Mambo 76 Postad 3 Juli , 2024 Min 3-cyl Yanmar 3GMxxx har en remdriven vattenpump som börjat läcka lite vatten från ”baksidan” , alltså mellan impellern hus och remskivan. Det sitter skvallerkällor där. Går dessa pumpar att renovera, alltså byta packbox och lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 978 Postad 3 Juli , 2024 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Mambo: Min 3-cyl Yanmar 3GMxxx har en remdriven vattenpump som börjat läcka lite vatten från ”baksidan” , alltså mellan impellern hus och remskivan. Det sitter skvallerkällor där. Går dessa pumpar att renovera, alltså byta packbox och lager? Gjorde den reparationen för ett par år sedan. Handlade delar från kullager.se artikelnr framgår nedan. https://www.kullager.se/radialtatning-12x24x7-as Det finns ett skvallerhål bakom impellerdelen där det ska läcka så det upptäcks att det är dags att renovera. Om det inte läckte ut där så hade lagerna pajat i stället. Redigerad 3 Juli , 2024 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 175 Postad 3 Juli , 2024 (redigerade) Se till att verkligen få rostfria fjädrar i packboxarna. Annars blir de inte gamla. Märkte när jag bytte sist att även de "rostfria" är svagt magnetiska. Beror på fjädrarnas legering enligt säljaren. Så håll reda på vilka som är original och vilka som är rostfria ifall de levereras lösa att byta med. Redigerad 3 Juli , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 3 Juli , 2024 titta först om ytorna impellern arb. mot är felfria . mina såg ok ut 1000h bytte 1 packbox . funkar B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 978 Postad 3 Juli , 2024 43 minuter sedan skrev Hybro: Se till att verkligen få rostfria fjädrar i packboxarna. Annars blir de inte gamla. Märkte när jag bytte sist att även de "rostfria" är svagt magnetiska. Beror på fjädrarnas legering enligt säljaren. Så håll reda på vilka som är original och vilka som är rostfria ifall de levereras lösa att byta med. Radialtätningar levereras nog regelmässigt med fjäder i "vanligt stål" som sitter monterade vid leverans. De rostfria fjädrar jag beställde kom i en egen plastpåse å så fick jag pilla in dem själv. Fjädrarna i "orginaltätningarna" var rätt rostiga, det var nog en bidragande orsak till att de börjat läcka. Jag misstänker att Yanmar (eller deras pumpleverantör) fått en felaktig leverans av tätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser