Gå till innehåll
fredag 04 oktober 2024

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Whale supersub 650. Nu till min fråga. Jag förstår inte, lite korkat, hur jag ska koppla den. Måste jag använda en switch eller går det att koppla direkt till batteriet. Pumpen är automatisk och verkar bra men får inte stopp på den. Mvh en förhoppningsvis torrskodd kapten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den skall stoppa automatisk när vattennivån är låg. Har den 2 eller 3 ledningar ut? Gör den inte det verkar det vara något fel. Optimalt är att koppla den över en strömbrytare men oavsett skall den avsäkras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8963DD52-FA82-4A90-B40F-904C75F5FFA7.png.2877f3485c537140b01c90ee57726645.pngCF9E0ECF-5291-448D-82BB-80F49DD2C9F1.jpeg.0b1fb37a0ddb858e75870daf5cbcbb9b.jpeg

 

Lustigt att länspumpar diskuteras så flitigt just idag.

Det översta schemat visar hur jag brukar koppla, det nedersta är tillverkarens rekommendationer.

Läs i de andra aktuella länspumps trådarna!

Det är viktigt att iallafall länspumpens automatik kopplas före huvudbrytaren/batteriavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Men jag blir ändå inte klok på hur jag ska koppla batteri-switch- pump.. har provat med att koppla enbart till batteriet brun och svart kabel. Utrelämnade vit.  Men då fungerar inte auto. Har prova med Switch och  uteslutit vit kabel men då blir det bara på/ av ingen auto. 
 

Hade hjälp av en kille idag men han blev lika förundrad hur man skulle koppla. Tacksam för ert stöd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Steffe22:

Tack. Men jag blir ändå inte klok på hur jag ska koppla batteri-switch- pump.. har provat med att koppla enbart till batteriet brun och svart kabel. Utrelämnade vit.  Men då fungerar inte auto. Har prova med Switch och  uteslutit vit kabel men då blir det bara på/ av ingen auto. 
 

Hade hjälp av en kille idag men han blev lika förundrad hur man skulle koppla. Tacksam för ert stöd. 

E46FBA0F-68FF-468A-B322-1819EB59B4CD.jpeg.0ca9aaf3a8a98c18e9a84a4e656659b2.jpeg

 

Har du en likadan som den på bilden? Eller kanske annan modell fast samma fabrikat?

Eller en pump av annat fabrikat?

Det är ju inte säkert att kabelfärgerna är desamma på olika pumpar.

Svart är ju ganska säkert minus, på min pump är det sedan två bruna, den ena av dessa har vita sträck, minns inte vilken som är vilken.

Men det verkar ju som du trots allt kopplat rätt!

Du måste  ju välja om pumpen skall gå kontinuerligt eller på automatik.

Svart till minus och vit till plus är manuellt läge.

Svart till minus och brun till plus är automatiskt läge.

C9BDD66B-D411-46BF-9E4D-1C5F7D649D98.jpeg.41cc727b8d11deb38f90bc8c870d5fa9.jpeg

Sedan måste du ha en omkopplare, en enpolig med två eller tre lägen.

Du behöver en sådan som den på bilden, eller en snarlik.

I den mittersta anslutningen kopplar du plus från batteri-säkringsdosan.

I den vänstra vit kabel och i den högra brun kabel.

Med denna kan du då välja automatik eller manuell körning av pumpen.

 

Den på bilden är en on-on, alltså bara två lägen.

Det finns även dom som är on-off-on då finns det en  läge i mitten där ingenting är inkopplat.

Sedan finns det varianter på dessa, som exempelvis;  (on)-off-on, där parentesen betyder att det läget är återfjädrande.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar koppla så här.

Svart sladd till jord.

Brun sladd kontinuerlig ström helst direkt från batteriet, nivå brytaren styr start o stopp av pumpen automatiskt.

Vit sladd via 2 polig brytare för manuell start o stop av pumpen.

Självklart avsäkrat med lämplig säkring på både brun o vit sladd

 

Att kunna bryta automatiken med brytare (brun sladd) känns fel eftersom man är gammal o glömsk o garanterat kommer att glömma att automatiken är avstängd eller oavsiktligt stänga av automatiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Jag brukar koppla så här.

Svart sladd till jord.

Brun sladd kontinuerlig ström helst direkt från batteriet, nivå brytaren styr start o stopp av pumpen automatiskt.

Vit sladd via 2 polig brytare för manuell start o stop av pumpen.

Självklart avsäkrat med lämplig säkring på både brun o vit sladd

 

Att kunna bryta automatiken med brytare (brun sladd) känns fel eftersom man är gammal o glömsk o garanterat kommer att glömma att automatiken är avstängd eller oavsiktligt stänga av automatiken.

Jag hade ju en gång en massa olja i kölsvinet som den automatiska icke avstängbara pumpen ville pumpa ut… Men du har ändå en poäng i det du skriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade ju en gång en massa olja i kölsvinet som den automatiska icke avstängbara pumpen ville pumpa ut… Men du har ändå en poäng i det du skriver. 

Tja behöver man stänga av automatiken så är det väl bara ta ur säkringen.

Olja i kölsvinet är ju inte så vanligt, tror det är vanligare med vatten i svinet🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Angående supersub 650 så undrar jag om det kan bli för trångt för den att få sensorn att fungera? Det är väldigt trångt i kölen.
Men jag är tveksam till att det kan vara orsaken till att den bara kan köras manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Steffe22:

Ok. Angående supersub 650 så undrar jag om det kan bli för trångt för den att få sensorn att fungera? Det är väldigt trångt i kölen.
Men jag är tveksam till att det kan vara orsaken till att den bara kan köras manuellt.

Jag vet inte om det skall ha någon inverkan.

Moderna automatiska länspumpar har en elektronisk nivåvakt, dom brukar fungera så att när vattnet når två stift, så startar pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Steffe22:

Jag har skaffat en Whale supersub 650. Nu till min fråga. Jag förstår inte, lite korkat, hur jag ska koppla den. Måste jag använda en switch eller går det att koppla direkt till batteriet. Pumpen är automatisk och verkar bra men får inte stopp på den. Mvh en förhoppningsvis torrskodd kapten.

Jag hade en likadan pump. Kopplade brun till plus, svart till minus direkt på eget batteri. Uteslöt vita kabeln då den är för knappfunktion. Min funkade perfekt tills den brann förra hösten. Köpte nu en annan på Moory.

 

Men som jag skrev ovan, så funkade det perfekt för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...