Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Natrixx

Spelar säkringens placering någon roll?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Om jag kopplar min automatiska länspump direkt till batteriet...spelar det sist och slutligen någon roll om säkringen läggs mellan batteriets minuspol och pumpen eller mellan batteriets pluspol och pumpen?

 

Undrar

 

   Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så länge den inte är kopplad till något annat spelar det - i princip - ingen roll.

 

Men eftersom det är vanligt med gemensam minus då denna ofta är nollreferens i elsystemet, så kan det finnas en risk att den i framtiden delar minus med något annat, när någon sett den svarta och kopplat in minuskabeln från något annat där. Har den i sin tur höljet till minus eller annat ihopkopplat kan det bli en "bakväg" till batteriets minuspol. Och säkringen i minusledaren blir då förbikopplad.....

 

Ett annat scenario skulle kunna vara att dess pluskabel vid motorn/pumpen kommer lös och går emot en annan minus eller hölje på något. Då brinner pluskabeln, om du inte konsekvent har säkringar på alla minus istället för plus.

 

Hursomhelst är det alltså viktigt med tydlighet om man avviker från det som är "standard". Och oavsett så skall säkringen sitta nära kraftkällan, dvs batteriet, så den kan skydda kablarna.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8FCCD1A7-E45F-4BA9-8C47-5F0F1A3B11BD.jpeg.cb6b0e87273c562cde455e417d89c69d.jpeg

Så brukar det se ut i manualen.

 

021CD531-B9EE-4B4C-8CD2-608C807A8871.png.eabef2fdab50eaeeeb5fc8a383234e16.pngOch så här brukar jag koppla automatiska länspumpar. Men det är bäst att ha en omkopplare med bara två lägen, automatik/tvångskörning. Risken är annars att glömma omkopplaren i läget ”avstängd”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för utförliga svar! Bakgrunden till min fråga är helt enkelt den att jag har *två* länspumpar som jag skulle vilja koppla till samma omkopplare. 

 

Med Georgs övre koppling skulle säkringen styra båda pumparna (?), vilket leder till att båda är ur funktion då säkringen går. Med nedre kopplingen blir det fyra säkringar efter omkopplaren (?) vilket känns för komplicerat, plus att de befinner sig för långt från batteriet.

 

Genom att koppla säkringen till minuspolen räcker det med en säkring per pump och vardera pumpen går fast den andra skulle bränna säkringen.

 

Så här har jag grubblat...jag hör gärna kommentarer och korrigeringar till mitt resonemang.

Redigerad av Natrixx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

 

 

Hursomhelst är det alltså viktigt med tydlighet om man avviker från det som är "standard". Och oavsett så skall säkringen sitta nära kraftkällan, dvs batteriet, så den kan skydda kablarna.

Varför inte en säkring på varje pluskabel efter brytaren.Tycker det verkar mycket enklare.Ronnie

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Natrixx:

Tack för utförliga svar! Bakgrunden till min fråga är helt enkelt den att jag har *två* länspumpar som jag skulle vilja koppla till samma omkopplare. 

 

Med Georgs övre koppling skulle säkringen styra båda pumparna (?), vilket leder till att båda är ur funktion då säkringen går. Med nedre kopplingen blir det fyra säkringar efter omkopplaren (?) vilket känns för komplicerat, plus att de befinner sig för långt från batteriet.

 

Genom att koppla säkringen till minuspolen räcker det med en säkring per pump och vardera pumpen går fast den andra skulle bränna säkringen.

 

Så här har jag grubblat...jag hör gärna kommentarer och korrigeringar till mitt resonemang.

Två länspumpar skall ju fungera oberoende av varandra. Om säkringen går till den ena eller att den blir igentäpt av skräp, skall den andra forfarande fungera. Jag föreslår då två helt oberoende system, om du har mer än ett batteri ombord så kan man ju för säkerhetskull koppla länspumparna till olika batterier. Men dom skall ju fungera när huvudbrytaren, batteriavskiljaren är avslagen.

Men klart att det går att koppla två länspumpar till samma strömbrytare.

 

Säkringar är till för att skydda kablarna, säkringar skall dimensioneras efter kanelarean och efter kabelns längd x 2.

Och vad som är väldigt viktigt är att säkringar placeras så nära batteriet som det bara är möjligt. Man vill inte ha några osäkrade kablar i onödan.

Här är en kalkylator för kabellängd och kabelarea. Tänk på att multiplicera kabellängden med två, strömmen skall ju ledas tillbaka till batteriet igen.

 

Men så har jag det inte själv och det är obra;

Jag har två elektriska länspumpar, en fet membranpump som suger i kölsvinet, men den lämnar alltid litet kvar, därför har jag monterat en mindre centrifugalpump på samma sugslang, längst ut. Båda pumparna startar samtidigt, och evakuerar vattnet i samma slang, dom styrs enbart av en elektronisk nivåvakt, jag kan inte varesig starta eller stoppa pumparna manuellt, annat än att ta ur säkringarna. Det är liksom ”finn minst fem fel” så gör inte så!
Dessa pumpar är kopplade till ett separat batteri som inte kan stängas av med en huvudbrytare. Och laddas förutom av generatorn även av en 50W solcellspanel (larm, värmare, radions minneskrets och en del andra saker försörjs också av detta batteri).

Att den automatiska länspumpen inte gick att stänga av var väldigt generande när motorns oljekylare läckte och det rann ut motorolja i kölsvinet….  Så hela den kopplingen skall göras om, nån gång…
 

Men jag har också en helt manuell stor membranpump som suger bra, jag bytte membranet för ett par säsonger sedan och var glad att det finns reservdelar till den pumpen, för den är dyr och jag har ett membran i reserv.

 

Jag anser att membranpumpar, både elektriska och manuella, är överlägsna som länspumpar. Man kan placera själva pumpen en bra bit upp och låta en slang gärna med en sil, gå ned till skrovets lägsta punkt. Men jag har även vanlig elektrisk lågprofilpump, samt ytterligare en liten elektrisk kopplad med slang och kabel med krokodilklämmor att ta till eller låna ut i nödfall. Den har ju visat sig vara bra att länspumpa gummibåten med då det regnat en hel del senaste dagarna, det finns redan el i gummibåten till en liten elektrisk utombordare.


Kabelklipp och små bitar av kabelisolering är inte alls bra att ha i kölsvinet, kölskrapen. Sådant fatsnar i centrifugalpumpens impeller och i membranpumpens backventiler. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Varför inte en säkring på varje pluskabel efter brytaren.Tycker det verkar mycket enklare.Ronnie

För antingen blir det 4 säkringar och inte 2 eller så bryter säkringen båda pumparna, inte bara ena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Två länspumpar skall ju fungera oberoende av varandra. Om säkringen går till den ena eller att den blir igentäpt av skräp, skall den andra forfarande fungera. Jag föreslår då två helt oberoende system, om du har mer än ett batteri ombord så kan man ju för säkerhetskull koppla länspumparna till olika batterier. Men dom skall ju fungera när huvudbrytaren, batteriavskiljaren är avslagen.

Men klart att det går att koppla två länspumpar till samma strömbrytare.

 

Säkringar är till för att skydda kablarna, säkringar skall dimensioneras efter kanelarean och efter kabelns längd x 2.

Och vad som är väldigt viktigt är att säkringar placeras så nära batteriet som det bara är möjligt. Man vill inte ha några osäkrade kablar i onödan.

Här är en kalkylator för kabellängd och kabelarea. Tänk på att multiplicera kabellängden med två, strömmen skall ju ledas tillbaka till batteriet igen.

 

Men så har jag det inte själv och det är obra;

Jag har två elektriska länspumpar, en fet membranpump som suger i kölsvinet, men den lämnar alltid litet kvar, därför har jag monterat en mindre centrifugalpump på samma sugslang, längst ut. Båda pumparna startar samtidigt, och evakuerar vattnet i samma slang, dom styrs enbart av en elektronisk nivåvakt, jag kan inte varesig starta eller stoppa pumparna manuellt, annat än att ta ur säkringarna. Det är liksom ”finn minst fem fel” så gör inte så!
Dessa pumpar är kopplade till ett separat batteri som inte kan stängas av med en huvudbrytare. Och laddas förutom av generatorn även av en 50W solcellspanel (larm, värmare, radions minneskrets och en del andra saker försörjs också av detta batteri).

Att den automatiska länspumpen inte gick att stänga av var väldigt generande när motorns oljekylare läckte och det rann ut motorolja i kölsvinet….  Så hela den kopplingen skall göras om, nån gång…
 

Men jag har också en helt manuell stor membranpump som suger bra, jag bytte membranet för ett par säsonger sedan och var glad att det finns reservdelar till den pumpen, för den är dyr och jag har ett membran i reserv.

 

Jag anser att membranpumpar, både elektriska och manuella, är överlägsna som länspumpar. Man kan placera själva pumpen en bra bit upp och låta en slang gärna med en sil, gå ned till skrovets lägsta punkt. Men jag har även vanlig elektrisk lågprofilpump, samt ytterligare en liten elektrisk kopplad med slang och kabel med krokodilklämmor att ta till eller låna ut i nödfall. Den har ju visat sig vara bra att länspumpa gummibåten med då det regnat en hel del senaste dagarna, det finns redan el i gummibåten till en liten elektrisk utombordare.


Kabelklipp och små bitar av kabelisolering är inte alls bra att ha i kölsvinet, kölskrapen. Sådant fatsnar i centrifugalpumpens impeller och i membranpumpens backventiler. 

 

 

Tack igen för utförligt svar, bra poänger du lyfter fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har precis satt in en extra länspump (mest för att den orginalmonterade inte sitter på normalt lägsta punkten) och har då kopplat den ena till start och den nya till förbrukningsbatteriet. Sitter en vanlig Carling på-av switch för att tvångsköra orginalpumpen men jag har köpt en tvåpolig på-av-på så kan jag köra vilken som manuellt utan att montera fler switchar. Tvåpolig för att inte koppla ihop batterierna genom pumpen om man skulle råka slå på den manuellt när den inbyggda automatiken kör.

 

Nackdelen är förstås att jag inte kan tvångsköra båda samtidigt, men eftersom båda har automatiskt tillslag så vet jag inte riktigt vad nyttan skulle vara.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...