Mattias242 1 Postad 2 Juli Hej, Tänkte bara kolla vad ni hade börjat felsöka. Mercury 75hp 2 takt. Pumpar upp trycket med blåsan som sitter på bränsleslangen. Motorn går fint men dör efter en stunds körning. Då känns det som att slangen är helt utan bränsle. Om man Pumpar upp trycket går den stund till osv. Jag har koll på att luftventilen på tanken är öppen så det felet kan det inte vara. Tänker att det skulle kunna vara snabbkopplingen till tanken. Vad hade ni prövat först ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 2 Juli (redigerade) 37 minuter sedan skrev Mattias242: Vad hade ni prövat först ? En annan tank och en annan slang. Redigerad 2 Juli av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 Juli Jag hade kontrollerat om membranet i bränslepumpen på motorn var helt. Om pumpen inte suger ordentligt så går det så länge man har pumpat upp tryck med blåsan men bränslepumpen orkar inte suga själv. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 3 Juli Min motor till styrpulpeten betedde sig likadant,eftersom slangen var tom på bränsle misstänkte jag anslutning. Det visade sig att tätningen inne i anslutningen torkat/krympt. Misstänkte tillsatsen i bensinen E5.Biltema fick bistå med två nya sedan fungerade det perfekt. Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 Juli 17 timmar sedan skrev Mackey: En annan tank och en annan slang. 7 timmar sedan skrev Ronnienr10: Min motor till styrpulpeten betedde sig likadant,eftersom slangen var tom på bränsle misstänkte jag anslutning. Det visade sig att tätningen inne i anslutningen torkat/krympt. Misstänkte tillsatsen i bensinen E5.Biltema fick bistå med två nya sedan fungerade det perfekt. Ronnie @Mattias242 Har du en lös tank? I så fall skall du även kolla den finmaskiga silen som sitter längst ut på ”sugröret” som går ner i tanken (i vars anda ända du ansluter slangen till motorn), denna väldigt finmaskiga sil kan det helt eller delvis lätt täppas igen om tanken har några år på nacken. Fukt, kondens under vintervilan kan få tanken att korrodera invärtes. Om det är en plasttank kan det ju vara så att det har varit orenheter i bränslet som man tankat. Om du har en fast installerad tank i båten kan det vara så att det finns en sil på motsvarande rör också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 3 Juli 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: @Mattias242 Har du en lös tank? I så fall skall du även kolla den finmaskiga silen som sitter längst ut på ”sugröret” som går ner i tanken (i vars anda ända du ansluter slangen till motorn), denna väldigt finmaskiga sil kan det helt eller delvis lätt täppas igen om tanken har några år på nacken. Fukt, kondens under vintervilan kan få tanken att korrodera invärtes. Om det är en plasttank kan det ju vara så att det har varit orenheter i bränslet som man tankat. Om du har en fast installerad tank i båten kan det vara så att det finns en sil på motsvarande rör också.. När silen är tät brukar det suga ihop blåsan, så det kan ni titta efter. Men det måste göras innan motorn stoppar, för när motorn stoppar släpper undertrycket, så skräpet lossnar och blåsan blir som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 4 Juli Tack för alla svar. Ska testa så fort vädret tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser