Gäst Johanna Postad 15 Augusti , 2005 Undrar om ngn har erfarenhet eller kunskap om Risör-båtar? Vi är spekulanter på en Risör 27, årsmodell -73. Motorn är en Volvo Penta MD21A, original, där backslaget är renoverat under senare delen av 90-talet. Är Wallasvärmare bra grejer? Vi vore jätteglada för ert omdöme och åsikter! TACK på förhand! /J & P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nier 0 Postad 16 Augusti , 2005 Vi valde mellan Risör och Saga. I stort är dom lika i längd, dubbelruff och planlösning men det är några skillnader som avgjorde till Risörens fördel. Risören är tyngre (4.5 ton) och bredare (3.05) med fler kojplatser (5-6 st). Planlösningen är bättre. Sedan upplevde vi Saga 27 som plastig till skillnad från Risör som har mycket trä. Det ger ett varmare och mer ombonat intryck. Skrov och däck mm är kraftigare. Matplatsen är bra. Gången i sjö är mycket bra och stadig bl.a tack vare tyngden. Det som inte är bra är eldragningen som ser amatörmässig ut. Risör 27 saknar doghouse men det har visat sig att det fungerar alldeles utmärkt med Risörs kapellösning. Saga ser mer modern ut. Wallas är en bra värmare som dessutom går tyst. Hälsningar, Risör 27 -78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 16 Augusti , 2005 Tänk på att MD21:an är en gammal motor. Finns knappt delar till den (om inte ny någon har en som är skrotad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Nilsson Postad 23 September , 2005 Har en Risör 27 -77 är en mycket sjö värdig båt med mycket trä innuti som är mycket behagligare än plast att titta på och skäns varmt, den har även en djup sittbrunn som är bra om man har barn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 23 September , 2005 Hej Pröva denna länk och Risör 27, http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk.nsf/187bed0519e6aa36c12565690057c0f6/$searchForm?SearchView Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59342 0 Postad 18 December , 2024 Hur lång är masten på Risör 27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad lördag kl 16:16 Man ska ha klart för sig att en snipa gungar, ibland väldigt mycket och jobbigt i sidsjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad lördag kl 20:39 4 timmar sedan skrev vega1959: Man ska ha klart för sig att en snipa gungar, ibland väldigt mycket och jobbigt i sidsjö. Men snipan "slår" aldrig i motsjö som snabbgående båtar så man behöver inget njurbälte ombord. Jo jag vet att man kan anpassa farten, och jag vet också att man kan anpassa kursen för att undvika sidsjö om man finner den besvärande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad igår kl 16:20 19 timmar sedan skrev Rascal: Men snipan "slår" aldrig i motsjö som snabbgående båtar så man behöver inget njurbälte ombord. Jo jag vet att man kan anpassa farten, och jag vet också att man kan anpassa kursen för att undvika sidsjö om man finner den besvärande. Om en mer snabbgående båt kör lika sakta som en snipa ja då slår den inte heller i sjön, man kan däremot öka farten ordentligt när det blir lugnare sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad igår kl 18:49 2 timmar sedan skrev vega1959: Om en mer snabbgående båt kör lika sakta som en snipa ja då slår den inte heller i sjön, man kan däremot öka farten ordentligt när det blir lugnare sjö. Varför ska man ha så bråttom? Trivs du inte på sjön? Det är det som är grejen tycker jag. I snipan är även resan en del av nöjet att vara på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser