Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
StefanX

AQ151C (VP250A) byta topp

Rekommendera Poster

En enkel fråga

Finns det någon skillnad mellan toppen på AQ151C (B230) och mostvarigheten på en bilmotor.

 

Mao kan jag ta toppen från en bil-B230 och sätta den på min marina AQ151C-motor 

 

Häls Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ151 motorerna har från fabrilken en 1000531 topp, med V kamaxel.

 

Motsvarande topp finns i bilmotorer ENDAST:

B230ET, 1985-1987 (740)

B230FX 1991-1993 (borde vara 240, om jag minns rätt)

 

Och samma topp finns även på AQ131 (230) och alla AQ151 (250) penta modeller.

 

Motsvarande kamaxel finns ENDAST på volvo 740:

B200E

B230E

 

Om du sätter den vanliga 1000530 toppen på din AQ151:a, mistar du ca 5-6hk av toppeffekten.

 

Kompisen min gjorde samma byte, på sin AQ151B, satte på en bils 530 topp, och orginal kammen (V), och sade att han inte märkte någon större skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack ett utmärkt svar, jag kikade lite på bildelsbasen.se

och hittar en massa 1000530-toppar men bara någon enstaka 1000531-topp.

De fåtal 1000531-toppar jag hittade hade gått många mil.

 

 

Förstod jag dig rätt i att 1000530-topp funkar bra att sätta på en AQ151, 

 

vet du skillnaden mellan 1000530-topp och 1000531-topp och vad är en V-kam resp. A-kam

 

 

Känns som att det är viktigt att toppen är bra med få så landmil  som möjligt eller ??

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...