Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
jollas

Olika lager om belastningen är större?

Rekommendera Poster

Har googlat omkring och ställt frågor till försäljning av lager men inte fått svar så jag testar här

 

 

Ska byta lager på trailern....igen...vilket är knepigt kan jag tycka. Bytte för 4 år sedan runt om på min boogietrailer och nu dags igen på de bakersta hjulen. Missljud och ombesiktning. Lagren som jag köpte på nätet var täckta som på bilden och skulle vara vattentäta. Min fundering är om lagren kanske inte var vattentäta utan mer vattenavvisande och dessutom om det finns olika lager för olika belastningar? Enligt data på trailern står det att axel 1 har garanterat axeltryck/boogietryck på 100 kg och axel 2 har 2700 kg. Min fundering är om det finns olika lager som tål olika axeltryck? Eller är det samma prestanda på alla lager?image.thumb.png.e12284e05d507bd05390da0a60430118.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kullager och rullager är en vetenskap i sig och det finns oändligt många kvalitéer även från samma välrenomerade tillverkare som exempelvis SKF.

 

Jag skulle försöka hitta en SKF-återförsäljare som är beredd att hjälpa mig även om jag bara är en liten privatperson som ska köpa några lager till min trailer.

 

Det är ingen jättesvår uppgift att hitta rätt lager för dig om du anger mått och laster inklusive max rotationshastighet och hur många varv du vill att lagret ska hålla och givetvis att det ska tåla att vara nedsänkt i vatten.

 

Det kanske finns någon här på MG som behärskar detta i detta årtusende. På min tid hade SKF en enormt tjock bok man använde för att dimensionera och välja lager.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är viktigt att följa montageinstruktionerna till punkt och pricka så att man inte bygger in fel och skador redan när man monterar lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Det är väl lite så jag tänker att det är onödigt att sätta dit ett felaktigt lager. De gamla lagren kan inte ha rullat mer än max 150 mil och de ska väl, om det är rätt lager, hålla mer än så. Försöker alltid att skölja noga så att saltvatten inte ska få ligga kvar oavsett om lagren ska vara vattentäta och när jag tog ur de gamla lagren så såg de inte förstörda ut av vatten. Då kvarstår ju egentligen kanske bara alternativet att de inte tålde lasten ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jollas:

Tackar för svaren!

Det är väl lite så jag tänker att det är onödigt att sätta dit ett felaktigt lager. De gamla lagren kan inte ha rullat mer än max 150 mil och de ska väl, om det är rätt lager, hålla mer än så. Försöker alltid att skölja noga så att saltvatten inte ska få ligga kvar oavsett om lagren ska vara vattentäta och när jag tog ur de gamla lagren så såg de inte förstörda ut av vatten. Då kvarstår ju egentligen kanske bara alternativet att de inte tålde lasten ...

Det är lätt att slå sönder ett lager redan vid monteringen om man knackar på fel ställe. Både kulor och kulbanor får märken som snabbt växer till skador och oljud som även kan bli till haveri.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev jollas:

De gamla lagren kan inte ha rullat mer än max 150 mil och de ska väl, om det är rätt lager, hålla mer än så.

De ska absolut hålla längre än så om det är rätt lager och de är rätt monterade.

 

150 mil är ront 1,5 miljoner varv beroende på hjulstorlek.

Jag skulle dimensionera för 30 miljoner varv om jag nu tänkt/räknat rätt.

 

80 km/h är ungeför 20 varv i sekunden beroende på hjulstorlek.

Jag skulle dimensionera för 30 varv per sekund eftersom jag ser många som har svårt att hålla 80 km/h med släp.

 

När det gäller lasten så skulle jag dimensionera för att maxlasten fördelas på två hjul.

 

Jag har ingen aning om det är rimligt att köpa sådana lager, men den som beräknar kan säkert hjälpa dig med vilken parameter som är vettigast att minska för att få rimligt pris på lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jollas:

Har googlat omkring och ställt frågor till försäljning av lager men inte fått svar så jag testar här

 

 

Ska byta lager på trailern....igen...vilket är knepigt kan jag tycka. Bytte för 4 år sedan runt om på min boogietrailer och nu dags igen på de bakersta hjulen. Missljud och ombesiktning. Lagren som jag köpte på nätet var täckta som på bilden och skulle vara vattentäta. Min fundering är om lagren kanske inte var vattentäta utan mer vattenavvisande och dessutom om det finns olika lager för olika belastningar? Enligt data på trailern står det att axel 1 har garanterat axeltryck/boogietryck på 100 kg och axel 2 har 2700 kg. Min fundering är om det finns olika lager som tål olika axeltryck? Eller är det samma prestanda på alla lager?image.thumb.png.e12284e05d507bd05390da0a60430118.png

Hjullager till en vagn är ju inte någon highteck-produkt. Det har nog suttit standardlager när du köpte trailern.

Det som förbryllar mig är belastningarna 100 kg på axel 1 och 2.700 kg på axel 2. Är axel 1 stödhjulet som dragstången vilar på när trailern är losskopplad?

 

Även om lagerna är tätade så kan det nog komma in lite vatten om de dränks. Egentligen var det nog bättre förr när de var öppna och det gick att pressa in fett i lagerbanan som tryckte ut vattnet. Att spola gör kanske lite nytta men du får ju inte ut vatten som redan kommit in i lagret. I lumpen var det alltid noga att pressa in nytt fett i hjullagerna efter att terrängbilarna körts i vatten o det verkade fungera (det var nog koniska kullager men principen är densamma).

 

Det finns bara tre mått att förhålla sig till för val av lager, innerdiameter, ytterdiameter och bredd.  Mätningen måste så klart vara noga så lagret inte glappar, skjutmått är att rekommendera.

https://www.kullager.se/lager-hjullager  Kullager.se har en massa varianter att välja bland. Kundtjänst är kanske lite mer svarsbenägna om du lägger en beställning och samtidigt skriver att du vill bli kontaktad, men det är semestertider nu...

 

Är det väldigt hög belastning så kan det även vara rullager på din trailer

https://www.kullager.se/lager-cylindriska-rullager

Redigerad av Lintott
Tillagt om hög belastning - rullager

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har frågat kundtjänst på 2 olika ställen nu och de säger att lagren de säljer ska vara vattentäta...så långt allt väl men har inte fått svar på om lagren håller. När trailern är olastad så är axel 1 en aning i luften så att säga vid helt plant underlag. Något som jag frågade på besiktningen men de påstod att det är vanligt att det är så. Jag skulle nog påstå utan att mäta att det rör sig om millimeterar.  

Screenshot_20240701_183329_Mina fordon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Lagret på din bild har tätning av plåt.  Benämns ofta Z i lagerbetäckningen. Har det tätning på båda sidor kallas de ofta för 2Z

Tätning av gummi kallas ofta för RS och tätning på två sidor 2RS

 

Gummitätning är tätare än plåttätning så jag skulle kolla efter lager med 2RS-tätning.

 

Försäljarna säger att lagren är vattentäta... men jag menar att de inte är det.

Det går inte att köra ner lagren under vatten vid sjö/torr-sättning utan att få lagerskador efter en tid menar jag.

Jag baserar det på att båtvagnar har ofta lagerproblem, vanliga släpkärror har det inte.

Har frågat på besiktningen och fått det bekräftat. Jättevanligt på båtvagnar, jätteovanligt på husvagnar och andra släp.

 

Jag tror att lagerfelet beror på vatten. Jag tror inte att det beror på att lagret hade för låg kvalité eller var för dåligt specat för din belastning.

Jag tror inte att det är en slump att det är den bakre axeln som fått lagerskador.

 

/Mathias

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att biltema har storleksmässigt rätt lager med gummitätning. Det skulle vara det lättaste alternativet eftersom jag snabbt kommer åt det men prisskillnaden har ingen avgörande betydelse för lagren på nätet ligger på ett ungefär i samma pris men det tar lite tid att få hem. Att få in och ur lagren på plats fixar jag men jag vill helst att det ska hålla över tid  rent säkerhetsmässigt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev jollas:

Har sett att biltema har storleksmässigt rätt lager med gummitätning. Det skulle vara det lättaste alternativet eftersom jag snabbt kommer åt det men prisskillnaden har ingen avgörande betydelse för lagren på nätet ligger på ett ungefär i samma pris men det tar lite tid att få hem. Att få in och ur lagren på plats fixar jag men jag vill helst att det ska hålla över tid  rent säkerhetsmässigt. 

Jag hittar inget gummitätat lager på Biltema som klarar ett axeltryck på 2700/2 kg = 13 500 Newton eller 13,5 kN, men jag letade inte jättemycket.

 

Hur stor är den verkliga lasten på lagrena, dvs. hur mycket väger båten + trailern /2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hej.

 

Lagret på din bild har tätning av plåt.  Benämns ofta Z i lagerbetäckningen. Har det tätning på båda sidor kallas de ofta för 2Z

Tätning av gummi kallas ofta för RS och tätning på två sidor 2RS

 

Gummitätning är tätare än plåttätning så jag skulle kolla efter lager med 2RS-tätning.

 

Försäljarna säger att lagren är vattentäta... men jag menar att de inte är det.

Det går inte att köra ner lagren under vatten vid sjö/torr-sättning utan att få lagerskador efter en tid menar jag.

Jag baserar det på att båtvagnar har ofta lagerproblem, vanliga släpkärror har det inte.

Har frågat på besiktningen och fått det bekräftat. Jättevanligt på båtvagnar, jätteovanligt på husvagnar och andra släp.

 

Jag tror att lagerfelet beror på vatten. Jag tror inte att det beror på att lagret hade för låg kvalité eller var för dåligt specat för din belastning.

Jag tror inte att det är en slump att det är den bakre axeln som fått lagerskador.

 

/Mathias

 

Helt rätt 2RS (SKF:s benämning på gummikapsling) är betydligt tätare än 2Z(plåtkapsling).

Finns ännu dyrare solidoil lager men bara i vissa storlekar.

Märklig trailer som inte har koniska lager , om den tål 2,7 tons axeltryck?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ställde frågan om de har vattentäta och lager som tål ett axeltryck på 2700 kg. Har fått svar från båda leverantörerna och de säger att de har passande lager. Den ena säger att de är vattenavisande med gummitätningar och de hänvisar till ett lager. Ingen antydan från den leverantören om att de inte ska hålla. Den andra säger att det är vattentätt och svarar inte på om det håller trots att jag ställt frågan 2 ggr utan även de hänvisar till ett lager. Är väl inte helt nöjd med svaren...vill hellre ha ett JA det ska tåla trycket enligt uppgift. Att det inte är helt tätt inser jag och anade själv efter svaren jag fått plus att de är olika uppgifter från leverantörerna. 

 

Har själv tidigare ställt  frågan om de har passande lager för ca 4 år sedan när jag bytte sist och fick till mig att jag skulle ha de som sitter i nu. Min fundering från början var ju lite att ska det inte hålla mer trots att jag bett om rätt lager redan då ?

Hade press på jobbet vid monteringen så jag är rätt säker på att jag fick i dem rätt. 

 

På biltemas lager hittar jag inga uppgifter själv om vad de tål trycket utan inser att storleksmässigt är rätt. Båten jag har maxar vad trailern ska tåla så därför vill jag ha lager som tål vad trailern är gjord för. Kollar jag på vilken typ av axel/ broms jag har så är det knott 20/2450/1 och enligt vad jag kan se så sitter det ett kompaktlager i den. Tänker jag fel att varje lager ska tåla 1350 kg på ett axeltryck på 2700 kg? 

 

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev NW355:

Märklig trailer som inte har koniska lager , om den tål 2,7 tons axeltryck?

Håller med!

Kullager är ju inte optimalt när man vill ta upp stora laster.

 

Kan man kanske byta till rullager (inte koniska)?

Nej, då får man ju inget som tar upp sidokrafter.

Koniska rullager går väl inte att byta till bara sådär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev jollas:

På biltemas lager hittar jag inga uppgifter själv om vad de tål trycket utan inser att storleksmässigt är rätt.

Klicka på teknisk specifikation så får du lite mera info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från trailer företaget! Infon i min app från transport styrelsen visar fel info av någon märklig anledning.... enligt företaget så är båda axlarna likadana och ska dela på lasten vilket gör att varje axel ska tåla 1350 kg alltså 2700 kg totalt. Jag antar att varje lager då ska tåla 675 kg... Det gör väl det hela en aning lättare att hitta ett fungerande lager.

Fattar dock inte varför appen visar helt fel info.🤔

Screenshot_20240701_183329_Mina fordon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jollas:

enligt företaget så är båda axlarna likadana och ska dela på lasten vilket gör att varje axel ska tåla 1350 kg alltså 2700 kg totalt.

Helt riktigt. Jag har en liknande trailer med totalvikt 2700 kg, den har två st 1350 kg axlar och i Transportstyrelsens app står följande under fliken axlar och hjul:

Antal axlar: 2

Antal hjul: 4

Max axelavstånd axel 700

Tekniskt tillåten vikt/axelgrupp, kg 2700

Däckdimension axel 1 185R14C 93K

Däckdimension axel 2 185R14C 93K

 

Den som knappade in Din trailer hos Transportstyrelsen har nog gjort lite fel. För övrigt tror jag att Du får svårt att hitta däck i dimension 165R14C som klarar 1350 kg/st den dagen Du behöver skaffa nya hjul...

 

2024-07-01 vid 18:46 skrev jollas:

När trailern är olastad så är axel 1 en aning i luften så att säga vid helt plant underlag.

Beror väl på hur högt Du vevat upp kulhandsken/dragbommen med hjälp av stödhjulet. Om axlarna och underlaget är parallellt låter det konstigt att de två axlarna skulle ha naven på olika höjd. I så fall skulle svängarmen vara olika monterad i de två axlarna.

 

2024-07-01 vid 17:20 skrev jollas:

Då kvarstår ju egentligen kanske bara alternativet att de inte tålde lasten ...

Visst kan saker och ting hända, men lagren som är monterade i hjulnaven ska klara av den last axeln är konstruerad för. Vi har i familjen haft ett ett antal släpvagnar och trailers genom åren och den enda som haft produktfel på hjullager är den som jag refererade till här ovan. Där glappade ett av fyra hjullager redan efter c:a 50 mil, det lagret bytte jag på säljarens bekostnad. Vi har haft fler släpvagnar än båttrailers men jag har genom åren ändå bytt fler hjullager på våra båttrailers än på våra släpvagnar, detta trots att släpvagnarna har rullat avsevärt många gånger fler mil än våra båttrailers. I Ditt fall tror jag därför att det inte är belastningen utan doppet i vattnet som är boven i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för all input!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...