Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
donaldduc

VP DP-SM problem med att få bort gimball

Rekommendera Poster

Försöker få bort gimball eller vad det heter.. Den del som rör sig på skölden. Den sitter med 4 bultar där nere men det verkar finnas en nedre styrtapp som sitter i skölden Någon som vet hur man kan få bort denna del? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker vi på samma del så sitter den även fast i styr armen högst upp.

 

Nr 33 sitter tajt i nedre bussning nr 2. Du kan behöva en avdragare för att få bort den. Du kan prova lätt med en kofot/bryt järn. Tänk på att det är aluminium och lätt går sönder.

IMG_9660.png

IMG_9662.png

IMG_9661.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wow. Du har helt rätt. Jag skall byta packning nr 7 och det är då den övre tappen som jag har problem med, Så du menar alltså att man skall få in en avdragare från ovansidan och trycka ner den övre styrtappen?  Vad jag har klurat och funderat och letat utan att förstå detta.  

Redigerad av donaldduc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packning nr 7 har även jag haft problem att byta. Jag fick bygga en egen avdragare som jag montera på samma sätt som nr 27 är monterad. Sedan hade jag en bult i mitten som tryckte ner gimbal.

När jag trodde gängan skull gå sönder tog jag en 2”4” och en handslägga och dunka till

på nedre vertikala ytan på gibal.

varige gång sa det pling och det gick att dra 1/6dels var till på bulten. Upprepades säkert 30gånger innan den kom loss.  
 

Avdragare är inte mitt påhitt. Fick tipset av någon här på forumet. Han hade dock svets. Jag gängade i 10mm svart stål.

IMG_9663.jpeg

IMG_9664.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...