StefanX 0 Postad 15 Augusti , 2005 En enkel fråga Finns det någon skillnad mellan toppen på AQ151C (B230) och mostvarigheten på en bilmotor. Mao kan jag ta toppen från en bil-B230 och sätta den på min marina AQ151C-motor Häls Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 15 Augusti , 2005 AQ151 motorerna har från fabrilken en 1000531 topp, med V kamaxel. Motsvarande topp finns i bilmotorer ENDAST: B230ET, 1985-1987 (740) B230FX 1991-1993 (borde vara 240, om jag minns rätt) Och samma topp finns även på AQ131 (230) och alla AQ151 (250) penta modeller. Motsvarande kamaxel finns ENDAST på volvo 740: B200E B230E Om du sätter den vanliga 1000530 toppen på din AQ151:a, mistar du ca 5-6hk av toppeffekten. Kompisen min gjorde samma byte, på sin AQ151B, satte på en bils 530 topp, och orginal kammen (V), och sade att han inte märkte någon större skillnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanX 0 Postad 16 Augusti , 2005 Hej Tack ett utmärkt svar, jag kikade lite på bildelsbasen.se och hittar en massa 1000530-toppar men bara någon enstaka 1000531-topp. De fåtal 1000531-toppar jag hittade hade gått många mil. Förstod jag dig rätt i att 1000530-topp funkar bra att sätta på en AQ151, vet du skillnaden mellan 1000530-topp och 1000531-topp och vad är en V-kam resp. A-kam Känns som att det är viktigt att toppen är bra med få så landmil som möjligt eller ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser