktigt att man borrar hål för linorna tvärs igenom plankan, som på bilden. Om man inte gör så skadas linorna nästen med en gång.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Snyggt!

Fast 700 spän för en tvåmetersplanka slår väl tom. de värsta priserna i båtbutikerna.

Har man man motorbåt skall det vara snyggt. 😉

Jag köpte den kortare plankan. Kostade bara 400kr. 

 

IMG_9054.png

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev anuba:

Har man man motorbåt skall det vara snyggt. 😉

Jo, det är klart.

Den där hopknölade ikeapåsen i förgrunden är också till för att ge ett högklassig intryck gissar jag. 😉

 

Den är ju dessutom perfekt att lägga ett par klotfendrar i och knyta fast i mantåget. :)

Redigerad av Mackey
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, det är klart.

Den där hopknölade ikeapåsen i förgrunden är också till för att ge ett högklassig intryck gissar jag. 😉

 

Den är ju dessutom perfekt att lägga ett par klotfendrar i och knyta fast i mantåget. :)

Ikeapåsen är tyvärr ett nödvöndigt ont för att få webergrillen i land utan att tappa den i sjön. I Bohuslän finns det inte mycket annat att knyta i än dobbarna. 😉

 

Jag äger bara en klotfender för att går bara att gömma en styck under soffan. Det ser illa ut att ha för många putt-ifrån-korvar på pulpeten. De som jag har täcker redan 25% av sikten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev LuminaL:

jag binder upp dem på pushpit. Har dubbla horisontella rör där så binder fast dem på det övre så den hänger mellan dem.

 

Jag köpte så stora att dom kan hänga i bakre änden av båten men fortfarande sticka ut då sidorna, då sidorna sveper in under båten ganska kraftigt just där.

Håller fullständigt med!

Köpte till förra båten små klotfendrar, använda 1gång eller så och blev sedan liggande. Till nuvarande båt köptes stora som används väldigt flitigt! Hänger på utsidan i aktern när de inte används, valde orangea för att jag tänkte att om det blir en man över bord situation så slänger vi ögonaböj i en kulfender för att markera läget. Tycker de är väldigt bra vid långsidesförtöjning och i för och akter där segelbåtar oftast har en förmåga att smalna av betydligt i förhållande till motorbåtar ( lite generaliserat) vilket kan ställa till det beroende på vilken typ av båt du hamnar bredvid. En 24 fotare är oftast mindre än övriga båtar i hamnarna och då uppkommer ofta nämnda problem….

Också mkt smidigt att använda som ”running fender” om båten börjar driva och du behöver något att slänga mellan, då är det gott med en rejäl blåsa👍.

Allt som allt så är olägenheten att släpa på stora fendrar mindre än att vara utan.

 

Hälsningar

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...