2taktfullgas 1 Postad 2 Juli Gokväll, jag har en fundering kring sidoreglaget till en Honda BF20. På sidoreglaget sitter det en döknapp till dödmansgrepp, tanken är nu att jag skall sätta dit ett tändningslås. Tänkte koppla dödmansgrepp på tändlåset så man behöver både nyckel och säkerhetslinan för att starta motorn, är detta möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juli Ja, två normalt slutna kontakter som kopplas parallellt. Det är så det brukar vara kopplat på utombordare. Köp ett lås avsett för utombordare eller magnettändning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 3 Juli 4 timmar sedan skrev guestsson: Ja, två normalt slutna kontakter som kopplas parallellt. Det är så det brukar vara kopplat på utombordare. Köp ett lås avsett för utombordare eller magnettändning. Jag misstänkte det, tack då mycket 😀 Vad gäller tändlås då så är det marinbutiker som gäller antar jag? Hittade något på biltema som stämmer överens med diametern på hålet, men de skall ju funka också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 3 Juli 3 timmar sedan skrev 2taktfullgas: Jag misstänkte det, tack då mycket 😀 Vad gäller tändlås då så är det marinbutiker som gäller antar jag? Hittade något på biltema som stämmer överens med diametern på hålet, men de skall ju funka också Biltemas funkar, om det har tre lägen 0, tändning på, tändning på och start (återfjädrande). Detta passar. När det gäller dödmansgrepp finns det två modeller, en med en sluten konstakt som bryter då man drar ur ”snöret” den andra är tvärtom, den sluter kretsen jag skulle tro att den senare är för utombordare med magnettändning som kortsluter kretsen när man drar ut ”snöret”. Men det är den första modellen du skall ha, den som bryter när man drar ut ”snöret” Det kanske är frestande att köpa denna då du ändå är på Biltema, men det är den slutande modellen, så om det står rätt i beskrivningen kommer denna inte att funka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 3 Juli 29 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Biltemas funkar, om det har tre lägen 0, tändning på, tändning på och start (återfjädrande). Detta passar. När det gäller dödmansgrepp finns det två modeller, en med en sluten konstakt som bryter då man drar ur ”snöret” den andra är tvärtom, den sluter kretsen jag skulle tro att den senare är för utombordare med magnettändning som kortsluter kretsen när man drar ut ”snöret”. Men det är den första modellen du skall ha, den som bryter när man drar ut ”snöret” Det kanske är frestande att köpa denna då du ändå är på Biltema, men det är den slutande modellen, så om det står rätt i beskrivningen kommer denna inte att funka. Jag mätte med signal, och den får signal när "snöret" är urdraget, alltså bryter jag kretsen när "snöret" sitter på plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 454 Postad 3 Juli 5 timmar sedan skrev 2taktfullgas: Vad gäller tändlås då så är det marinbutiker som gäller antar jag? Hittade något på biltema som stämmer överens med diametern på hålet, men de skall ju funka också Tyvärr är marinbutikernas kvalitet inte generellt bättre än Biltemas kvalitet. Jag skulle nyligen lossa på några slangklämmor som skulle ha varit rostfria stod det på Erlandsons, men det var bara bandet som var rostfritt. Skruven var sönderrostad. Jag dränker allt elektriskt med vaselin/kabelskofett och/eller "vaselinspray" (från Biltema). 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 3 Juli 2 timmar sedan skrev 2taktfullgas: Jag mätte med signal, och den får signal när "snöret" är urdraget, alltså bryter jag kretsen när "snöret" sitter på plats Ja så duger biltemas dödmansgrepp, men kolla noga i butiken hur den ser ut och när den bryter. Sedan kan du även följa @Mackeys råd om fuktisolering. Jag kan gissa att bottenplattan på det tändningslåset kan släppa in fukt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 3 Juli (redigerade) 6 timmar sedan skrev Mackey: Tyvärr är marinbutikernas kvalitet inte generellt bättre än Biltemas kvalitet. Jag skulle nyligen lossa på några slangklämmor som skulle ha varit rostfria stod det på Erlandsons, men det var bara bandet som var rostfritt. Skruven var sönderrostad. Jag dränker allt elektriskt med vaselin/kabelskofett och/eller "vaselinspray" (från Biltema). Tack för info. Biltemas är inte längre ett alternativ, kollade med lokala marinbutiken, de skulle ha 2000:- fört😂 Hittade detta https://www.fruugo.se/honda-utombordare-tandningslas-med-nyckel-35100-zv5-013/p-296660522-663628480?language=sv&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7ZO0BhDYARIsAFttkCjuGtppuN--cNJBH6RryWZWyAglVQQbJI4gRtDTgcwrVaEXAoHO0rEaArKGEALw_wcB men vet inte riktigt om det är något att ha trots att det ska "ersätta" orginal. Redigerad 3 Juli av 2taktfullgas Glömde information Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 3 Juli 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ja så duger biltemas dödmansgrepp, men kolla noga i butiken hur den ser ut och när den bryter. Sedan kan du även följa @Mackeys råd om fuktisolering. Jag kan gissa att bottenplattan på det tändningslåset kan släppa in fukt. Japp, tändningslåset från biltema är inte längre aktuellt, lurar lite på om man vågar beställa ett från fruugo. Ska ju "ersätta" orginal men jag vet inte.. https://www.fruugo.se/honda-utombordare-tandningslas-med-nyckel-35100-zv5-013/p-296660522-663628480?language=sv&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7ZO0BhDYARIsAFttkCjuGtppuN--cNJBH6RryWZWyAglVQQbJI4gRtDTgcwrVaEXAoHO0rEaArKGEALw_wcB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 3 Juli Fuugo eller Aliexpress är väl sak samma. Biltema är ju kanske inte bättre, men där kan du ju iallafall reklamera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 4 Juli 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Fuugo eller Aliexpress är väl sak samma. Biltema är ju kanske inte bättre, men där kan du ju iallafall reklamera. Ja, köpte ett från Biltema och det var för stort, kanske kan fåtag på ett begagnat sidoreglage komplett med nyckel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktfullgas 1 Postad 17 Juli 2024-07-03 vid 04:07 skrev guestsson: Ja, två normalt slutna kontakter som kopplas parallellt. Det är så det brukar vara kopplat på utombordare. Köp ett lås avsett för utombordare eller magnettändning. Nu fick jag hem tändlåset, nu gäller det bara att lista ut vilken kabel som ska gå till vad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser