Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
nabru61

Startmotor Volvo penta d41 1991

Rekommendera Poster

Hej! Någon som har en sprängskiss eller nått annat bra så man vet hur man får lös startmotorn. Behöver byta ut och sökningar på nätet ger inget jättebra tips

tacksam för tips och ch råd

mvh urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev nabru61:

Hej! Någon som har en sprängskiss eller nått annat bra så man vet hur man får lös startmotorn. Behöver byta ut och sökningar på nätet ger inget jättebra tips

tacksam för tips och ch råd

mvh urban

Har ingen skiss men har skruvat loss startmotor på andra motorer. De brukar sitta med tre skruvar med sexkantskalle (törs inte skriva bult...). Sen är det bara att dra startmotorn rätt ut ur hålet. Ett spärrhandtag med hylsa och förlängning brukar vara ett bra verktyg för att komma åt.

 

Innan du skruvar på startmotorn så ska du koppla loss minuskabel från batteriet, därefter pluskabeln från startmotorn och klena kabeln som styr solenoiden. Startmotor o solenoid är en enhet och ska inte delas (i alla fall inte förrän motorn demonterats).

 

Att bryta strömmen innan skruvande är jätteviktigt. en kortslutning mellan pluskabeln vid startmotorn och godset i motorn ger mycket effekt och kan i värsta fall svetsa fast verktyget du kortslutit med.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara några problem även om du har den stora gamla startmotorn om du inte har aftercooler, dvs AQAD41 eller TAMD41 men har du aftercooler och den gamla startmotorn så måste aftercooler loss för att komma åt muttern närmast blocket.
Är det en TMD41 du har för mig veterligen finns ingen D41 i marin version?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den mindre startmotorn, tror jag?

På bilderna ser du skruvarna

20220414_092331.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bild 2

Sedan är det en bult under till höger.

20220414_094849.jpg

Redigerad av 1stPeregrine
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så svårt när den står på pall, värre i ett trångt maskinrum, s k garderobs montage. Låt intercoolern sitta kvar.

Inre nedre flänsmuttern nås med förlängare, som nämnts tidigare.

Startmotorn ser ut som ny, har den lagt av helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte startmotor på min Flipper 850 var det trångt. Hjälpte när jag skaffade startspärrnycklar. (ringnycklar som är böjda så man kommer åt bättre)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-02 vid 23:43 skrev NW355:

Inte så svårt när den står på pall, värre i ett trångt maskinrum, s k garderobs montage. Låt intercoolern sitta kvar.

Inre nedre flänsmuttern nås med förlängare, som nämnts tidigare.

Startmotorn ser ut som ny, har den lagt av helt?

Fixar du det med den gamla stora startmotorn? Muttern sitter ju så att säga "nersänkt" då och går inte att komma åt med hylsa, men det kanske finns något specialverktyg för det som jag har missat?
Bilderna är ju inte från TS maskin ;)

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Makro:

Fixar du det med den gamla stora startmotorn? Muttern sitter ju så att säga "nersänkt" då och går inte att komma åt med hylsa, men det kanske finns något specialverktyg för det som jag har missat?
Bilderna är ju inte från TS maskin ;)

Undskyld og ouups!🥶

Fick för mig att pallbilden var trådskaparens, tar genast tillbaka det feltrampet.🔎

 

Om maskinen är en AD41B eller KAD44P, placerade i normala service anpassade motorrum, med startmotor Valeo D9R , så fixade jag det . 

Har inget minne av att jag använt specialverktyg , men vet hur lätt en intercooler plockas bort på dessa maskiner . Hur det ser ut på AD30 serien eller AD40 vet jag inte. Valeo:s startmotorer på 40-300 har jag sällan varit ute för att det blir problem med.

Bifogar bild på KAD44(A)-P, den svårtillgängliga flänsmuttern( intercoolern avlyft).

Rätt verktyg , typ en fjäderförlängare som vi använder i svåra lägen i industrin, kan underlätta och kanske hindra att andra delar behöver demonteras.

Ska ta hem förlängaren och se om det lirar ihop med allt kablage som är i vägen på 44:an.

 

 

Startmotor Valeo D9R.png

Fjäderförlängare.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar...glömt att kolla.

Fick lös den, men tog hjälp av min son. Han är vigare än mig :-)

Har testat den: verkade funka. Efter lite omsorg. Monterade in. Klick. Beställde en ny. Klick. Monterade in den gamla. Körde med extra jord (startkabel mellan batteri minus och motorblock) samt hjälpstartare (100 ah). Klick. Har en batterifördelare (1, 1+2, 2). Har ett startbatteri plus två förbrukning som sitter parallellkopplade. Har provat dra runt motorn, typ en centimeter...så den kan ju inte ha gett upp tänker jag...men vet inte hur jag ska gå vidare i felsöket. PS! Testade gamla startmotorn när den var "servad" via ett vanligt bilbatteri och startkablar. Då funkade den. Men i båten på plats med alla batterier...är det bara klick. 

 

Så. alla tips mottages...hade ju varit sjuk surt att inte få i den i år 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att koppla ström direkt på startmotorn, på kabeln som går från selenoiden och till startmotorn alterativt gamla varianten att bygla selenoiden med en kraftig skruvmejsel eller liknande. Det kan ju vara något fel i startkretsen eller dålig kontakt i selenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undersök startreläet i svart boxen ovanpå motorns styrbord.

Om möjligt ta av rödgul kabel på solenoiden och mata flatstiftet med 12 v ifrån batterikablarna(35mm²) på solenoiden (var försiktig).

Funkar startmotorn då så har du problem uppströms med startreläet, kabelskarven (16 polig) eller tändningslåset.

 

Obs detta testas om batterierna och frånskiljarna är friska samt att startmotorn verkligen funkar och att motorn går att dra runt.

Minst 80Ah till AD41 startmotor, bör hjälpstartaren klara av . Vid osäkerhet prova sätt en startkabel på inkommande pluskabel 35mm² på solenoiden och slå andra änden av startkabeln mot kabeln som går till startmotorn(var försiktig). 

Huvudbrytarna/batterifördelarna bör du gått förbi med hjälpstartaren.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...