Gå till innehåll
söndag 07 juli 2024
chrsan

Säkringar (fuse box) Sea Ray Sundancer 275 (2005)

Rekommendera Poster

Hej

Jag letar efter säkringslådan för 12v säkringar för det som får ström innefrån Huvudpanelen i salongen.

Jag vet var fuse box är för sittbrunn, lampor etc (under ratten). Men för de switchar som sitter inne i panelen dvs kyl, vattenpump, Stereo, Head System etc vet jag inte var jag ska lokalisera dem i båten. Jag har problem med att jag inte får ner ström till toa pumpen, så jag misstänker att det är en säkring som har gått.

När jag trycker på on-knappen till Head System så lyser det på panelen på toan. Så dit funkar det.

Någon som har erfarenhet av Sea Ray Sundancer eller likande som vet var jag ska börja leta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev No_jah:

Hej! Har tittat i manualen och följt diagrammet, men förstår inte var säkringarna sitter. Några i en annan tråd har antytt att de sitter bakom själva huvudpanel. Alltså bakom själva knappen. Har inte vågat skruva ut panelen dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev chrsan:

Hej! Har tittat i manualen och följt diagrammet, men förstår inte var säkringarna sitter. Några i en annan tråd har antytt att de sitter bakom själva huvudpanel. Alltså bakom själva knappen. Har inte vågat skruva ut panelen dock.

Det låter ju lite märkligt att man ska behöva skruva loss elpanelen för att komma åt säkringarna.

 

Har du någon bild på elpanelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ett svagt minne av att jag hade en säkringshållare för glassäkring inskruvad i panelen för toasystemet inne på toaletten på vår förra 275 -04, men kan ha fel.

Skärmbild 2024-07-03 144844.jpg

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev No_jah:

Det låter ju lite märkligt att man ska behöva skruva loss elpanelen för att komma åt säkringarna.

 

Har du någon bild på elpanelen?

 

IMG_0549.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag har ett svagt minne av att jag hade en säkringshållare för glassäkring inskruvad i panelen för toasystemet inne på toaletten på vår förra 275 -04, men kan ha fel.

Skärmbild 2024-07-03 144844.jpg

Menar du bakom panelen? Eller på panelen?

Så här ser min panel ut. Möjligtvis kan man skruva loss Main och Discharge Pump knappen och kolla bakom där.

IMG_0550.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nära huvudströmbrytaren har du en säkringspanel. En av dem heter antagligen "cabin main" Den matar alla 12 volts applikationer nere i båten. Sen är  troligen brytarna nere i kabinen är automatsäkringar som nedan bild. 

Lyser "head" när du slår på toan har du troligen ström fram. 

Lägg upp ett foto när du kollar spänningen på toapumpen

 

image.png.a6c28d36cc7ced1f00b00f14ed295d75.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev chrsan:

Menar du bakom panelen? Eller på panelen?

Så här ser min panel ut. Möjligtvis kan man skruva loss Main och Discharge Pump knappen och kolla bakom där.

IMG_0550.JPG

Jag är inte direkt nån fena på amerikansk båtel, men jag tycker ju att det ser ut som om det satt två automatsäkringar ovanför nyckelströmbrytaren i panelen på bilden, över texten ”HEAD” och ”DISCHARGE PUMP” prova att trycka på dessa! särskillt den högra av dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag är inte direkt nån fena på amerikansk båtel, men jag tycker ju att det ser ut som om det satt två automatsäkringar ovanför nyckelströmbrytaren i panelen på bilden, över texten ”HEAD” och ”DISCHARGE PUMP” prova att trycka på dessa! särskillt den högra av dem.

Det händer ingenting när jag trycker på dessa knappar. Möjligtvis så kan jag skruva loss dem och se om det finns någonting bakom knapparna. För det är ju konstigt att ingenting händer när man trycker på dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev mikaojje:

Nära huvudströmbrytaren har du en säkringspanel. En av dem heter antagligen "cabin main" Den matar alla 12 volts applikationer nere i båten. Sen är  troligen brytarna nere i kabinen är automatsäkringar som nedan bild. 

Lyser "head" när du slår på toan har du troligen ström fram. 

Lägg upp ett foto när du kollar spänningen på toapumpen

 

image.png.a6c28d36cc7ced1f00b00f14ed295d75.png

Ja, den heter CABIN MAIN och sitter i MAIN DC BREAKER panelen under handfatet bredvid huvudströmbrytaren för batterierna. Alla dessa knappar är påslagna. När jag trycker på Head System knappen i ruffen så lyser det i panelen på toan. Men när jag mäter spänningen nere vid pumpen så är det 0.00 ström där

IMG_1266[74].jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev chrsan:

Ja, den heter CABIN MAIN och sitter i MAIN DC BREAKER panelen under handfatet bredvid huvudströmbrytaren för batterierna. Alla dessa knappar är påslagna. När jag trycker på Head System knappen i ruffen så lyser det i panelen på toan. Men när jag mäter spänningen nere vid pumpen så är det 0.00 ström där

IMG_1266[74].jpg

Det som är förvirrande är att om man sätter på on-knappen på Head System så lyser det i panelen på toan. Vilket indikerar att strömmen kommer fram dit. Men jag är osäker på om det finns ytterligare en säkring på vägen ner i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev chrsan:

Det händer ingenting när jag trycker på dessa knappar. Möjligtvis så kan jag skruva loss dem och se om det finns någonting bakom knapparna. För det är ju konstigt att ingenting händer när man trycker på dem

Ok, det ser nämligen ut som om dessa är vanligt förekommande automatsäkringar, där den innersta delen ploppar ut när säkringen löser ut.

Klart att du kan skruva loss hela den panelen och se vad som finns där bakom den.

Skruvar du på den svarta ringen skulle jag tro att du skruvar loss hela den automatsäkringen så att den trillar ut på insidan av panelen.

Att texten ”POWER” lyser indikerar väl annars att du har spänning fram i panelen.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, det ser nämligen ut som om dessa är vanligt förekommande automatsäkringar, där den innersta delen ploppar ut när säkringen löser ut.

Klart att du kan skruva loss hela den panelen och se vad som finns där bakom den.

Skruvar du på den svarta ringen skulle jag tro att du skruvar loss hela den automatsäkringen så att den trillar ut på insidan av panelen.

Att texten ”POWER” lyser indikerar väl annars att du har spänning fram i panelen.

 

Ja jag har spänning fram till panelen på toan. För "POWER" lyser. Jag går bort till båten igen och testar att kolla bakom panelen på toan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström och spänning….

För att förstå vad det är du mäter så är ström och spänning två olika saker, som är beroende av varandra. Om du nu mäter spänningen vid exempelvis toapumpen och instrumentet visar på omkring 12 volt, betyder det ju att du har spänning fram, men det säger ingenting om strömmen, det passerar bara ström i ledningen när denna pump, eller vilken elektrisk grej som helst arbetar.

Spänning anges i V, volt och ström i A, ampere.

 

Men det är vi väl på det klara med, att pumpen inte går eftersom det inte kommer fram spänning till den. Och det kan ju då bero på att någon väl dold säkring löst ut, eller ett kontaktfel eller kabelbrott. Och då förutsätter vi ju att alla  nödvändiga strömbrytare är i läge ”on”.

 

Har du provat att med två enkla kablar från batteriet tillfälligt ge pumpen spänning och se om den börjar att arbeta (så att det då kan flyta ström i genom den…)?

 

Men var försiktig med att ansluta direkt till batteriet utan säkring emellan, kortsluter du kommer kabeln att brinna av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnade panelen på toan. Ser ut som det sitter 2 st 10 ampere dosor där. Det ska enligt manualen vara 20 ampere säkringar för Head System. Så det kan vara här problemet är 

IMG_1278.jpeg

IMG_1277.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev chrsan:

Öppnade panelen på toan. Ser ut som det sitter 2 st 10 ampere dosor där. Det ska enligt manualen vara 20 ampere säkringar för Head System. Så det kan vara här problemet är 

IMG_1278.jpeg

IMG_1277.jpeg

Det är väl de där röd/blå kraftigare kablarna som går ner till motorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev chrsan:

Öppnade panelen på toan. Ser ut som det sitter 2 st 10 ampere dosor där. Det ska enligt manualen vara 20 ampere säkringar för Head System. Så det kan vara här problemet är 

IMG_1278.jpeg

IMG_1277.jpeg

Om det är säkringar på 10A och skulle varit på 20A så hade dessa 10:or löst ut om pumpen drar mer än 10A.
Men ställ in din multimeter på DCV och mätområde 0-20 volt.

Koppla den svarta mätsladden till minus någonstans, vid exempelvis en kontrollampa (svarta kablar brukar vara minus, men ingen garanti). Med den röda testsladden mäter du på dessa automatsäkringars samtliga anslutningar, om du har spänning överallt där är det ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är säkringar på 10A och skulle varit på 20A så hade dessa 10:or löst ut om pumpen drar mer än 10A.
Men ställ in din multimeter på DCV och mätområde 0-20 volt.

Koppla den svarta mätsladden till minus någonstans, vid exempelvis en kontrollampa (svarta kablar brukar vara minus, men ingen garanti). Med den röda testsladden mäter du på dessa automatsäkringars samtliga anslutningar, om du har spänning överallt där är det ok.

Ja, jag gör det imorgon. Lika bra att köpa 2 nya säkringar och byta ut. Det är väl rimligt att det är svaret på varför strömmen funkar till toa konsolen när man sätter på Head System knappen, men att från toan förs det inte vidare ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå är där

Kolla om du har svart olja runt växelhuset på vacuumpumpen. De brukar börja läcka där  Testa drag runt den försiktigt med en polygrip å se att den löper fint. 

 

Du har den gamla motorn, är den dålig så går säkringen snart igen när den vill ha mer amp för å dra runt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev mikaojje:

När du ändå är där

Kolla om du har svart olja runt växelhuset på vacuumpumpen. De brukar börja läcka där  Testa drag runt den försiktigt med en polygrip å se att den löper fint. 

 

Du har den gamla motorn, är den dålig så går säkringen snart igen när den vill ha mer amp för å dra runt

 

 

Ta bort den vita plastkåpan så kan du dra runt axeln som motor driver 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev chrsan:

Ja, jag gör det imorgon. Lika bra att köpa 2 nya säkringar och byta ut. Det är väl rimligt att det är svaret på varför strömmen funkar till toa konsolen när man sätter på Head System knappen, men att från toan förs det inte vidare ner. 

Som jag skrev tidigare: då hade ju isåfall säkringen löst ut… men klart den kan ju vara trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte de 2 säkringarna på toan och då fick jag spänning i den röda kabeln som går in i givaren före pumpen. Tyvärr funkar fortfarande inte själva motorn, så den är antagligen trasig och orsakade att automatsäkringarna gick sönder får man förmoda. Så nu har jag åtminstone elen ner till pumpen.

 

Innan jag ger mig på pumpen som Georg_Ohm skrev om tidigare (detta gör jag tillsammans med en elektriker i helgen) så undrar jag om själva givaren (se bild). Jag mätte spänning i ingången den översta på bilden, men glömde förstås att mäta spänningen på utgången, underst på bilden. Kan det hypotetiskt vara något fel på den? Och vad är skillnaden på utgång B och A? 

 

Det är denna: https://se.farnell.com/telemecanique-sensors/9007ao1/gr-nsl-gesbrytare-spdt-kolv-15a/dp/2663395

IMG_1289[11].jpg

IMG_1288[10].jpg

Redigerad av chrsan
tillagd länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger också in länken till min tidigare tråd "Toalettmotorpump Sea Ray Sundancer 275 (2005)".

Jag behöver hitta en ersättningpump och frågan är om man behöver ha en exakt samma, eller om det går bra med vilken pump som helst som gör jobbet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Givaren” ser ut att vara en slags återfjädrande  strömbrytare som bryter, eller alternativt sluter kretsen beroende på hur man kopplar in den. Som den är kopplad nu så sluter den kretsen mellan de två röda kablarna när man trycker in den vita knappen. Om du tittar på etiketten så förstår du skillnaden mellan  A och B. Enligt länken kan den användas som en gränslägesbrytare den skall sätta igång någonting, kanske pumpen? När den vita knappen trycks in.

 

Sedan kan ju i princip allting ombord gå sönder, inte minst eltekniska grejer, jag kan i skrivande  stund inte komma på någonting som håller i en evighet.

Bra att du iallafall fått fram spänning till pumpen, ett steg på rätt väg.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev chrsan:

Jag bytte de 2 säkringarna på toan och då fick jag spänning i den röda kabeln som går in i givaren före pumpen. Tyvärr funkar fortfarande inte själva motorn, så den är antagligen trasig och orsakade att automatsäkringarna gick sönder får man förmoda. Så nu har jag åtminstone elen ner till pumpen.

 

Innan jag ger mig på pumpen som Georg_Ohm skrev om tidigare (detta gör jag tillsammans med en elektriker i helgen) så undrar jag om själva givaren (se bild). Jag mätte spänning i ingången den översta på bilden, men glömde förstås att mäta spänningen på utgången, underst på bilden. Kan det hypotetiskt vara något fel på den? Och vad är skillnaden på utgång B och A? 

 

Det är denna: https://se.farnell.com/telemecanique-sensors/9007ao1/gr-nsl-gesbrytare-spdt-kolv-15a/dp/2663395

IMG_1289[11].jpg

IMG_1288[10].jpg

Vid opåverkad knapp passerar strömmen genom A och inget genom B. Vid intryckt knapp blir det tvärtom. Vilken man väljer beror på vilket behov din applikation behöver. Vill du få signal eller vill du få signalbortfall Vid knappintryckning.

@Georg_Ohm hann före

Redigerad av excel319
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev excel319:

Vid opåverkad knapp passerar strömmen genom A och inget genom B. Vid intryckt knapp blir det tvärtom. Vilken man väljer beror på vilket behov din applikation behöver. Vill du få signal eller vill du få signalbortfall Vid knappintryckning.

Nästan rätt om jag nu tolkar etiketten rätt.

A och B har ingen kontakt med varandra.
A tycks vara en kontaktgrupp som normalt är sluten och som öppnar när man trycker in knappen.

B är en kontaktgrupp som normalt är öppen och sluter när man trycker in knappen.

Jag kan hålla med om att det är förvirrande. 

Så om du inte har skruvat loss kablarna låt som sitta som dom gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev excel319:

Vid opåverkad knapp passerar strömmen genom A och inget genom B. Vid intryckt knapp blir det tvärtom. Vilken man väljer beror på vilket behov din applikation behöver. Vill du få signal eller vill du få signalbortfall Vid knappintryckning.

@Georg_Ohm hann före

Ok tack. Jag kopplade den som den kopplad tidigare dvs på B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...