Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte en Nimbus 2600 i fiol och tyvärr vid sjösättning så upptäcktes ett par dagar senare att det finns ett litet hål i båtskrovet under motorn (vilket nästan är omöjligt att komma åt innifrån då motorn har ett s.k. "garderobsmontage.")

 

När jag skall torrsätta i höst så behöver jag sanera/ta bort gammal bottenfärg samt lokalisera och laga hålet. Är medveten om att det kan vara en liten spricka men eftersöker kunskap hur man skall gå till väga.

 

Rekommendation om lösningsmedel för att skrapa bort bottenfärg?

Samt rekommendation om man behöver måla/prima med någon produkt efter all gammal färg är borta eller om det räcker med ny bottenfärg?

När jag har lokaliserat läckan. Behöver jag borra upp hålet något samt låta det torka över vintern för att sedan laga och bottenmåla nästa vår?

 

Tacksam för hjälp av kunnig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Bojesper:

Jag köpte en Nimbus 2600 i fiol och tyvärr vid sjösättning så upptäcktes ett par dagar senare att det finns ett litet hål i båtskrovet under motorn (vilket nästan är omöjligt att komma åt innifrån då motorn har ett s.k. "garderobsmontage.")

Men menar du att det är hål här ungefär, där skrovet väl nästan är som tjockast ?

image.png.33d2b52989da69df96c564e671304399.png

 

1 timme sedan skrev Bojesper:

Rekommendation om lösningsmedel för att skrapa bort bottenfärg?

Samt rekommendation om man behöver måla/prima med någon produkt efter all gammal färg är borta eller om det räcker med ny bottenfärg?

När jag har lokaliserat läckan. Behöver jag borra upp hålet något samt låta det torka över vintern för att sedan laga och bottenmåla nästa vår?

Om det är hål här och det inte är ett "medvetet" hål (en genomföring som suttit där och satts igen dåligt o.s.v.) så har du helt andra saker att fundera på först än hur du får bort bottenfärgen för att reparera eller hur länge det skall torka. Det är senare saker att ta ställning till, när du vet hur skadan ser ut.

 

För att lyckas riva hål här på en båt av denna konstruktion måste det ha hänt något riktigt drastiskt och möjligen är den lilla läckan du nu ser bara är toppen på ett isberg. Här borde nämligen vara centimetervis med material, och det är väl nästan det sista stället som det går hål på. I alla fall genom olycka och definitivt inte av sig självt.

 

Är du säker på att det verkligen läcker in vatten genom ett hål i skrovet, så inte ev. vatten du ser under motorn/i kölsvinet kommer från något annat ställe ?  T ex lite läckande propelleraxeltätning eller nå't.

 

Såg du inte båten undertill före sjösättningen ?  Haft kontakt med säljaren ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Men menar du att det är hål här ungefär, där skrovet väl nästan är som tjockast ?

image.png.33d2b52989da69df96c564e671304399.png

 

Om det är hål här och det inte är ett "medvetet" hål (en genomföring som suttit där och satts igen dåligt o.s.v.) så har du helt andra saker att fundera på först än hur du får bort bottenfärgen för att reparera eller hur länge det skall torka. Det är senare saker att ta ställning till, när du vet hur skadan ser ut.

 

För att lyckas riva hål här på en båt av denna konstruktion måste det ha hänt något riktigt drastiskt och möjligen är den lilla läckan du nu ser bara är toppen på ett isberg. Här borde nämligen vara centimetervis med material, och det är väl nästan det sista stället som det går hål på. I alla fall genom olycka och definitivt inte av sig självt.

 

Är du säker på att det verkligen läcker in vatten genom ett hål i skrovet, så inte ev. vatten du ser under motorn/i kölsvinet kommer från något annat ställe ?  T ex lite läckande propelleraxeltätning eller nå't.

 

Såg du inte båten undertill före sjösättningen ?  Haft kontakt med säljaren ?

Hej. Ja det är ungefär där, något längre fram kanske.

 

Tyvärr.. båten var sjösatt och hade ingen möjlighet att inspektera skrovet utvändigt. Men är tämligen säker att vattnet inte kommer in någon annanstans ifrån. Möjligtvis kan det vara en gammal genomföring som läcker, men det vet jag först i höst.

 

jo det är samma tankar som jag har. Har svårt att se hur mycket våld som krävs för att det ska bli ett hål just där. 

Men jag förmodar att jag måste slipa ner det området för att ens kunna konstatera ifall ett hål finns eller vart vattnet kommer ifrån..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Bojesper:

Men jag förmodar att jag måste slipa ner det området för att ens kunna konstatera ifall ett hål finns eller vart vattnet kommer ifrån..

- - - - -

Möjligtvis kan det vara en gammal genomföring som läcker, men det vet jag först i höst.

Nja....

Det är ju nu du har möjlighet att se var vattnet kommer ifrån. Inte med båten på land. Blir lite fundersam på att du nu ens överväger någon genomföring - ser du ett hål under motorn eller tror du bara det är ett hål där eftersom det finns (?) vatten under motorn/i kölsvinet ?

 

Antar att du har vatten i kölsvinet nu ?  Har du båten i havet så smaka på vattnet om det är salt. Då kommer det ju utifrån och är i vart fall inte färskvattensystemet i båten som läcker (eller pytsar ut lite ibland, t ex från säkerhetsventilen på en VVB - om du har det).

Torka då absolut torrt/rent med en svamp eller så, vid genomföringar, i kölsvinet samt under propelleraxeltätningen. Sedan tar du en tuschpenna, vattenlöslig (inte permanent) och ritar en ring kring ev. misstänkta genomföringar.

Rita lite streck på ett eller flera pappersark och tejpa upp hängande under axeltätningen, men utan att vara i kontakt med den. Påritade pappersark kan också tejpas på andra ställen som skulle kunna läcka vatten.

 

Du kommer nu snabbt se om det varit vatten på de "ritade" ställena, även om det torkat upp. Strecken är då alldeles utsmetade och suddiga.

 

19 minuter sedan skrev Bojesper:

Tyvärr.. båten var sjösatt och hade ingen möjlighet att inspektera skrovet utvändigt.

 

2 timmar sedan skrev Bojesper:

Jag köpte en Nimbus 2600 i fiol och tyvärr vid sjösättning så upptäcktes ett par dagar senare att det finns ett litet hål i båtskrovet under motorn

Ok, det var alltså läckage redan förra året. Och den har inte varit uppe ur vattnet sedan dess ?

Förstår inte riktigt, fast det är ju inte så väsentligt kanske....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja....

Det är ju nu du har möjlighet att se var vattnet kommer ifrån. Inte med båten på land. Blir lite fundersam på att du nu ens överväger någon genomföring - ser du ett hål under motorn eller tror du bara det är ett hål där eftersom det finns (?) vatten under motorn/i kölsvinet ?

 

Antar att du har vatten i kölsvinet nu ?  Har du båten i havet så smaka på vattnet om det är salt. Då kommer det ju utifrån och är i vart fall inte färskvattensystemet i båten som läcker (eller pytsar ut lite ibland, t ex från säkerhetsventilen på en VVB - om du har det).

Torka då absolut torrt/rent med en svamp eller så, vid genomföringar, i kölsvinet samt under propelleraxeltätningen. Sedan tar du en tuschpenna, vattenlöslig (inte permanent) och ritar en ring kring ev. misstänkta genomföringar.

Rita lite streck på ett eller flera pappersark och tejpa upp hängande under axeltätningen, men utan att vara i kontakt med den. Påritade pappersark kan också tejpas på andra ställen som skulle kunna läcka vatten.

 

Du kommer nu snabbt se om det varit vatten på de "ritade" ställena, även om det torkat upp. Strecken är då alldeles utsmetade och suddiga.

 

 

Ok, det var alltså läckage redan förra året. Och den har inte varit uppe ur vattnet sedan dess ?

Förstår inte riktigt, fast det är ju inte så väsentligt kanske....

Nej jag såg inget vattenläckage i fiol och båten har stått på land i vinter. Jag köpte den på hösten och hann inte göra så mycket mer än att konservera den.

 

det är nog jag som önskar att det ska vara en genomföring.. 

 

jag kunde se att det bildades en droppe från skrovet i framkant under motorn och torkade jag bort droppen så bildades det en ny lika snabbt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bojesper:

jag kunde se att det bildades en droppe från skrovet i framkant under motorn och torkade jag bort droppen så bildades det en ny lika snabbt…

Ok. Du menar att det växte upp en droppe från botten nere i kölsvinet, eller är det på sidan av kölsvinet ?

 

Men härunder/framme har du väl annars hela kölen och inte bara centimeter utan nästan decimeter av material ?  Är det en genomgående skada här kan det vara allvarligt (hoppas det inte är det, är synnerligen ovanligt ställe), i synnerhet som denna del även skall ta upp hela motorvikten och vridmoment. Att det läcker nu och inte förra året tyder på att något blivit värre.

 

Tror du bör kolla mer och försöka hitta orsaken ASAP. Kanske är det en skada från sidan mot kölen där materialet är tunnare (men fortfarande tjockt) ?  Hur du senare skall åtgärda och i synnerhet ta bort bottenfärgen är helt och hållet en senare fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båt med likadant skrov i 21 år. En Nimbus 2700. I stort sett likadan som 2600 men utan akterruff.

Det som läckte i den båten var propelleraxeltätningen som var en "Black Jack", samt tätningen i hjärtstocken, alltså rodrets axel, som kommer upp i skrovet innanför akterspegeln. I denna finns det en fläta med något fett i (förr i tiden var det fårtalg). Denna måste du kolla. Vattnet från dessa båda rann sedan fram under motorn. Och dessa båda lär vara kända irritationsmoment på den båttypen.

Direkt under motorn skulle det vara väldigt svårt att installera en genomföring, så det tror jag inte har gjorts. Framför motorn brukar septiktanken ligga, så där inunder har det sannolikt inte heller installerats någonting. Jag hade en genomföring till loggen på bb-sidan akter om midskepps under lilla durken vid fotsteget. Resterande genomföringar finns akter om toaletten på sb-sidan.

Jag hade stundtals även problem med läckage ur dricksvattensystemet, alltid var det någon skarv där det läckte litet så att pentrypumpen startade mitt i natten... Men som sagt smaka på det inläckta vattnet. "Dagens smaker" är; salt, sött, olja, diesel, glykol eller värst av allt... vätska från septiktanken, men om den läcker behöver du inte smaka, det känns lång väg på lukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev IngemarE:

Ok. Du menar att det växte upp en droppe från botten nere i kölsvinet, eller är det på sidan av kölsvinet ?

 

Men härunder/framme har du väl annars hela kölen och inte bara centimeter utan nästan decimeter av material ?  Är det en genomgående skada här kan det vara allvarligt (hoppas det inte är det, är synnerligen ovanligt ställe), i synnerhet som denna del även skall ta upp hela motorvikten och vridmoment. Att det läcker nu och inte förra året tyder på att något blivit värre.

 

Tror du bör kolla mer och försöka hitta orsaken ASAP. Kanske är det en skada från sidan mot kölen där materialet är tunnare (men fortfarande tjockt) ?  Hur du senare skall åtgärda och i synnerhet ta bort bottenfärgen är helt och hållet en senare fråga.

En droppe från sidan av kölsvinet.


Vet du hur skrovet är uppbyggt? Är det genomgående plast eller är det något skum imellan?

 

Jag är tämligen säker på att jag har lokaliserat hålet inifrån men skall i höst göra något åt detta och undrar hur skrovet är uppbyggt om det bara är plast eller något skum imellan. Hur man bäst skall torka, plasta etc för att få detta vettigt. 
 

Orkar inte tänka dommedagstankar.. 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade en båt med likadant skrov i 21 år. En Nimbus 2700. I stort sett likadan som 2600 men utan akterruff.

Det som läckte i den båten var propelleraxeltätningen som var en "Black Jack", samt tätningen i hjärtstocken, alltså rodrets axel, som kommer upp i skrovet innanför akterspegeln. I denna finns det en fläta med något fett i (förr i tiden var det fårtalg). Denna måste du kolla. Vattnet från dessa båda rann sedan fram under motorn. Och dessa båda lär vara kända irritationsmoment på den båttypen.

Direkt under motorn skulle det vara väldigt svårt att installera en genomföring, så det tror jag inte har gjorts. Framför motorn brukar septiktanken ligga, så där inunder har det sannolikt inte heller installerats någonting. Jag hade en genomföring till loggen på bb-sidan akter om midskepps under lilla durken vid fotsteget. Resterande genomföringar finns akter om toaletten på sb-sidan.

Jag hade stundtals även problem med läckage ur dricksvattensystemet, alltid var det någon skarv där det läckte litet så att pentrypumpen startade mitt i natten... Men som sagt smaka på det inläckta vattnet. "Dagens smaker" är; salt, sött, olja, diesel, glykol eller värst av allt... vätska från septiktanken, men om den läcker behöver du inte smaka, det känns lång väg på lukten.

Men vet du hur skrovet är uppbyggt? Är det bara plast eller är något skum inrökande plasten? För om jag tolkar dig rätt så sipprade det in vatten via hjärtstocken och kom in synligt under motorn.

 

Här så bildas ju vattenbubblan 10cm upp ur kölsvinet längst fram i motorrummet. Och om skrovet inte är dubbelbottnat så har jag svårt att se hur vattnet från hjärtstocken ska leta sig fram och dessutom en bit upp på sidan av kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sidan är mig veterligen homogen, åtminstone ända upp till där kölsvinet "planar ut"  till skrov. Har du något foto, möjligen ?

 

Det borde ändå vara centimetertjockt här. Tror du behöver se utsidan så snart det går och sedan ta det därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Den sidan är mig veterligen homogen, åtminstone ända upp till där kölsvinet "planar ut"  till skrov. Har du något foto, möjligen ?

 

Det borde ändå vara centimetertjockt här. Tror du behöver se utsidan så snart det går och sedan ta det därifrån.

Tyvärr så har jag inget foto och det är nästan omöjligt att få till ett vettigt sådant  för att det ska hjälpa dig att förstå.

 

Men om vi rent hypotetiskt tänker att det är en liten spricka på 10 cm och att det faktiskt inte är värre än så. Hur går man bäst till väga?

Bör man ta bort mycket material för att sedan börja plasta på nytt igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bojesper:

Men om vi rent hypotetiskt tänker att det är en liten spricka på 10 cm och att det faktiskt inte är värre än så. Hur går man bäst till väga?

Bör man ta bort mycket material för att sedan börja plasta på nytt igen?

Ja, allt material som kan tänkas ha blivit frestat eller skadat. Jag hade fräst ur hela sprickan och lite runt om den. Alltså allt material som uppenbarligen varit frestat till bristningsgränsen eller lite till. Sedan fräst bort gelcoat och laminat på utsidan sluttande in mot sprickans mitt med en grov rasprondell (ger bra yta och fäste för reparationen). Men beroende på hur skadan ser ut kan det bli mer eller mindre.

 

Jag är dock fortfarande förvånad över att det finns en skada/läckage som denna just här, och att du inte sett den när båten varit uppe i vinter. eller när du bottenmålat den t ex. För lagad är den ju inte, eftersom det läcker in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en intressant tråd. Jag imponerad av @IngemarEs support.
Är trådskaparen säker på att inte båten är på väg att sjunka!

Är det länspumpen som håller båten flytande?

 

Jag har vänner som hade plockat upp båten för mindre fel. 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in lite trots att det kommit många bra förslag.

Om det nu är en spricka i den tjocka botten på båten så finns ju @IngemarEs beskrivning av hur man åtgärdar sprickan. Gott så men jag har en fråga om den. Ska man inte använda glasfibermatta vid lagningen eller räcker det med spackel, oavsett sprickans storlek/bredd?

När det gäller torktid som krävs beror det ju på hur stor sprickan är och en mängd andra faktorer men det enklaste svaret är att det är bättre ju längre det får torka. Förslagsvis fräses dåligt material bort direkt efter upptagning på hösten och sen någon gång tidig vår kan förhoppningsvis lagningen påbörjas. Om det krävs värme för torkning och/eller härdning kan denna behöva skapas tex med en byggfläkt och att man stänger in området som ska lagas med något så att värmen stannar i området. Ligger man i en hall på vintern blir detta så klart lättare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Ska man inte använda glasfibermatta vid lagningen eller räcker det med spackel, oavsett sprickans storlek/bredd?

Om du frågar mig, så absolut glasfibermatta. Och det redan vid ganska små saker, i alla fall gör jag så men man kan säkert göra på många sätt.

Kanske håller med glasfiberarmerat spackel också, men det är inte svårare att göra det ordentligt med matta och polyester. Och med en grov raspning är vidhäftningen inga problem, och då har man samma material i alltihop. Men, det är som sagt en senare fråga.

 

Det som bekymrar mig med TS båt är att för att få en skada så det går hål här måste båten nästan ha blivit torpederad...... Nja, kanske inte riktigt. Man kan ju gå på något vasst i vattnet också så den blir uppriven a la Titanic. Men detta på ett ställe där det i alla fall brukar vara åtminstone 1,5-3 cm homogen glasfiber.

 

TS borde i alla fall ställa frågan till säljaren. Inte för att reklamera kanske, men för att om möjligt få en hint om vad som kan ha hänt så man lättare förstår hur det kunnat uppstå - om säljaren vill berätta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du frågar mig, så absolut glasfibermatta. Och det redan vid ganska små saker, i alla fall gör jag så men man kan säkert göra på många sätt.

Ja, frågan var riktad till dig då jag saknade mattan i din beskrivning. Men som med så mycket annat så förutsätter den som vet hur saker ska vara att alla förstår mer än de verkligen gör. Jag får ibland skäll för det här på MG 😉.

Och jag brukar också använda matta till även mindre reparationer men har bara åtgärdat ett par båtbottnar och någon akterspegel och lite annat.

52 minuter sedan skrev IngemarE:

Men, det är som sagt en senare fråga.

Håller med. Och TS efterfrågade också nödvändig torktid vilket ju inte är så lätt att yttra sig om innan man sett skadan urtagen och ”ren”.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Det här var en intressant tråd. Jag imponerad av @IngemarEs support.
Är trådskaparen säker på att inte båten är på väg att sjunka!

Är det länspumpen som håller båten flytande?

 

Jag har vänner som hade plockat upp båten för mindre fel. 🙂 

Jag kanske borde varit mer utförlig i min beskrivning tidigt men det räckte att jag satte dig en butyltejp så slutade läckaget omgående. 
 

Nja, jag håller koll på det och tänkte helt enkelt åtgärda det till hösten och tror det inte ska vara några konstigheter. Ville mest få en vägledning ifall någon ville dela med sig av kunskap vilket sätt/torktid som vore mest lämpligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror mig läst lite artiklar där man skrivit om laminerade Nimbus bottnar, men det va troligen en 4000 som jag iallafall kommer ihåg hade sandwich under några år. Där bla fukt i botten nämndes som en risk på vissa pga av detta.

 

Tyvärr verkar sidan med artiklarna inte fungera då jag inte kan ladda ner, har för mig det var här jag läste om det. 

 

http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Batmarknaden.php

 

Se även nedan tråd där de konfirmerar att det pratas om laminatskrov och ni bus. 

 

 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, allt material som kan tänkas ha blivit frestat eller skadat. Jag hade fräst ur hela sprickan och lite runt om den. Alltså allt material som uppenbarligen varit frestat till bristningsgränsen eller lite till. Sedan fräst bort gelcoat och laminat på utsidan sluttande in mot sprickans mitt med en grov rasprondell (ger bra yta och fäste för reparationen). Men beroende på hur skadan ser ut kan det bli mer eller mindre.

 

Jag är dock fortfarande förvånad över att det finns en skada/läckage som denna just här, och att du inte sett den när båten varit uppe i vinter. eller när du bottenmålat den t ex. För lagad är den ju inte, eftersom det läcker in vatten.

Tack för info. Nej det är mycket gammal bottenfärg på denna och hade för avsikt att ta detta till hösten. Med all denna bottenfärg så kunde jag så inte se att det fanns någon spricka eller liknande i skrovet.

 

Däremot borde jag varit lite tydligare i min beskrivning då jag satte en butyltejp över den lilla poren och vatteninträngning upphörde direkt. Även om den operationen var otroligt osmidig så fick jag den på plats.

 

När jag skapade tråden så hade jag för avsikt att bara få lite råd hur man ska gå till väga men förstår att ni undrar när var och hur det är hänt och det är omtänksamt. Men nu är jag säker på vart vattnet tränger in och får inspektera det tydligare i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många av oss har säkert haft små läckor på mer eller mindre konstiga ställen och det går att leva med under förutsättning att man förstår vad som är felet och varför det läcker.

 

En läcka som förefaller vara ett "hål" rakt igenom skrovet, men som jag inte alls kan se eller förstå hur den ser ut eller har uppkommit, skulle jag inte släppa till i höst.

 

Jag skulle skaffa, köpa, låna ett endiskop, en sådan där inspektionskanera på en "slang". Det finns massor av varianter och prisklasser. Enklast är väl en som kan kopplas till mobilen.

Screenshot_20240702-163719_Chrome.thumb.jpg.8278309dfaba69ce35129fbf3d9dae7c.jpg

 

Med den kan du iaf. se lite bättre vad som läcker och kanske i bästa fall förstå om det är allvarligt eller inte.

 

Om det är en spricka kommer den att fortsätta växa ungefär som sprickan i vindrutan efter ett stenskott så det är bra att kunna hålla koll med kamera på hur den utvecklas under sommaren. Är det ett gamalt hål för en genomföring som  dåligt lagad är det inte lika känsligt

 

Du bör kunna täta med Sikaflex eller någon MS-polymer genom att sätta en klick på fingret och trycka i hålet/sprickan. Gör jobbet noggrannt och tryck i så mycket du kan längs hela sprickan. Vattentrycket borde inte trycka ut sika/ms-polymer.

Så länge det inte börjar läcka igen har mycket troligt inget förvärrats.

 

Hoppas du få koll på läget och läcket.

 

Tillägg: Nu verkar det ju som du har mera koll än vad som framgick från början, men jag lämnar kvar mitt inlägg ändå.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Bojesper:

- - -

Men nu är jag säker på vart vattnet tränger in - - -.

Var inte så säker på det. Du vet var det tränger ut men det kan komma in på ett helt annat ställe och följa en dålig laminering till där du ser vattnet komma in.

 

Sitter läckan vid hopplastningen av skrovhalvorna så kan det ha blivit en miss vid sammansättningen och ihoplamineringen. Att det gick så lätt att få stopp på läckan tyder på att det inte är ett hål som går rakt igenom skrovet, då skulle det varit högre vattentryck. Om det kryper längs hoplamineringen så kan det komma från vatten som står någonstans längre fram i kölsvinet och sakta tränger igenom.

 

Hur vattnet än kommer in i båten så är det inte bra med vatten inne i laminatet. Det frostspränger och vidgar sig alltmer för varje vinter. Skadan bör letas upp och tätas så laminatet håller sig torrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Många av oss har säkert haft små läckor på mer eller mindre konstiga ställen och det går att leva med under förutsättning att man förstår vad som är felet och varför det läcker.

 

En läcka som förefaller vara ett "hål" rakt igenom skrovet, men som jag inte alls kan se eller förstå hur den ser ut eller har uppkommit, skulle jag inte släppa till i höst.

 

Jag skulle skaffa, köpa, låna ett endiskop, en sådan där inspektionskanera på en "slang". Det finns massor av varianter och prisklasser. Enklast är väl en som kan kopplas till mobilen.

Screenshot_20240702-163719_Chrome.thumb.jpg.8278309dfaba69ce35129fbf3d9dae7c.jpg

 

Med den kan du iaf. se lite bättre vad som läcker och kanske i bästa fall förstå om det är allvarligt eller inte.

 

Om det är en spricka kommer den att fortsätta växa ungefär som sprickan i vindrutan efter ett stenskott så det är bra att kunna hålla koll med kamera på hur den utvecklas under sommaren. Är det ett gamalt hål för en genomföring som  dåligt lagad är det inte lika känsligt

 

Du bör kunna täta med Sikaflex eller någon MS-polymer genom att sätta en klick på fingret och trycka i hålet/sprickan. Gör jobbet noggrannt och tryck i så mycket du kan längs hela sprickan. Vattentrycket borde inte trycka ut sika/ms-polymer.

Så länge det inte börjar läcka igen har mycket troligt inget förvärrats.

 

Hoppas du få koll på läget och läcket.

 

Tillägg: Nu verkar det ju som du har mera koll än vad som framgick från början, men jag lämnar kvar mitt inlägg ändå.

Tack för utförligt svar och tips 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Lintott:

Var inte så säker på det. Du vet var det tränger ut men det kan komma in på ett helt annat ställe och följa en dålig laminering till där du ser vattnet komma in.

 

Sitter läckan vid hopplastningen av skrovhalvorna så kan det ha blivit en miss vid sammansättningen och ihoplamineringen. Att det gick så lätt att få stopp på läckan tyder på att det inte är ett hål som går rakt igenom skrovet, då skulle det varit högre vattentryck. Om det kryper längs hoplamineringen så kan det komma från vatten som står någonstans längre fram i kölsvinet och sakta tränger igenom.

 

Hur vattnet än kommer in i båten så är det inte bra med vatten inne i laminatet. Det frostspränger och vidgar sig alltmer för varje vinter. Skadan bör letas upp och tätas så laminatet håller sig torrt.

Nej det är helt rätt. Det enkla vore att mörka skadan och sälja båten men jag fungerar inte riktigt så. Det ska nog lösa sig med lite tålamod. Tack för tips och råd

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Hoppar in lite trots att det kommit många bra förslag.

Om det nu är en spricka i den tjocka botten på båten så finns ju @IngemarEs beskrivning av hur man åtgärdar sprickan. Gott så men jag har en fråga om den. Ska man inte använda glasfibermatta vid lagningen eller räcker det med spackel, oavsett sprickans storlek/bredd?

När det gäller torktid som krävs beror det ju på hur stor sprickan är och en mängd andra faktorer men det enklaste svaret är att det är bättre ju längre det får torka. Förslagsvis fräses dåligt material bort direkt efter upptagning på hösten och sen någon gång tidig vår kan förhoppningsvis lagningen påbörjas. Om det krävs värme för torkning och/eller härdning kan denna behöva skapas tex med en byggfläkt och att man stänger in området som ska lagas med något så att värmen stannar i området. Ligger man i en hall på vintern blir detta så klart lättare.

🙌🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Bojesper:

När jag skapade tråden så hade jag för avsikt att bara få lite råd hur man ska gå till väga

Då lagar vi istället för att felsöka och riskminimera.

 

Jag skulle välja bort lösningsmedel eller färgborttagare utan skrapa och slipa bort bottenfärgen. Gelplane är en färgskrapa som du kan montera på dammsugare så att du slipper skita ner dig själv och marken.

692024002_nedladdning(1).jpeg.559e71039b7cbe1b0a02b3120585da6a.jpeg

 

Hyr en industridamsugare om du inte har en "skräpdammsugare", ja även då förresten. Den sätter inte igen lika lätt och snabbt.

 

Kanske räcker det med en rivskiva som någon föreslog, men kan vara lite svårt att veta exakt var du ska leta efter sprickan.

 

När skadan är frilagd ska ju naturligtvis all "rutten" glasfiberarmerad plast (GAP) tas bort runt skadan. Den är ganska mJuk och påminner mer om gammalt trä än om GAP.

 

Jag skulle fortsätta att bara laga skadan utifrån eftersom det verkar svårarbetat inifrån.

 

Där sprickan är ska du då slipa bort material nästan hela vägen igenom skrovet, lämna bara några mm. Sedan ska du slipa så att plasten går från 0 mm vid sprickan och sluttar uppåt mot den gela ytan. Denna avfasning ska vara 10 gånger så bred som skrovet är tjockt.

Om skrovet är 15 mm ska du slipa 15 cm runt sprickan.

 

Sedan är det dags att laga och du behöver inte låta det torka innan du börjar.

 

Det blir bökigt att förklara i ord, måste gå att hitta något på youtube.

 

Jag återkommer.

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Lintott:

Att det gick så lätt att få stopp på läckan tyder på att det inte är ett hål som går rakt igenom skrovet, då skulle det varit högre vattentryck.

Nej, ftycket där vattnet komer ut är det samma som vattentrycket från ytan ned till hålet.

 

Det är ju rätt blygsamt, 0,5 meter vattenpelare = 0,05 bar vilket är en tredjedel av trycket i en uppblåst balong.

 

Eller ännu tydligare.

Sätt ihop ett par tre sugrör så att de blir 0,5 m långt, fyll med vatten och känn trycket när du håller det lodrätt och håller för nedre änden.

 

Inte jättevåldsamt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Det blir bökigt att förklara i ord, måste gå att hitta något på youtube.

 

Jag återkommer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Bojesper:

Men vet du hur skrovet är uppbyggt? Är det bara plast eller är något skum inrökande plasten? För om jag tolkar dig rätt så sipprade det in vatten via hjärtstocken och kom in synligt under motorn.

 

Här så bildas ju vattenbubblan 10cm upp ur kölsvinet längst fram i motorrummet. Och om skrovet inte är dubbelbottnat så har jag svårt att se hur vattnet från hjärtstocken ska leta sig fram och dessutom en bit upp på sidan av kölsvinet.

Båtens, eller snarare skrovets lägsta punkt ligger i den nedsänkningen där propelleraxeln går ut genom skrovet. Denna är rätt så grund, så när det fyllts på där kommer vattnet fram under motorn.

Om det nu hade varit en liten läcka i hjärtsockshylsan hade det vattnet runnit framåt i liksom en kanal i plasten en nedsänkning på skrovets insida där skeddan sitter på utsidan, detta syntes ju tydligt då det var enkelskrov akterut på 2700, men på 2600 är detta under akterruffens durk.

Eftersom det gick att ha en akterspegelsgivare till ekolodet på insidan av skrovet är det solitt utan distansmaterial i skrovets botten (annat är det i däcket) Det är ganska tunn plast i den båten, men bottenstocken är ju homogen, men jag vet faktiskt inte hur bottenstocken är upplagd.

Jag har ju svårt att se annat än att en sådan läcka 10cm upp på skrovets insida härrör från en skada. En torped, ja 👏  eller om man kört på någonting som ligger i marvattnet. Men det är ju då lättast att gissa på en grundstötning, eller om någonting strax under vattenlinjen skadat båten vid tilläggning längsides, eller transportskada i kran eller på lastbil eller trailer. En felaktig uppallning när båten torrsats… 

Men skrovsidorna flexade ju ganska mycket, och när båten stod på land gungade den när man rörde sig inne i den, trots att den under de första åren jag hade den vintertid ståendes i tillhörande vagga. Kanske långsökt men då en utmattningsskada när skrovsidorna flexat gentemot bottenstocken.

Ja det är bara gissningar.

 

edit:

Jag har för övrigt ett endoskop, bor i Göteborg. Det kan du få låna om du bor i närheten. Men skärmen är rätt liten, men med litet träning kan man förstå vad man ser på skärmen… Jag använde det för att leta en liten oljeläcka på min motor. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-02 vid 20:19 skrev Georg_Ohm:

Båtens, eller snarare skrovets lägsta punkt ligger i den nedsänkningen där propelleraxeln går ut genom skrovet. Denna är rätt så grund, så när det fyllts på där kommer vattnet fram under motorn.

Om det nu hade varit en liten läcka i hjärtsockshylsan hade det vattnet runnit framåt i liksom en kanal i plasten en nedsänkning på skrovets insida där skeddan sitter på utsidan, detta syntes ju tydligt då det var enkelskrov akterut på 2700, men på 2600 är detta under akterruffens durk.

Eftersom det gick att ha en akterspegelsgivare till ekolodet på insidan av skrovet är det solitt utan distansmaterial i skrovets botten (annat är det i däcket) Det är ganska tunn plast i den båten, men bottenstocken är ju homogen, men jag vet faktiskt inte hur bottenstocken är upplagd.

Jag har ju svårt att se annat än att en sådan läcka 10cm upp på skrovets insida härrör från en skada. En torped, ja 👏  eller om man kört på någonting som ligger i marvattnet. Men det är ju då lättast att gissa på en grundstötning, eller om någonting strax under vattenlinjen skadat båten vid tilläggning längsides, eller transportskada i kran eller på lastbil eller trailer. En felaktig uppallning när båten torrsats… 

Men skrovsidorna flexade ju ganska mycket, och när båten stod på land gungade den när man rörde sig inne i den, trots att den under de första åren jag hade den vintertid ståendes i tillhörande vagga. Kanske långsökt men då en utmattningsskada när skrovsidorna flexat gentemot bottenstocken.

Ja det är bara gissningar.

 

edit:

Jag har för övrigt ett endoskop, bor i Göteborg. Det kan du få låna om du bor i närheten. Men skärmen är rätt liten, men med litet träning kan man förstå vad man ser på skärmen… Jag använde det för att leta en liten oljeläcka på min motor. 

Tack georg för ditt fina erbjudande men jag bor i norra delen utav Vättern. Oavsett tack för fin input i tråden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-02 vid 17:30 skrev Mackey:

Då lagar vi istället för att felsöka och riskminimera.

 

Jag skulle välja bort lösningsmedel eller färgborttagare utan skrapa och slipa bort bottenfärgen. Gelplane är en färgskrapa som du kan montera på dammsugare så att du slipper skita ner dig själv och marken.

692024002_nedladdning(1).jpeg.559e71039b7cbe1b0a02b3120585da6a.jpeg

 

Hyr en industridamsugare om du inte har en "skräpdammsugare", ja även då förresten. Den sätter inte igen lika lätt och snabbt.

 

Kanske räcker det med en rivskiva som någon föreslog, men kan vara lite svårt att veta exakt var du ska leta efter sprickan.

 

När skadan är frilagd ska ju naturligtvis all "rutten" glasfiberarmerad plast (GAP) tas bort runt skadan. Den är ganska mJuk och påminner mer om gammalt trä än om GAP.

 

Jag skulle fortsätta att bara laga skadan utifrån eftersom det verkar svårarbetat inifrån.

 

Där sprickan är ska du då slipa bort material nästan hela vägen igenom skrovet, lämna bara några mm. Sedan ska du slipa så att plasten går från 0 mm vid sprickan och sluttar uppåt mot den gela ytan. Denna avfasning ska vara 10 gånger så bred som skrovet är tjockt.

Om skrovet är 15 mm ska du slipa 15 cm runt sprickan.

 

Sedan är det dags att laga och du behöver inte låta det torka innan du börjar.

 

Det blir bökigt att förklara i ord, måste gå att hitta något på youtube.

 

Jag återkommer.

 

 

Tusen tack Mackey för tips och råd 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...