Gå till innehåll
torsdag 04 juli 2024
Strosselhuset

Ändrat toppvarvtal Mercury F50 2003

Rekommendera Poster

Hallå.

Har fått ett konstigt fenomen med min motor.

Förstår verkligen inte så jag tar hela historien och hoppas på några kloka inspel...

 

Jag köpte båten begagnad för ca 7 år sen. En 4,5m styrpulpet med en Mercury F50 EFI årsm 2003.

 

Propellern var lagad av förra ägaren.

Körde några säsongen men lagningen höll inte måttet så vid sjösättning på våren bytte jag propeller.

 

Provade några olika och ändrade stigning för att få den "starkare" på bekostnad av toppfart.

Ville komma i plan snabbare vid tung last.

När jag provat klart varvade den ca 5800 varv med mig i båten och lastad med bränsle och den utrustning som alltid är i båten.

Maxvarv är 6000 och rek max varvtal är 5500-6000.

 

Körde några säsonger men fick sedan larm för hög temperatur. Felsökte och fann felet.

Denna motor har Yamaha-block men resten är byggt av Mercury. Det är olika legeringar och det blir korrosion runt en packning vid

kylvattenröret så det täpps.

Mycket vanligt på dessa motorer runt denna årgång och det är välkänt.

Man måste lyfta blocket och ta bort oljesumpen från adapterplattan för att åtgärda.

Lite besvärligt är det allt, men det går att fixa.

Gjorde detta i vintras och nu äntligen, idag, dags för sjösättning.

Jag har kört motorn länge i tunna och inga problem där.

 

Vid provturen idag funkade allt fin på låga varv, körde försiktigt så allt blev varmt.

Lasten i båten som vid utprovning av propellern.

Jag, bränsle och den utrustning som alltid är i båten.

 

När jag skulle varva upp så är den stark upp ur vattnet och efter en stund vill jag prova maxvarvet. Når utan problem 6000 varv och varvstoppet går i. Gasreglaget är inte i botten.

Minskar lite på gasen, motorn går bra, smyger upp till 6000, inga problem. Kan gasa mer, gör det, varvstopp direkt.

 

Varför varvar den mer i år.

Har ju gjort en stor rep. på den men ingen trimmning eller så.

Samma propeller, samma last, inget sjögräs nu, inte vid propellerprovningen heller.

 

Finns det någon effektbegränsning som stryper när kylningen inte är perfekt? Jag tror inte det men vet inte. Kylningen har ju blivit långsamt sämre under ganska många år men det märks ju inte förrän man får larm när kylningen är för dålig.

 

Jag förstår inte och önskar som sagt inspel varför det blir såhär.

Kan förstås byta propeller men tänker att jag vill förstå hur detta kommer sig innan jag funderar på byte.

 

/Mathias

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett angenämt problem att motorn blivit bättre och starkare, men varför????

 

Det ligger ju nära till hands att tro att det har med den förbättrade kylningen att göra, men det kan ju vara något annat också som blivit bättre när du rotat runt i motorn.

 

Min enda amatörgissning är att du haft en bränsleslang som legat klämd som av någon anledning nu inte längre är klämd.

 

En gissning till och det är att något elektriskt eller elektroniskt fått bättre kontakt när du rotat i motorn, sk. självlagning.

 

Ytterligare en gissning, kanske blev något med gasvajern ändrat när du rotade runt i motorn. Tidigare fick du aldrig full gas i motorn, bara vid reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det är ju ett angenämt problem att motorn blivit bättre och starkare, men varför????

 

Det ligger ju nära till hands att tro att det har med den förbättrade kylningen att göra, men det kan ju vara något annat också som blivit bättre när du rotat runt i motorn.

 

Min enda amatörgissning är att du haft en bränsleslang som legat klämd som av någon anledning nu inte längre är klämd.

 

En gissning till och det är att något elektriskt eller elektroniskt fått bättre kontakt när du rotat i motorn, sk. självlagning.

 

Ytterligare en gissning, kanske blev något med gasvajern ändrat när du rotade runt i motorn. Tidigare fick du aldrig full gas i motorn, bara vid reglaget.

Visst är det ett angenämt problem, det brukar ju vara åt andra hållet 🙂 fast likväl konstigt tycker jag....

 

Kanske beror det på bättre kylning men dina tre andra gissningar kan mycket väl vara anledningen.

Bränsleslangen kan kanske vara en tanke. Inget jag, så klart, märkte när jag meckade men så kan det absolut vara.

Något elektriskt eller elektroniskt, något kantaktdon eller så, absolut en tänkbar anledning kanske. 

Dock tänker jag att det är minst sannolikt. Den gick ju bra, förutom värmen, precis innan, och går bra nu efter. Om någon givare gett fel värden till elektroniken eller så borde den inte gått bra tycker jag. Men jag vet inte hur avancerat detta insprutningssystem är. Har hört att det är det enklaste och simplaste som finns så det finns kanske inte så många "kontroller" som kan känna av fel.

Gasreglaget och vajrar tänkte jag faktiskt på själv efter att jag postade inlägget. Det är snabbkopplingar på dessa som jag lossade så justeringen borde inte ha ändrat sig. Men samtidigt kan det mycket väl vara så att jag inte förut fick full gas men faktiskt får det nu.

 

Spännande tycket jag men en smula konstigt. 

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...