Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
MikaelE

Yamaha 90 hästar utombordare, Trim / Uppvicknings problem

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha, 90 hästars utombordare från 1989 (90AETO, 6H1), där uppvickning / trim, slutat fungera. Trimmotorn ger normalt ljud ifrån sig när den aktiveras, men det händer inget med motorns vinkel.

 

Jag har några frågor om det:

 

1. Några idéer vad det här kan bero på? Jag har spekulerat att det kanske är läckage i hydrauliken.

 

2. Enligt manualen ska man kunna vicka motorn upp och ner efter att man lossar på en viss skruv. Är det någon man bör tänka på om man gör det när båten är i vattnet? Motorn är rätt tung och om uppvickningen plötsligt blir lös tänker jag att motorn kommer drämma ner med hela sin tyngd, vilket kanske är riskabelt. Och en relaterad fråga: Om problemet är läckage i hydrauliken, varför faller inte motorn bara ner av sig självt omgående?

 

3. Hur negativt är det för motorn att låta den ligga i vattnet hela säsongen om den enbart finns i Mälaren?

 

Vore tacksam för tips och råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MikaelE:

Jag har en Yamaha, 90 hästars utombordare från 1989 (90AETO, 6H1), där uppvickning / trim, slutat fungera. Trimmotorn ger normalt ljud ifrån sig när den aktiveras, men det händer inget med motorns vinkel.

 

Jag har några frågor om det:

 

1. Några idéer vad det här kan bero på? Jag har spekulerat att det kanske är läckage i hydrauliken.

 

2. Enligt manualen ska man kunna vicka motorn upp och ner efter att man lossar på en viss skruv. Är det någon man bör tänka på om man gör det när båten är i vattnet? Motorn är rätt tung och om uppvickningen plötsligt blir lös tänker jag att motorn kommer drämma ner med hela sin tyngd, vilket kanske är riskabelt. Och en relaterad fråga: Om problemet är läckage i hydrauliken, varför faller inte motorn bara ner av sig självt omgående?

 

3. Hur negativt är det för motorn att låta den ligga i vattnet hela säsongen om den enbart finns i Mälaren?

 

Vore tacksam för tips och råd.

 

Kan inte hydrauliken, men att ha den nedfälld i Mälaren borde inte ge några problem. Flera av mina båtgrannar har gjort så i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rascal för info.

 

För att förtydliga så är motorn i det uppfällda läget, vilket gör det lite mystiskt för mig vad det är som håller den uppe om det skulle vara någon sorts hydrauliskt läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MikaelE:

Tack Rascal för info.

 

För att förtydliga så är motorn i det uppfällda läget, vilket gör det lite mystiskt för mig vad det är som håller den uppe om det skulle vara någon sorts hydrauliskt läckage.

Vissa motorer har en extra spärr som används när båt+motor körs på landsväg för att skona hydrauliken, kolla att inte den har aktiverats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...