Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
oskeboske

Båtkyl Isotherm som slutat kyla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en kyl i båten, en Isotherm CR36, inbyggnadskyl med draglåda. Den har fungerat felfritt i många år men nu upptäckte jag att den inte kyler längre. 

Har försökt felsöka lite själv och det verkar vara kompressorn som inte startar. Batteriet har rätt spänning (kopplat till landström) och fläkten till kylen går igång men inte kompressorn. Har testat att överbrygga termostaten som jag läst vissa tips om men den startar inte ändå. 

Är det något ni tror går att fixa och har ni idéer på mer grejer jag kan prova själv?

 

Annars vet ni någon i Stockholmsområdet som skulle kunna fixa något sådant hyfsat snabbt?



 

IMG_4567.HEIC IMG_4568.HEIC IMG_4570.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100 på att du byglade rätt?  Testa annars bygla direkt på termostaten (ta bort plastkåpan)

 

"Kontrollera att elektronikenheten får tillräckligt med ström och spänning och kontrollera säkringen. Kontrollera att den inre belysningen fungerar och att kompressorn matas med ström. Kontrollera kablar, kabelskor och kontakter. Kontrollera att batteriet laddas korrekt. Kontrollera termostaten: Bygla T - C med separat kabel. Om kompressorn inte startar handlar det troligen om ett elektronikfel. Byt ut elektroniken. Om kompressorn inte startar med byglingen är termostaten trasig. Byt ut termostaten."

 

Annars verkar det som du får byta ut elektroniken =(

 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/kylskap/kylboxstillbehor/elektronik-danfoss-sv-bd35-50?srsltid=AfmBOorcXgeYMeC5cA1oCF6aBT6yWxHEglesHlqKIqX75k-NAHKHv5FGEag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt spänning in om kondensorfläkten går (cut out c:a 10,5 V cut in c:a 11,5V). 

Byglat C och T och fortfarande ingen drift då kan det vara fel på termistorn (överhettningsskydd) annars är det elektronikenheten som gett upp.

 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort det förut men tror jag fick till det rätt. Testade på två sätt. Dels drog jag ut kabelskorna på termostaten på bilden och kopplade ihop dom med en sladd, inget hände. Sen drog jag ut sladdarna som går till termostaten från elektronikdelen och drog en sladd direkt mellan C och T istället, inget hände. Har jag gjort rätt tror du?

 

Hur säker kan man vara på att det är elektronikdelen som är paj o inte själva kompressorn? Någon som gjort ett liknande byte och fått positivt resultat?

 

IMG_4569.jpg

IMG_4566.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev NW355:

Rätt spänning in om kondensorfläkten går (cut out c:a 10,5 V cut in c:a 11,5V). 

Byglat C och T och fortfarande ingen drift då kan det vara fel på termistorn (överhettningsskydd) annars är det elektronikenheten som gett upp.

 

image.png

Vart hittar man termistorn och hur kan man felsöka den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

Samma fel hos mig, jag såg tusenlapparna försvinna i horisonten.

Jag fick också tips om att bygla vid elektronikenheten. Men det visade sig att det var en lätt oxidering på kontaktstiften på elektronikenhetens andra sida, där anslutningarna till kompressorn sitter.

Efter litet skrapande med en liten kniv fick jag stiften rena och sedan var allt frid och fröjd.

Så kolla det först innan du springer iväg och köper en ny elektronikenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...