Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Brandten

Renovera båttrailern - tips önskas!

Rekommendera Poster

Har en Brenderup 87F från 1998 som jag besiktade 2023-07-31 utan anmärkning vilket indikerar att den rent tekniskt är OK men utseende finns lite att önska.

Under 2023 så köpte jag nya kölrullar och sidorullar samt nya vattentäta hjullager på båda sidorna.

Att göra under 2024:

1.      Nya däck och fälg 175/70R13, ca 600kr (kanske finns på Blocket).

2.      Stödhjul på biltema 239kr.

3.      Bromsstång rostig och ful, 380kr.

4.      Baklampa höger glappkontakt, kostar 250kr/st.

5.      Måla trailern. Såg en tråd från 2009 gällande måla båttrailer och tänker att mycket har hänt sedan dess.

Någon som har tips på färg, t.ex en burk Hammerite Direct to Galvanized som inte kostar många hundringar.

Trailer1 (5).jpg

Trailer1 (3).jpg

Trailer1 (2).jpg

Trailer1 (1).jpg

Trailer1 (6).jpg

Trailer1 (7).jpg

Trailer1 (8).jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wyrth har en kallgalvaniseringsfärg som heter Zink 300. Den har jag använt med mycket gott resultat för att bättra på smärre rostfläckar på en varmförzinkad släpkärra. Jag slipade först bort rosten med stålborsttrissa på vinkelslipmaskinen.

Fälgarna ser så bra ut så dem skulle jag lämna in på sandblästring och målning i stället för att köpa nya. Billiga 13tums fälgar som säljs för kärror är vanligen så uselt målade att man borde börja med att sandblästra och måla dem direkt när de är nya. Sedan kan du sätta på nya däck. Eller begagnade om du hittar.

Här i trakten är det alldeles normalt att lämna in sina plåtfälgar på blästring och ommålning.

Redigerad av heimlaga
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...