Gå till innehåll
torsdag 03 oktober 2024
saltpeter

Livslängd solceller

Rekommendera Poster

Hej ! Har en liten solcell som ligger på luckgaraget, är mer än 20 år gammal. Hur länge funkar en solcell, kan de funka för evigt? 

 

Finns det någon statistik på detta

 

Modellen är tunn, som man kan gå på och limmad mot däck med sikaflex. 

 

Har sett många intressanta trådar om solceller här men ingen om bäst före datum. 

 

Med vänlig hälsning, 

 

PS anledningen att vi börjar fundera är att vi "upplever" att den inte laddar så mycket som den gjorde förr, men det kan förstås bero på kablar och anslutningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev saltpeter:

Hej ! Har en liten solcell som ligger på luckgaraget, är mer än 20 år gammal. Hur länge funkar en solcell, kan de funka för evigt? 

 

Finns det någon statistik på detta

 

Modellen är tunn, som man kan gå på och limmad mot däck med sikaflex. 

 

Har sett många intressanta trådar om solceller här men ingen om bäst före datum. 

 

Med vänlig hälsning, 

 

PS anledningen att vi börjar fundera är att vi "upplever" att den inte laddar så mycket som den gjorde förr, men det kan förstås bero på kablar och anslutningar. 

Jag köpte min första solcell 1988 eller 1989 (minns inte exakt år). Det var modellen med en aluminiumram. Jag var tveksam till hållfastheten, tålde den att stå på då jag tänkte lägga den på luckgaraget? Försäljaren på båtmässan la ner den på golvet och klev upp på den, sedan fick jag hoppa lite själv på den. Det blev köp o montering på luckgaraget. Tre år senare bytte jag båt och flyttade då panelen till luckgaraget på nya båten (solceller var ruggigt dyra på den tiden...). 'Drygt 20 år senare såldes båten å nye ägaren hade den sedan i tio år. Näste ägare ville ha mer effekt o bytte ut panelen mot en större (eller om det blev två). Så livslängden på den panelen var ca 35 år. Redan efter 15-20 år gick det att se sprickor i cellerna, det hade klivits rätt mycket på den genom åren,  men panelen levererade fortfarande ström. Dessvärre kontrollmätes aldrig strömmen varken vid första montering eller då jag sålde båten.

 

I samband med solcellsprojekt i bostaden så hade jag en del kontakt med solcellsfirmor. De berättade att en av de äldsta solpanelinstallationerna på fastighet är över fyrtio år. Växelriktarna har bytts några gånger o varje gång har installationen levererat mer effekt då förlusterna i vx-riktarna blivit lägre. De panelerna sitter på tak där de inte klivs på men har fått utstå sol, regn o snö under dessa över fyrtio år.

 

Våra nya platta o böjliga paneler blir kanske inte lika gamla då det flexar mer i dem vid belastningar.

 

Dina tankar om kabelförluster är kanske inte helt fel. Om skarvar sitter utsatta på däck så kan de ju oxidera. Testa att motionera anslutningarna eller byt kablar. Mät gärna före o efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har försökt läsa om detta inför eventuellt köp för några år sen, så upplevde jag att många som skaffat böjbara och monterat dem på däck så de gås på, upplevt att de tappat effekt eller helt gått sönder efter rätt få år. Många har nog mer effekt än de oftast behöver och märker inte om 20-30 procent försvinner på några år.

 

Hårda paneler lär hålla lääänge!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns det likheter på förbättring av verkningsgrad på växelriktare och regulatorer för solpaneler?

 

Får erkänna att Victrons app för regulatorer & laddare är flitigt använda på våran båt, speciellt nu vid intrimning av ny generator.

Att mäta är att veta tex om gammal solpanel ger skapligt med ström eller inte.

 

Förstår inte att vissa böjbara solpaneler görs i svart, sägs att verkningsgraden minskar på solupphettade solpaneler.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen uppgift om hur länge panelerna håller men helt klart är att de som monteras på däck/tak ger sämre effekt än de som monteras med luft under. Om jag jämför de två jag har limmade på taket på 88 W med den på 135W jag har hängande över akterdäck ger den senare ca 50% mer än de limmade. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev skippeer:

Finns det likheter på förbättring av verkningsgrad på växelriktare och regulatorer för solpaneler?

 

Får erkänna att Victrons app för regulatorer & laddare är flitigt använda på våran båt, speciellt nu vid intrimning av ny generator.

Att mäta är att veta tex om gammal solpanel ger skapligt med ström eller inte.

 

Förstår inte att vissa böjbara solpaneler görs i svart, sägs att verkningsgraden minskar på solupphettade solpaneler.

Kul att höra, installerade faktiskt Victron 712 smart batterimätare idag, så nu får man lättare att hålla koll. Ska oxå ta och läsa på om de andra trådarna här så kan man nog klara sommaren på bästa sätt. Hittills har elen inte varit något problem ombord. Funderar på om det är smartast att stänga av kylen (eller inte) när man inte är i båten, men det kan man förstås testa med den nya batteriövervakningen. Känns om att kylstarten suger ur batteriet rejält under den första perioden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

När jag har försökt läsa om detta inför eventuellt köp för några år sen, så upplevde jag att många som skaffat böjbara och monterat dem på däck så de gås på, upplevt att de tappat effekt eller helt gått sönder efter rätt få år. Många har nog mer effekt än de oftast behöver och märker inte om 20-30 procent försvinner på några år.

 

Hårda paneler lär hålla lääänge!

Det är skillnad i levererad effekt på olika fabrikat. Första omgången på nuvarande båt gav mindre än 30% av utlovad effekt. Det var "noname-paneler". Båda panelerna var lika dåliga. Jag gjorde ett enkelt test att växelvis använda de monterade 100W-panelerna och en lös 30W-panel. 30W-panelen gav mer effekt... Jag reklamerade självklart o panelerna byttes till en ny omgång av samma noname-fabrikat (man är rätt svag som konsument när man bara beställt "100 W paneler"). De utbytta panelerna verkade inledningsvis ge mer effekt men efter ett tag så var det samma låga effekt som de tidigare. Ny reklamation och då byttes de till Sunbeampaneler. Dessa gav god effekt tills de på grund av misslyckad installation "kortslöts och dog." Ny reklamation (den här gången var den den misslyckade installationen). De nya panelerna (Sunbeam Tough) monterade jag själv och de fungerar fortfarande enligt förväntan. Även om det blev många byten så tog installatören sitt ansvar och bytte paneler tills de fungerade (de hade även bytt sista omgången men jag ville inte vänta och erbjöd mig att göra bytet själv.).

 

För de hårda 335W-paneler som installerades i fastighetsinstallationen kalkylerade leverantören med 0,3% effektminskning årligen när de gjorde effektkalkylen över tiden. Men de panelerna är inget för små fritidsbåtar...

 

Jag misstänker i likhet med dig att mjuka paneler kan ha större effektminskning men 20-30% tror jag inte att en kvalitetspanel tappar. Däremot kan "nonamepaneler" tydligen vara riktigt dåliga vilket jag upplevt å då tog det inte "några år" utan gick väldigt fort att tappa 70% av utlovad effekt. Sen vet jag inte om nonamnepanelerna presterade 100W ens när de var nyinstallerade, jag mätte aldrig med mätinstrument.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev saltpeter:

- - -

Funderar på om det är smartast att stänga av kylen (eller inte) när man inte är i båten, men det kan man förstås testa med den nya batteriövervakningen. Känns om att kylstarten suger ur batteriet rejält under den första perioden. 

Vår 75 liters Isotermbox (vattenkyld) startas vid sjösättning och stängs av vid upptagning, ca 6-7 grader C i boxen. 200W solpaneler räcker för att strömförsörja den o batteriet på 300Ah (AGM) var alltid fullt när vi kom till båten (kan så klart saknas någon Ah om det varit mycket gråväder men aldrig mer än någon enstaka procent av batterikapaciteten). Batterierna höll i elva säsonger så de verkade inte ha stressats ihjäl av kylboxen. (Numera 250Ah LFP men de har för kort tid för utvärdering - de är beräknade att klara konstant påslagen kylbox och hitintills har det fungerat)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Lintott:

Jag misstänker i likhet med dig att mjuka paneler kan ha större effektminskning men 20-30% tror jag inte att en kvalitetspanel tappar. Däremot kan "nonamepaneler" tydligen vara riktigt dåliga vilket jag upplevt å då tog det inte "några år" utan gick väldigt fort att tappa 70% av utlovad effekt. Sen vet jag inte om nonamnepanelerna presterade 100W ens när de var nyinstallerade, jag mätte aldrig med mätinstrument.

 

Jag påstod inte att de tappar det, utan jag skrev så som exempel på förlust en användare med halvdålig koll förmodligen inte märker vid normal användning.

Men när det gäller de "mjuka" så handlade det knappast om kvalitetsbrister i de många exempel och vittnesmål jag läste mig till, utan mer att de är så utsatta, kanske monterats med för stor böjning, utsatts för punktdeformationer pga lokalt sviktande underlag när nån gått på dem. Inte panelernas fel i sig, utan montering och användningssättet. Det går inte att komma ifrån att en montering direkt mot en hård yta, som man sen går på, är långt från optimal eller snäll...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Jag köpte min första solcell 1988 eller 1989 (minns inte exakt år). Det var modellen med en aluminiumram. Jag var tveksam till hållfastheten, tålde den att stå på då jag tänkte lägga den på luckgaraget? Försäljaren på båtmässan la ner den på golvet och klev upp på den, sedan fick jag hoppa lite själv på den. Det blev köp o montering på luckgaraget. Tre år senare bytte jag båt och flyttade då panelen till luckgaraget på nya båten (solceller var ruggigt dyra på den tiden...). 'Drygt 20 år senare såldes båten å nye ägaren hade den sedan i tio år. Näste ägare ville ha mer effekt o bytte ut panelen mot en större (eller om det blev två). Så livslängden på den panelen var ca 35 år. Redan efter 15-20 år gick det att se sprickor i cellerna, det hade klivits rätt mycket på den genom åren,  men panelen levererade fortfarande ström. Dessvärre kontrollmätes aldrig strömmen varken vid första montering eller då jag sålde båten.

 

I samband med solcellsprojekt i bostaden så hade jag en del kontakt med solcellsfirmor. De berättade att en av de äldsta solpanelinstallationerna på fastighet är över fyrtio år. Växelriktarna har bytts några gånger o varje gång har installationen levererat mer effekt då förlusterna i vx-riktarna blivit lägre. De panelerna sitter på tak där de inte klivs på men har fått utstå sol, regn o snö under dessa över fyrtio år.

 

Våra nya platta o böjliga paneler blir kanske inte lika gamla då det flexar mer i dem vid belastningar.

 

Dina tankar om kabelförluster är kanske inte helt fel. Om skarvar sitter utsatta på däck så kan de ju oxidera. Testa att motionera anslutningarna eller byt kablar. Mät gärna före o efter.

Vad är växelriktare ? finns det även i våra solceller på båt och bör bytas ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev saltpeter:

Vad är växelriktare ? finns det även i våra solceller på båt och bör bytas ? 

Nej, växelriktaren omvandlar panelens DC till AC, t ex för att kunna leverera ut på allmänna elnätet. Invertern, 12VDC>230VAC som många av oss har i båtarna är också en form av "växelriktare". Jämför "likriktare" som gör tvärtom och omvandlar växelström till likström.

 

Effektiviteten på växelriktare och - mer intressant för oss båtägare - en bra solpanelsregulator är idag nog såpass hög att den inte är en avgörande faktor för att behöva bytas i framtiden. Förbättringspotentialen är kanske bara max någon eller några få procent, då de idag i allmänhet redan ligger på över 90% effektivitet.

 

Jag har haft hårda solceller i olika sammanhang under 30 år. Jag upplevde att det kring 2005-2010 hände väldigt mycket på verkningsgraden, och panelen jag hade på båten kunde bytas mot en som inte var mycket större men som gav nästan dubbla effekten. Men framförallt upplever jag att  moderna paneler ger en uteffekt som är mycket mer linjär mot ljusinstrålningen, dvs de ger en hel del även om det är mulet. De gamla behövde ofta över en mycket tydligare ljuströskel för att börja producera ordentlligt. Observera att detta mest är en känsla/iakttagelse, men jag tror det ligger något i den......

 

Kiselplattorna som panelerna oftast är uppbyggda av är i grunden ganska sköra saker. I mina ögon är därför alla typer av flexibla paneler sämre m.a.p. livslängden. Visst finns det andra tekniker med polymerer (?) som också kan generera ström, men deras verklningsgrad är inte i paritet med "de vanliga".

Däremot kan en panel som inte utsätts för mekanisk påfrestning nog hålla mycket länge, och den elektriska degraderingen på en modern panel som köps idag och inte utsätts för extrem värme när den används kan nog räknas i fåtal procent per tiotal år.

 

Men temperaturen har stor påverkan, och ventilation bakom (eller om man kan limma en tunn panel på metall) kan ha stor inverkan. Upplevde detta väldigt tydligt på mina "huspaneler" vid en köldknäpp i början av maj (0-gradigt men fint väder). Trots att solen inte sken optimalt fick jag mer effekt från panelerna då än jag någonsin fått en vacker dag mitt i sommaren.

 

Så - varför är panelerna oftast svarta om de bör hållas svala ?

Det beror på att kiselmaterialet de är uppbyggda av ju är mörkt (eller mörkt blåskimrande), och inget man kan ändra/färga om på ett enkelt sätt. Inte om man vill bibehålla ljusgenomläppet och verkningsgraden i alla fall.

 

Som parentes kan nämnas att jag på själva solpanelerna som är monterade på huset har en effektgaranti om max 25% tapp på 30 år.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Det är skillnad i levererad effekt på olika fabrikat. Första omgången på nuvarande båt gav mindre än 30% av utlovad effekt. Det var "noname-paneler". Båda panelerna var lika dåliga. Jag gjorde ett enkelt test att växelvis använda de monterade 100W-panelerna och en lös 30W-panel. 30W-panelen gav mer effekt... Jag reklamerade självklart o panelerna byttes till en ny omgång av samma noname-fabrikat (man är rätt svag som konsument när man bara beställt "100 W paneler"). De utbytta panelerna verkade inledningsvis ge mer effekt men efter ett tag så var det samma låga effekt som de tidigare. Ny reklamation och då byttes de till Sunbeampaneler. Dessa gav god effekt tills de på grund av misslyckad installation "kortslöts och dog." Ny reklamation (den här gången var den den misslyckade installationen). De nya panelerna (Sunbeam Tough) monterade jag själv och de fungerar fortfarande enligt förväntan. Även om det blev många byten så tog installatören sitt ansvar och bytte paneler tills de fungerade (de hade även bytt sista omgången men jag ville inte vänta och erbjöd mig att göra bytet själv.).

Det ser ut som du har gjort en liknande resa som jag. Jag har också installerat om min 100W-panel fyra gånger varav en no-name Sunbeam-kopia. Jag har fått nya paneler från Sunbeam två gånger. Jag har både testat skruvat, limmat mycket, limmat lite och använt VHB-tejp. Alla metoder har sina för och nackdelar. Mitt problem var troligen att min monteringsyta var böjd både i X och Y-led. Förvisso inom Sunbeams gränser men de gick sönder ändå och tappade halva effekten.

 

Min slutsats är att det är svårt att installera stora mjuka solpaneler om man har tänkt att gå på dem. Om ni kan montera dem på ett slätt ställe och inte gå på dem som jag gör ökar det nog livslängden.

 

Sunbeam framförde att det är viktigt att panelen kan röra sig för temperaturväxlingar men de får inte röra sig så mycket att det flexar när man går på dem. Man kan märkt att Sunbeam har bytt strategi i frågan från att först rekommendera en rätt lös montering till att nu kräva hellimmat med tandspackel och ingen tätningsfog längs kanten.

 

Jag har ägt sex olika Sunbeam paneler sedan 2015 och jag har sett att de har gjort förbättringar hela tiden för att göra dem mer stabila även om de hela tiden har sagt att de är toppenbra.  Nu för tiden har de till exempel en silikonplatta runt kabelingångar för att den skall tåla mer.

Efter deras senaste pressrelease i Båtliv verkar det som de har mer förbättringar att göra när det gäller livslängd. 

 

image.png.8e3a71f8b1cc2b829c80f51de34782cb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

image.png.d0013742aca0e2a1d1434be3926c04d4.png

 

En femdimensionell panel ?  Är den holografisk eller kanske bygger på kvantgravitation ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Femte_dimensionen

Oseriöst reklamdravel som inte har ett skvatt med några extra dimensioner att göra 😉

 

Sedan skulle ju jag börja fundera på hur man kan se det som en sak att skryta med att ersätta en diods funktion med mikroprocessor. I synnerhet som man redan har problem med tillförlitlighet och livslängd. Däremot kan jag ana att den mer intelligenta bortkopplingen av vissa paneler kan vara ett sätt att få den att fungera längre i alla fall hyfsat, inte p.g.a. vissa celler skuggas som man anger som orsak (och som går att lösa i princip förlustfritt utan processor), utan för att den kan behövas för att identifiera och koppla förbi celler som helt enkelt gått sönder.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara fem skikt de menar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Kan det vara fem skikt de menar?

 

Det är nog de fem skikten de menar.  Jag hittade det här:

Tidigare hette det 5:e generation. Nyheten är troligen att de har döpt om de fem skikten till fem dimensioner. De har bara uppdaterat shoppen med det nya namnet.

Jag har nog haft "nyheten" i mina senaste paneler. 

Där försvann mina förhoppningar om ny tåligare design. 😕

 

 

https://www.sunbeamsystem.com/tough-series/

image.png.b409c121f977164fd90ad3291055c467.png

 

https://shop.sunbeamsystem.com/product/tough-114w-black-flush-solar-panel-no-holes/

image.png.c6afc16f406be42259e7328f213bea24.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev saltpeter:

Vad är växelriktare ? finns det även i våra solceller på båt och bör bytas ? 

Dom växelriktare som diskuterades hör till det ”fastighetstekniska”.

 

Men många av oss har mindre växelriktare ombord, som omvandlar 12 volt likspänning till 230 volt växelspänning, samma som hemmet i vägguttaget. Detta för att driva elektriska hemmagrejer man inte kan vara utan till sjöss… kaffebryggare, hårfön, elektrisk borrmaskin… etc.

Dessa växelriktare kallas även för ”inverters” och finns med olika kapacitet och i olika kvaliteter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Dom växelriktare som diskuterades hör till det ”fastighetstekniska”.

 

Men många av oss har mindre växelriktare ombord, som omvandlar 12 volt likspänning till 230 volt växelspänning, samma som hemmet i vägguttaget. Detta för att driva elektriska hemmagrejer man inte kan vara utan till sjöss… kaffebryggare, hårfön, elektrisk borrmaskin… etc.

Dessa växelriktare kallas även för ”inverters” och finns med olika kapacitet och i olika kvaliteter.

Det går att använda solpaneler i andra sammanhang än för att ladda 12V båtbatterier.

 

De växelriktare vi installerade gjorde om 760V DC från 500 st 335W solpaneler till trefas 240V AC. Dessutom ett stamnät (760V) mellan fem hus så solenergin kan användas inom hela kvarteret (en vx-riktare i varje hus) oberoende av vilket hustak solen lyser på. Ett LFP-batteri i ett av husen laddas av solpanelerna sommartid och från elnätet under natten vintertid för att användas under höglasttid. Detta gick att realisera när monopolet för elnätsbolagen ändrades för några år sedan. Vi hade redan dragit kablarna så det var bara att ansluta i de olika husen.

 

Innan lagen ändrades och vi kunde koppla samman DC-nätet så fick vi betala Vattenfall elöverföringsavgift för att skicka ström mellan husen till samma kostnad som om vi hämtat elen från elkraftverken i Norrland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År 1983 var jag nyutexaminerad elektriker. Min morbror hade varit utomlands och köpte med sig två 36 watts solpaneler och två regulatorer. Jag fick uppdraget att montera dem och dra kablar för belysning, en på hans sommarstuga, den andra på bastun som låg en bit bort på samma tomt.

 

I början av 1990-talet drogs det el till morbrors sommarställe. Då plockade jag ner panelerna och regulatorerna och fick dem som en del av betalningen när jag drog ny "rikitg" el i stugan och bastun. Ena panelen lade jag upp på vår egen sommarstuga. Den andra sålde jag och monterade på köparens sommarstuga.

 

Några år senare drogs "rikitg" el fram även till den här stugan och jag blev i processen åter ägare till samma panel. Ett år senare renoverade jag mitt eget hus och på den tiden var halogenspottar det som skulle sitta i alla tak. Eftersom spottarna var 12 Volt så monterade jag panelen på mitt hus och kopplade spotlightbelysningen till ett batteri som den gamla panelen laddade. Halogenspottarna är numera uppdaterade till LED men samma panel förser dem fortfarande med el. När taket är snötäckt får jag ladda batteriet med en laddare förstås.

 

Panelerna är alltså över 40 år gamla och när jag testade den här hemma i nu i våras såg jag som mest 30 W. Den på sommarstugan fungerar fortfarande också helt normalt.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...